Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
helle F. (466 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
in inferno#.;, daʒ kit: #.:Er iſt [58#’v] begrabin in der helle#.;, da nún wiʒen inne ſint ane ander wiʒen. //Do ſprach | |
irſ geluſte brunnent, von rehte burnent ſi ouch in der hellen. Wen ſi hie in dem froſte an ir vbele erhertet | |
ʒuht niht wolten lernen, uon rehte lident ſi da ʒe helle [59#’v] ſtrafen mit fúrinen růten. Wen ſi hie ir bihte | |
bihte verſmahentent ʒe tůne, da uon ſiʒʒent ſi da ʒe helle in der ewigen vinſterniſſe. Wen ſwaſ ſie hie taten, deʒ | |
enſchameden ſi ſich niht, da uon hant ſi da ce helle aller ſlahte ſchande. Wen ſie hie gůte dinc noch ſehen | |
ſehen noch horen woltent, uon rehte werdent ſi da ʒe hellen erfúllet mit eʒlicher geſiht vnde mit erbarmeclicher gehorde. Wen ſie | |
erſterben.#.; //Do ſprach der iunger: Wie ſint ſi da ʒe hellen? Der meiſter ſprach: Die hobit ſint in nider gekeret vnde | |
ſchelter, rouber, gitige. Die daran werdint funden, die varent ʒe hellen vnde coment niemer wider. //Do ſprach der iunger: Mugent die | |
der iunger: Mugent die gůten die ubelen geſehen in der hellen? Der meiſter ſprach: Die gůten ſehent die ubelen in der | |
Der meiſter ſprach: Die gůten ſehent die ubelen in der helle darunbe, daʒ ir fróde deſte groʒer ſi, daʒ ſi bi | |
wen daʒ got wil. //Do ſprach der iunger: Jn welher hellen waren die gůten vor gotiſ geburte? Der meiſter ſprach: Jn | |
gůten vor gotiſ geburte? Der meiſter ſprach: Jn der oberen helle an einer ſtete, die nahe waʒ bi der nideren helle, | |
helle an einer ſtete, die nahe waʒ bi der nideren helle, da die gůten vnde die vbelen ein ander ſahent. //Do | |
daʒ ſi wol wiſſent, vnbe welhe ſúnde ſi da ʒe helle ſint. Die úbelent erkennent #;voch die ubelin vnde erkennent ouch | |
oder in die heiligen ſagent. Die aber in der rehten hellen ſint, die wiſſent niht me, waʒ men hie důt alſe | |
men hie důt alſe wir wiſſent, waʒ man da ʒe helle důt. //Der iunger ſprach: Mugent die ſelen irſchinen, ſwenne ſi | |
ir fróde iren lieben enbieten. Die aber in der rehten hellen ſint, die enmúgen niemanne erſchinen. So aber ieman dunket, daʒ | |
ſúnde ruwet, ſo erſtat die ſele von dem tode der hellen. //Der iunger ſprach: An welheme dage erſtant ſie? Do ſprach | |
alſe der engel egiptum [65#’v] verwůſtete vnde got ſelbe die helle berůbete. An der ſelben ʒit wil er ſine liebin lidegin | |
dritte teil ſint, die die ane allerſlahte urteil ʒe der helle varent. Daʒ vierde teil ſint, die mit vrteile werdent uerdament. | |
iunger ſprach: Wele ſint die, di ane allerſlahte urteil ʒe hellen varent? Do ſprach der meiſter: Die #.:ane reht geſundet hant#.; | |
//Der iunger ſprach: Welhe werdent da verurteilt, die ſa ʒe helle varnt? Do ſprach der meiſter: Die iuden, die uor gotiſ | |
engabent mir niht ʒe trinken.#.; Die můʒent iemer da ʒe helle ſin. //Der iunger ſprach: Het vnſer herre ſo groʒen ʒorn | |
in der welte. Der ander iſt der mere in der hellen. Wan wir iamer in dirre welte ſehen von erkanten dingen, | |
wol, daʒ geſchehen iſt oder kúnftic iſt. Die da ʒů helle vnde ʒů himel ſint, der namen wiſſent ſie wol vnde | |
dem himeleſchen geʒinbere verworfen ſint vnde in den ofen der hellen ſint geſant. Von der uerlorniſſe frowent ſich die rehtin vnde | |
volc, dat ire bosheit verdrenket,/ d#;ei ir haʒ in d#;ei hel versenket!/ w#;ei üvel dit volc diner s#;euʒcheit gedenket!/ //Owi, we | |
min leste bed laʒ mich erwerven!/ ich envorten d#;ei engstlich helle n#;eit;/ so ich bit dir si, mins herzen l#;eit,/ ich | |
dir ist wundir:/ muotir und magit dar undir./ der die helle brach,/ der lac in dime libe,/ und wurde iedoch/ dar | |
got wiset |
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nút vinden. Ja, si wolte, das er si zů der helle senden wolte, uf das er von allen creaturen úber unmasse | |
sin;/ solte es ahte tage wern,/ ich w#;eolte lieber zer helle |
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fleisches noch alle scharen der túvel noch die kraft der helle nit mag von gotte gevellen. Des mag sich #;voch nieman | |
gan mit dir ze strite, wan die meister von der helle wolten mich gerne vellen. Der einer kam zů mir schone | |
den #;vogen der valschen vare, wan si ist von der helle under úns komen; si wart nie usser dem himmelriche genomen, | |
Von fúnf propheten, die dis bůch erlúhten |
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essent minú kint das himmelbrot und Judas vert zů der helle. Und ist das gezúge, das da h#;eort zů der messe, | |
alle menschliche sinne. Nach disem tode vert si zů der helle mit irer maht und tr#;eostet die betr#;eubeten selen mit irme | |
erliden; darumbe gebent si mir manige pine. |
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munde alle die súnde, pine, súche und schande, da die helle, das fegfúr und dis ertrich so jemerlich mitte ist bevangen. | |
so jemerlich mitte ist bevangen. In dem nidersten teil der helle ist das fúr und die vinsternisse und stank und eisunge | |
na iren werken in geordent. In dem mittelen teil der helle ist allerleie pine meslichor, da sint die juden nach iren | |
nach iren werken in geordent. In dem oberoston teil der helle ist allerleie pine allerminnest, $t und da sint die heiden | |
diep hanget mit sinen f#;eussen uf und ist in der helle ein lúchtevas; die unseligen sehent doch nit deste bas. Die | |
hohem můte súntliche italkeit machen kan, der weinet in der helle me trehnen, denne alles wassers si in dem mer. Ich | |
si in dem mer. Ich sach under |
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$t der sol tragen das werk iemer mere. Alleine dú helle hat weder grunt noch ende, si het doch an der | |
doch an der ordenunge bede tiefi und ende. Wie dú helle bremmet und in sich selber gremmet und wie die túfele | |
so verlúret si ir sch#;eon lieht. Mag in der ewigen helle von gebette und von almůsen den verdampneten ein einig trost | |
mag Ave_ Maria. $t Owe, also grúwelich ist es da! Die helle hat ein h#;vobet oben, das ist also ungef#;euge und hat | |
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