Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
iht adv_prn (1115 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb. Findeb.
vogel ist uns verpoten in der ê, daz wir sein iht ezzen, sam Isidorus spricht, wan ez ist ain unrain vogel. | |
dar umb, daz si die läut, die ir nâchgepaurn sint, iht erzürn wider sich selber. wenn der geir raubet, sô füert | |
umb verschoppent die schefläut ir ôrn, daz si des gesanges iht hœrn, und wenn si die sirên oder diu merweip sehent, | |
betrüebt daz wazzer ob im, dar umb, daz man in iht gesehen müg, wan sô er sich nâch der praiten an | |
die unkäusch vliehent, dar umb, daz diu künftigen kindel si iht melden, aber inwendig sint si vol unkäusch mit gir und | |
siht, sô umbgreift er ain staindel, daz in die wazzerschuck iht auzwerfen, und helt doch ain grôz schif, als vor gesprochen | |
ander ôr mit dem zagel, daz si des ansprechers stimm iht hœr. Lucânus haizt die slangen ain slâfpringerinne, wan wer von | |
dar umb, daz daz taw oder der regen ir flügel iht berüer. der peinn weisel ist als ain küng under in, | |
koment all peinen über ain und tœtent die pœsern, daz si iht ain teilung machen under der schar der peinen und niht | |
seins muotes und seinr gedenk, und versaumt sich der mensch icht ze lang, daz er in niht absleht, alsô daz er | |
si peizent daz korn enzwai daz si eintragent, daz ez icht anderwaid keimel und grüen, und welheu körner naz werdent, diu | |
naz werdent, diu trückent si an der sunnen, daz si icht faul werden. //VON DEM AMAIZLEB. /Formicaleon haizt ain âmaizleb und | |
wâ man ez hin streicht, dâ wert ez vesticleich, daz icht hârs dâ wachs. wenn man die snecken zestœzt und zereibt | |
kranwitholz, daz trucken sei, und schol den wol vermachen, daz ihts dar auz rauchs müg komen, und schol ain grôz feur | |
die würm in den pirn und wert in, daz si iht wachsen. //VON DEM KRIECHPAUM. /Prunus haizt ain kriechpaum. des paumes | |
und rainigt die ôrn von iren unsauberkaiten und wert, daz ihts aiters dar inn werd. ez ist auch guot den hinvallenden, | |
daz si die apostem waichent und hindernt si, daz si iht wahsent, und machent die apostem und die geswer zeitig, die | |
daz ez den räuchen und den dünsten wert, daz si iht aufgên in daz haupt von dem magen, und dar umb | |
schol sein niht ze vil trinken, daz ez die prust iht überderr. daz sieden ist pezzer in dem winter wan in | |
auf ain beschorn stat, daz wert dem hâr, daz ez iht wahs. sô man die pônn izzet, sô sint si den | |
er hilft den swangern frawen krefticleich, daz in diu purt iht abgê oder daz si iht nôt leiden mit dem gepern. | |
krefticleich, daz in diu purt iht abgê oder daz si iht nôt leiden mit dem gepern. er wil auch, daz man | |
varb die maister niht sagent, dar umb, daz man in iht leiht vind. wan wer in tregt, den siht niemant, aber | |
sein leben ganz dar nâch schick, daz ez seinen vater iht erzürn, neur durch die ganzen lieb, die ez stætigs zuo | |
und erzaigt, daz wir armen ir gern gæben, hiet wir iht, und daz nimt si dan gar für guot. //VON DEM | |
rainigt in feur. daz gunderfai behelt andreu dinch, daz si iht vaulen, und dar umb legt man hie vor der grôzen | |
er daz häutel der airschaln ab nimbt, daz diu schal iht verprinn, und dauht golt dick in daz gemächt alsô haiz, | |
her zuo setzen, wan zwâr, ich gæb gern, hêt ich iht. //VON DEN WUNDERMENSCHEN. /Ain vrâg ist, von wannen die wundermenschen | |
war du wilt./ wer is der daz alliz berichte?/ der icht machete uz nichte,/ der mag uz ichte machen waz her | |
in vnderanander werden dienende di brůder daz kaine bidurf gerne ivthſit. Jb etwaz doh durfth iſt mit luthun ainſ ieclichen zaichenſ | |
uns? Vart in Egiptenlant unde kaufet uns korn, daz wir iht hungers sterben, unde nemet golt unde silbers genuoc mit iu.#.’ | |
des wider sîn, wan im sol got lieber sîn dan ihtes. Unde tuot ir dar über iht wan alse hie gesprochen ist, | |
sol got lieber sîn dan ihtes. Unde tuot ir dar über iht wan alse hie gesprochen ist, sô ist der herre schuldic | |
frenetícus. rodent beide die chinne mit dere diche geblaſede. unde niwit uerdowen mach. so ſtirbet er in demo VIIII dage. Diſe | |
gebildet $t aleine und geborn, wærlîche, dich enmöhte als wênic iht leidic gemachen als diu gerehticheit got selben. Salomôn sprichet: ’den | |
diz noch daz. Er sprichet ’den gerehten.’ Swaz des gerehten ihtes ist, sunder, daz sîn gerehticheit ist und daz er gereht | |
si sich selben leidic. Unglîch und ungereht enmöhte niht noch iht gemachet noch geschaffen den gerehten leidic machen, wan allez, daz | |
und kôsete mit in, sô würde er sicherlîche getrœstet. Daz iht ist und guot ist, daz mac trœsten; daz aber niht | |
sprechen: herre got und mîn trôst, wîsest dû mich ûf iht von dir, sô gip mir einen andern dich, daz ich | |
enwil, daz got sunderlîche wil, wan unmügelich ist, daz got iht welle wan guot; und sunderlîche in dem und von dem, | |
glîchnisse und von der minne hitze: wan nâch dem, daz iht dem andern glîcher ist, dar nâch jaget ez mê dar | |
unreht ich hân, sô ich zürne und klage, swanne ich iht verliuse; wan, als ich wil, daz daz guot, daz ich | |
enmac betrüeben noch leidic gemachen, als wênic möhte den menschen iht riuwic oder leidic gemachen. Und dar umbe: daz unser herre | |
man sol wizzen, daz aller natûre unmügelich ist, daz si iht breche, verderbe oder ouch rüere, in dem si niht enmeine | |
von unden dem himel sô nâhe komen, daz in joch iht rüeren müge; ez wirt allez verbrant und verderbet von des | |
dâ von gewürken mac, aleine ouch ûzerlîche nieman dâ von iht würke. Ouch hân ich dâ oben geschriben, daz der stein | |
und mich got niht enminnete. Daz got minnet, daz ist iht; waz got niht enminnet, daz enist niht, alsô sprichet daz | |
swie vremde ez in doch sî, ob er dâ mite iht sî. Alsô suln wir haben ein wizzendez $t war$/ nemen | |
alsô wære worden. Triuwen, niht alsô, daz der mensche selber iht werltlîches oder unglîches würke, mêr: swaz im von ûzwendigen dingen | |
werken und steten. Und dar umbe, swenne der anehebende mensche iht sol würken mit den liuten, sô sol er sich krefticlîche | |
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