Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
sīn V. (13206 Belege) Lexer BMZ Findeb.
wesen sīn selbes, alsō daz allez ein viur glīche eigen ist, ungescheiden, weder minner noch mź. Und dar umbe, ź diz | |
mź. Und dar umbe, ź diz her zuo kome, sō ist dā iemer ein rouch, ein widerkriec, ein prasteln, ein arbeit | |
si minnet sie durch daz ein, daz in ir verborgen ist und wār ’vater’ ist, ein begin āne allen begin, $t | |
daz ein, daz in ir verborgen ist und wār ’vater’ ist, ein begin āne allen begin, $t ’aller’ ’in himel und | |
glīchnisse wirt vunden und erschīnet zwischen viure und holze, sō enist niemer wārer lust noch swīgen noch rast noch genüegede. Und | |
genüegede. Und dar umbe sprechent die meister: gewerden des viures ist mit widerkriege, mit andunge und unruowe und in der zīt; | |
und in der zīt; aber geburt des viures und lust ist sunder zīt und sunder verre. Lust und vröude endünket nieman | |
leit und pīn und trūricheit; sō aber daz kint geborn ist, sō vergizzet si leides und pīn’. Dar umbe sprichet ouch | |
glīchnisse und meinet daz ein, in dem geswīget glīchnisse und ist gestillet allez, daz begirde ze wesene hāt. Nū mac der | |
offenlīche bekennen, war umbe und wā von er ungetrstet $t ist in allem sīnem leide, ungemache und schaden. Daz kumet alles | |
alles und aleine dā von, daz er verre von gote ist und niht ledic der crźatūre, gote unglīch und kalt an | |
der crźatūre, gote unglīch und kalt an götlīcher minne. Noch ist aber ein ander sache; swer die merken und bekennen wölte, | |
mark, sō soltū niht klagen die tūsent mark, die verlorn sint. Dū solt gote danken, der dir hāt gegeben tūsent mark, | |
im selben enhāt dan bōsheit und gebresten. Allez, daz guot ist und güete, daz hāt im got gelihen und niht gegeben. | |
dem sune und dem heiligen geiste gibet allez, daz guot ist; aber der crźatūre engibet er kein guot, sunder er verlīhet | |
luft daz lieht, aber diu hitze blībet im, wan diu ist dem lufte gegeben alsam ze eigene. Und dar umbe sprechent | |
dar umbe sprechent die meister, daz got, der himelsche vater, ist des sunes vater und niht herre, noch des heiligen geistes | |
und niht herre, noch des heiligen geistes herre. Aber got-vater-sun-und-heiliger-geist ist ein herre und ein herre der crźatūren, und sprechen wir, | |
aber mit der zīt, dō er geschuof die crźatūren, sō ist er herre. Nū spriche ich: sīt dem māle dem menschen | |
dem menschen allez daz, daz guot oder trstlich oder zītlich ist, im ze borge gelihen ist, waz hāt er danne ze | |
guot oder trstlich oder zītlich ist, im ze borge gelihen ist, waz hāt er danne ze klagenne, $t sō, der ez | |
wīssage, dō er was in grōzem līdenne und klagenne: manicvaltic sint gotes barmherzicheit, $t daz wir niht alzemāle ze nihte werden. | |
dem vroste, ich solte im vil billīche danken und vrō sīn. Und sol man daz sunderlīche merken, wie grzlīche unreht ich | |
wan, als ich wil, daz daz guot, daz ich hān, sī mir gegeben und niht gelihen, sō wil ich herre sīn | |
sī mir gegeben und niht gelihen, sō wil ich herre sīn und wil gotes sun natiurlīche sīn und volkomen und enbin | |
sō wil ich herre sīn und wil gotes sun natiurlīche sīn und volkomen und enbin doch noch niht gotes sun von | |
sīn und wil gotes sun natiurlīche sīn und volkomen und enbin doch noch niht gotes sun von gnāden; wan eigenschaft gotes | |
von gnāden; wan eigenschaft gotes sunes und des heiligen geistes ist: sich glīche halten in allen dingen. Ouch sol man wizzen, | |
zwīvel ouch natiurlīchiu menschlīchiu tugent sō edel und sō kreftic ist, daz ir kein ūzerlīchez werk ze swęre ist noch grōz | |
sō kreftic ist, daz ir kein ūzerlīchez werk ze swęre ist noch grōz genuoge, daz si sich dar ane und dar | |
inne bewīsen müge und sich darīn bilden. Und dar umbe ist ein inner werk, daz noch zīt noch stat besliezen $t | |
stat besliezen $t noch begrīfen enmac, und in dem selben ist, waz götlich und gote glīch ist, den noch zīt noch | |
und in dem selben ist, waz götlich und gote glīch ist, den noch zīt noch stat besliuzet - er ist allenthalben | |
glīch ist, den noch zīt noch stat besliuzet - er ist allenthalben und alle zīt glīche gegenwertic - und |
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er ist allenthalben und alle zīt glīche gegenwertic - und |
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bilden. Und dā von sō muoz etwaz innigers und hhers sīn und ungeschaffen, āne māze und āne wīse, dā sich der | |
vater ganze īnbilden und īngiezen und bewīsen $t müge: daz sint der sun und der heilige geist. Ouch enmac daz inner | |
als Dāvīt sprichet: ’singet gote einen niuwen sanc’. Des lop ist von der erde, und daz werk enminnet got niht, daz | |
niht, daz ūzer, daz zīt und stat besliuzet, daz enge ist, daz man hindern mac und betwingen, daz müede wirt und | |
wirt und alt von zīt und von üebunge. Diz werk ist got minnen, guot und güete wellen, dā allez daz, daz | |
wir ein offenbāre bewīsunge an dem steine: des ūzer werk ist, daz er nider valle und lige ūf der erde. Daz | |
er niht alle zīt noch āne underlāz. Ein ander werk ist noch inniger dem steine, daz ist neigunge niderwert, und daz | |
underlāz. Ein ander werk ist noch inniger dem steine, daz ist neigunge niderwert, und daz ist im anegeborn; daz enkan im | |
noch inniger dem steine, daz ist neigunge niderwert, und daz ist im anegeborn; daz enkan im noch got noch crźatūre benemen | |
īlen und widerkriegen von allem dem, daz bse und übel ist, güete und gote unglīch. Und ie daz werk bser ist | |
ist, güete und gote unglīch. Und ie daz werk bser ist und gote unglīcher, ie der widerkriec grzer ist; und ie | |
werk bser ist und gote unglīcher, ie der widerkriec grzer ist; und ie daz werk grzer ist und gote glīcher, ie | |
ie der widerkriec grzer ist; und ie daz werk grzer ist und gote glīcher, ie ir daz werk līhter, williger und | |
gote glīcher, ie ir daz werk līhter, williger und lustiger ist. Und alliu ir klage und leit ist, ob leit in | |
williger und lustiger ist. Und alliu ir klage und leit ist, ob leit in sie gevallen möhte, daz diz līden durch | |
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