Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
halten stV. (957 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
aber witz ist ain umbsihtichait in menschleichen werken, daz ze halden und daz ze lâzen, und daz haizt ze latein prudentia. | |
und die fremdigung seins sinnes und verstellt daz pluot, und helt man in zuo aim prinnenden tôht, sô verlescht er die | |
oder ain juncfrawen mit aim umbswebenden klaid und ainen lorpaum helt, daz ist ain zaichen, daz der stain geweiht ist, und | |
gleichsnær und die ketzer, die weder diz noch daz ganz haltent. /Ain prunn ist in dem land Idumea, der ändert sein | |
Idumea, der ändert sein varb vierstunt in dem jâr und helt ie drei mônet ain varb, sam Origines spricht und historia | |
#;evber, so du kleines [Bl. 159 r, 2. Sp.] maht, halt die mandelmilch #;evber daz fi#;eur, laz sie warm werden, wirf | |
warm werden, wirf daz brot dar in, daz sie dicke werde, halt sie #;evber daz vi#;eur, laz sie sieden vnd gibez in | |
vnd rinc sie vz. sch#;eutez allez in ein phannen vnd halt sie #;evber daz fi#;eur vnd tů darzů ein eyer schaln vol | |
so nim abe die pfannen, machin sch#;eone mit einer schinen. haldez wider #;evber daz fi#;eur vnd machez veist vnd tů daz | |
guote und güete sich einander anesehent und alsô ze einander haltent: diu güete enist noch geschaffen noch gemachet noch geborn; mêr | |
noch ungemach. Wiltû ledic sîn alles ungemaches und leides, sô halt dich und kêre dich lûterlîche ze gote aleine. Sicherlîche, allez | |
eigenschaft gotes sunes und des heiligen geistes ist: sich glîche halten in allen dingen. Ouch sol man wizzen, daz âne zwîvel | |
heiliger liute und aber noch gât an den stüelen und heltet sich nâhe bî den wenden, labet sich noch mit milche. | |
ez in den dingen selber, daz dich hindert, wan dû heltest dich unordenlîche in den dingen. Dar umbe hebe an dir | |
ob sie âne solchen enthalt gote ganze und stæte triuwe haltent. Nû sî, daz ez zemâle minne sî, sô enist ez | |
lerne tuon, sô dû in dem meisten lîdenne bist, und halt dich in aller wîse, als dû dich dâ hieltest. Ez | |
und halt dich in aller wîse, als dû dich dâ hieltest. Ez enist kein rât als guot, got ze vindenne, dan | |
sünden». //Daz ist von sünden, wie man sich dar zuo halten sol, ob man sich in sünden vindet. in der wârheit, | |
dir, inwendic und ûzwendic. //Wie sich der mensche in vride halte, ob er sich niht envindet ûf ûzerlîcher arbeit, als Kristus | |
ein mensche alle wîse noch eines ieclîchen wîse. Ein ieglîcher halte sîne guote wîse und ziehe dar în alle wîse und | |
sunderlicheit, die man in vil zîten und bî vil liuten halten muoz; wan, der sunderlich ist, der muoz ouch sunderlicheit tuon | |
$t und gevüeret werden mit allen tugenden und gnâden, sô halt dich alsô, daz dû daz sacrament wirdiclîche und dicke mügest | |
man sich dar zuo und bereite sich dar zuo und halte sich dar nâch, sô wirt man heilic in der zît | |
gewene. Daz sich ein ungewenet und ungeüebeter mensche alsô wölte halten und alsô tuon als ein gewenter mensche, der wölte sich | |
tæte, und niht minner, und daz man sich als abegescheidenlîche halte von allem trôste und helfunge, als man tæte, sô man | |
got zuovüege, daz neme er âne mittel von gote und halte ez vür sîn aller bestez und sî dar inne ganz | |
werden, der enwære niht âne diz. Daz wir uns blôz halten der dinge, diu ûzer uns sint, dâ wider wil got | |
nû hœret, wie ir dô geschach./ dô sie eine wîle gehielt,/ diu maneger wîsheit wielt,/ Athânais diu keiserîn,/ do ersach sie, | |
und an den rücke/ machte er des kriuzes segen./ alsô hielt der mære degen/ Eraclîus der rîche,/ gewâpent keiserlîche./ /schiere kam | |
ist guet. ob dv aber wilt zv dem leben ingan. halt di gepote. er sprach zv im. welichiv. do sprach er | |
di pharisei. darvmb allez daz swelhez si ivch sagent daz haltet vnd tvet ez. aber nach irn werken sült ir niht | |
zeichen sprechend. so swelhen ich chüssent werd der ist ez haltet in. do gink er zvhant zv ihesum vnd sprach. wis | |
gingen si zv vnd leiten ir hende an ihesum vnd hielten in. vnd seht ainre vz disn di da warn mit | |
durch der hymel rich/ vnmehtig, daz sie dem genahen./ diz halte, wer ez mag enphahen.’/ //Die cleinen kint sie brahten nu,/ | |
hast du nu zu dem lebene mut,/ so solt du halten die gebot.’/ da sprach er: ‘wie sint die durch got?’/ | |
wa bist du ein husgenoz/ gewesen vnser in elende?/ wa hielt gefangen dich gebende,/ in dem wir dich beschauwet han,/ vnd | |
einen menschen fant,/ der lam hatte eine durre hant./ sie hielden yn, ob er kein meil/ an samezdagen mehte heil,/ daz | |
manigen drahen/ genement· vnd sich uil getwahen./ alsus sie wollent halden/ gesetze uon den alden./ vnd so sie sint von markte | |
sie quamen ym mit rede bi,/ sie sprachen: ‘war vm haldent niht/ die Iungern din, als man gesiht,/ gesetze, daz vns | |
vnd die selber got/ geboten hat, sie gar verlant/ vnd haldent, daz die menschen hant/ gesetzet«. daz ir wesschent cruge,/ die | |
erstan./ diz redete er gar vffentlich,/ daz sie die bas gehieltent sich./ Petrus nam yn bi siten hin/ vnd da begunde | |
lutzel iht begeben.’/ //Vnd Ihesus da gesach yn ane,/ er hielt sich zu ym vf minnen bane./ ‘in eime gebresten du | |
da die schar/ vnd quamen zu ym auch aldar./ sie hielden yn, daz er iht neme/ diekeine bane vnd von yn | |
ir semelichen, die versahen/ sich selber an gerehtikeide/ vnd ander hilden in smacheide,/ diz byspel: ‘zwene menschen gingen/ hin in den | |
dis byspel worthe,/ vnd hatten von dem folke forthe./ nu hielden sie yn vnd santen dar,/ die sin mit lage nemen | |
erste.’/ //Ewangelium an dem samstage nach letare/ Ihesus rede aber hielt mit yn,/ er sprach: ‘ein liht der werlt ich bin./ | |
vnd moge auch zu verlust geben./ ich quam, daz sie gehielten leben,/ vnd daz auch willeclichen heden/ zu werke an allen | |
dun ich./ vnd ist dan, das ir minnent mich,/ so haldent die gebotte min./ bittende ich wil den vater sin,/ daz | |
newolt iz inphâhen./ /Abel was einvaltich unt semfter, $s er hielt sîniu lember:/ an nehein ubel er nedahte, $s ein lam | |
$s jouch iewedere hant./ /Sînes bruoder gewâte, $s daz si gehalten hâte,/ daz heiz si in ane lecken $s unde heiz | |
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