Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
heiden#’1 stM. (736 Belege) MWB Lexer BMZ Findeb.
iz an sînin vanin bindin unt vacht dô mit den heidin unt gesigite in ane unt slûk ire unt vienc ir | |
unt mit deme ceichine sô hân ich gesigit an den heidin. Nû wizze wir wole, daz er zû Jêrusalêm gemartirt wart. | |
unt der jûde wart getouft unt bihielt die sêle. die heidine roubitin die cristinheit in s$. N$. lande. dâ nâmin sie | |
dâ was s$. N$. bilde ane gemâlet. dô iz der heidine heim brâchte unt er virnam von eime cristin, daz daz | |
sêre unt brâchtin daz gût alliz widir. dô daz der heidin gesach, dô lobite er got unt den gûtin s$. Nicolâum | |
die cristin bigiengin mit deme selbin vlîze alse ouh die heidine gewone wârin. daz gesach die kunegin Eudoxia, die s$. Pêtirs | |
der cristenheit giceime, unde daz sie ê bigiengin nâch der heidine site, daz sie daz nû bigiengin in unsirs herrin êre | |
die gelaubich werdent und getauffet werdent, die juden sin, die heiden sin. ez sint zwů urstende, ein in diser werlt, so | |
w#;eurde von den ungelaubigen und den irræren und von den heiden. waz ist daz zaichen? daz ist daz chr#;euce des hiligen | |
ewigen libes erschinen wær. der selb stern der erschain den haiden, daz ergie dar umb daz unser herre diu haidenschaft $t | |
aver ze allen ziten ir hend, so si mit den heiden icht geredet heten oder so si icht unraines rurten. die | |
slacht l#;eute, den juden, ob si gelůbich werdent, und den heyden die v#;eollichlichen $t und durnæchtichlichen gelaubent an den almæchtigen got, | |
macht. selb getorst er sein nicht gepiten, wan er ein hayden waz, und toucht sich des unwirdich daz er unsern herren | |
do er nahen zů dem haus chom, do sant der hayden aver sinen boten zů im und bat in daz er | |
die vil manig genad die er begie, die vernam ein hayden, ein geweltiger man, der het ainen aigen chneht $t der im | |
hart, daz er dem tode nahen waz. wan er ein heiden waz, do entorst er selb nicht zu unserm herren chomen, | |
niht wolten gelauben, daz si danne ewichlichen verloren wæren. der haiden der sant sein boten zů unserm herren und bat umb | |
werden und alle boshait hazzent werden. die boten die der hayden zu unserm herren sant, die baten in und gie unser | |
er nahen zů dem haus chom, do sant aver der hayden zů im und hiezze in biten, er wær des niht | |
des niht wirdich daz er in sein haus ch#;eom. diser hayden bezaichent alle die die von der haydenscheft bechert sint. swie | |
w#;eurchent und unrecht lebent, den ist unser herre verre. dirre hayden, swie gelæubikch er wær, so enhet er doch den hiligen | |
gelauben nicht funden. also ir nu dikch vernomen habt, diser hayden bet#;eutet alle die von der haydenscheft gelæubikch sint worden. der | |
der gelaub ist merr dann der gelaub der judenschaft. diser hayden sprach: ‘ich gelaub, herre, daz du mit dinem wort minen | |
herren daz er snellichlich ch#;eom, ê sein tochter sturbe. der hayden engert nicht daz unser herre ze sinem haus ch#;eom, er | |
næhent uns mein trehtin. ir habet wol vernomen wie der hayden zů unserm herren nicht torst ch#;eomen, wan in sein leben | |
dar umb m#;eurmelten si daz er si gelich het gemacht den hayden die so vil nicht heten gearweit und er in doch | |
sinen hiligen jungern. er seit in auch daz er den heyden gegeben w#;eurde, daz die juden gesprechen m#;eochten, si wærn an | |
daz taten si mit den worten. si gaben in dem heyden Pylato und sinen rittern. Pylatus gab in den rittern, die | |
unser herre selb der enwolt niht vor siner marter den haiden predigen. do daz wip rief ungest#;eumlich nach unserm herren, do | |
almæchtigen gotes waren, do hiezzen si sineu chint und die haiden hiezzen hunt. der hunt ist ein unreins vihe, also waren | |
hunt. der hunt ist ein unreins vihe, also waren die haiden, wan si mit den grozzen s#;eunden bevangen waren. o we | |
hilig schrift, und tůn daz mit dem tisch, wan die haiden die den hiligen gelauben enphangen habent, die sint ir undertan, | |
ist vater und schepphær zwaier l#;eute, der juden und der haiden. der merer und der elter sun der bezaichent die die | |
also man hiut liset, dar zů, daz si juden und heiden von ir s#;eunden ledigoten. der junger der uns heyden gesendet | |
und heiden von ir s#;eunden ledigoten. der junger der uns heyden gesendet wart, der gůt sant Paulus, der ch#;eundet uns ein | |
Christ, vor der t#;eur waren si bediu gebunden, juden und haiden, do si in den s#;eunden waren. si waren an dem | |
sant er den juden, daz ander geslæcht sant er den hayden. die selben prediger losten si von den s#;eunden und brachten | |
saz, daz sch#;eul wir also versten, daz er juden und hayden ze sinen genaden enphie und in die girde in ir | |
schaf diu er het alz er sprach, daz sint die haiden die bechert sint, die hat er all in ein stige | |
mein stim’. von der bredig der hiligen boten wurden die haiden bechert, der hiligen boten stimm ist unsers herren stimm. er | |
der f#;eurst ist der tiufel. daz sint die juden, die haiden, die irrære, iz sint auch die b#;eosen christen. der tiufel | |
hiligen schrift ze deheinem nutze in selben neheten und die heiden versmæchten. der arme Lazarus der da ze der t#;eur waz | |
sinen vinden die nicht an in gelaubent, den juden, den heiden, den irræren, den b#;eosen christen. er git sinen regen #;euber | |
slacht læut in der heiligen christenheit: die juden und die heiden. die sach unser herr, wan er weiz wol welich die | |
fleizze, daz er mit sinen ebenchristen $t noch mit den heiden noch mit den juden immer unredlich gez#;eurn. Moyses der in | |
die die verre chomen sint, wan unser vodern die waren heiden und bechanten des waren gotes nicht, si an betten die | |
mit sint bezaichent zweier lei læut, die juden und die hayden. der diu zehenzech chorn weitzes gelten solt, der bezaichent die | |
der die zehenzech emmer #;eols solt gelten, der bezaichent die heyden die diu abtgot an betten, den waz micheler genaden durft, | |
den hiez er schriben f#;eumftzech, wan sant Pauls lert die heiden daz si buzze und riwe heten dar umb, daz si | |
mir ein erweltes vas. er schol minen namen predigen den hayden und den juden.’ der herre der lobt den amman daz | |
Ergebnis-Seite: << 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >> |