Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
ûf adv_prp (3289 Belege) Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
daz man si niht leiht überwind in dem wazzer, aber auf dem land sint si niht sô stark und sint nâhen | |
von ainvaltiger erden, etleich von fauler zerprochner fäuhten, die man auf dem wazzer siht swimmen sam daz öl. die visch habent | |
der praiten an daz ertreich smucket, sô ist er oben auf dem ruck erdvar. //VON DEM WALVISCH. /Cete haizt ain walvisch. | |
scheinent als die grôzen perg. die walvisch nement dick sant auf den ruck, und sô die schefläut von nôt auf den | |
sant auf den ruck, und sô die schefläut von nôt auf den sant getriben werdent von ungewiter, sô wænent si, ez | |
und senkent ir anker in daz mer und slahent feur auf den sant und wellent ruoen. sô denn der walvisch des | |
alsô væht man in. des visches sam wirt gevangen oben auf dem wazzer, wan sô er geunkäuscht hât, sô swimt der | |
die art, wenn ain ungewiter komen schol, sô springent si auf dem wazzer und spilent, und dâ pei erkennent die schefläut | |
mervisch, sam Aristotiles spricht. der visch hât ain aug oben auf dem haupt wider aller anderr tier nâtûr. mit dem aug | |
hecht, alsô gräuleich ist er von nâtûr und sô girig auf den raup. er izt auch seinen aigenne sâmen, er sei | |
hât niht ain stimm sam ain rehtz swein. ez hât auf dem ruck dorn, dâ ist vergift inn. aber des visches | |
testudo. ez sint vierlai sneken. die êrsten sint lantsneken, die auf dem land wonent, in den gärten und in den wälden. | |
si ir niht vindet, sô sleht si daz haupt oft auf die erd, unz daz si vor lait stirbt. diu slang | |
ain kündichait wider daz ansprechen, wan si druket ain ôr auf die erden und verschoppet daz ander ôr mit dem zagel, | |
wâ si in vindet, wie mit grôzem volk ez sei, auf wazzer oder auf erd, sô ertœtt si irs liebes morder, | |
vindet, wie mit grôzem volk ez sei, auf wazzer oder auf erd, sô ertœtt si irs liebes morder, dâ mag niht | |
ain künigel ze däutsch. der unk ist ain sunderleich übel auf ertreich. an der leng ist er halbfüezig und hât weizeu | |
an der leng ist er halbfüezig und hât weizeu flekel auf dem haupt, reht als ob er geziert sei mit ainer | |
daz tet er und gepot dem tier, daz ez oben auf ainen holzhaufen stig. daz tet ez betwungen in der kraft | |
daz ist ain slang, diu hât neun oder aht hörner auf dem haupt, diu geleichent eines widers hörnern. diu slang hât | |
ob der erd, und wenn die spirken oder ander vogel auf diu hörner sitzent und dar auf ruoent, sô begreift si | |
dâ von si stærr sei. wenn man der slangen horn auf der reicher läut tisch setzt, ist vergift auf dem tisch, | |
slangen horn auf der reicher läut tisch setzt, ist vergift auf dem tisch, sô switzet daz horn, und auz den hörnern | |
hörnern macht man mezzerheft. diu mezzer legte man hie vor auf der kaiser tisch des aller êrsten, daz man pei der | |
cilider. diu ist ain slang, sam Isidorus spricht, diu wont auf dem land und auch in dem wazzer und dâ von | |
zwain worten kümt der gesament nam cilydros. wâ diu slang auf die erden gêt, dâ macht si die erden rauchend, und | |
wüesten, und wider die slangen riht Moyses ain erein slangen auf ainem rigel von gotes gepot. diu erein oder diu glokspeisein | |
Augustînus sprechent. daz tier hât niht vergift. er ist gekrœnt auf dem haupt nâch der grœzen seins leibes, reht als er | |
auch ainrlai trachen, der hât niht füez und slingt neur auf der prust an der erden, und ainr ander lai trachen | |
wirt sô grôz, daz er seinen aufsitzer gar verr füert auf im selber, aber sô er müed wirt, sô senket er | |
wenn diu slang daz tier siht slâfen mit offem mund auf dem gestat pei dem selben wazzer, daz dâ haizt cocodrillus, | |
von der spricht Lucânus: die snellen schiezerinne, wann si springent auf die pæm und sô in ain tier begegent, sô werfent | |
und sô in ain tier begegent, sô werfent si sich auf ez alsô snell als ain geschoz, daz von ainem armprust | |
menschen arm und ist goltvar unden an dem leib, aber auf dem rukken ist si grüen. der slangen âtem und ir | |
PARI. /Parias haizt ain pari. daz ist ain slang, diu auf dem zagel gêt und macht ain furch mit irm gang | |
dem zagel gêt und macht ain furch mit irm gang auf dem waichen ertreich. von der spricht Lucânus: wâ parias gêt, | |
schatzpær liep, nâch im selber gepildet. nu wizz, welher mensch auf ertreich der flammen ain tail begreift und sich dik dar | |
namen von irr varb, sam Isidorus spricht, wan si hât auf irm ruk liehtgemâlt augen sam die stern, und dâ von | |
schiltkroten, dar umb, daz ez zwên hert schilt oder pukler auf im hât. dâ mit ist ez sô wol bewart, daz | |
gestirbt, sô hât ez vergift, wan als Ambrosius spricht, wer auf sein niern tritt mit plôzem fuoz nâch dem und ez | |
/Tisus haizt ain tis. daz ist ain slang, diu wont auf den padawischen pergen pei der stat Padaw und hât an | |
oder græt, sam die slangen habent, und die selben slingent auf der erd von ainr stat zuo der andern. von derlai | |
mit aller sach mêr gemain sint dann kainerlai gesêlter ding auf erden, wan wie vil ir zuo aim swarm gehœrent, die | |
und gebeut in allen ze ruoen, als die wahter pflegent auf den pürgen, die paideu naht und tag anplâsent. sô daz | |
geprist in irm vaz, sô raisent si mit grôzer ungestüemikait auf die næhsten und die selben stellent sich zuo wer und | |
mit enander. si vehtent auch mit enander umb die pluomen auf dem veld, aber den streit zerstœrt man, der staup under | |
diu spältel irs leibes; aber der zehant dar nâch ezzeich auf si geuzt, sô öffent sich die lüegel und werdent wider | |
den peinn vil ze laid, wan die veivaltern setzent sich auf den klê und auf ander süez pluomen und saugent daz | |
laid, wan die veivaltern setzent sich auf den klê und auf ander süez pluomen und saugent daz süez mark dar auz | |
hât die art, daz si sich an ainem vadem wigt auf der slangen haupt, wâ si daz under ainem paum aufrecket | |
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