Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
erkennen swV. (1178 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
underscheit/ mit drin namen sî bereit./ in tuot ir geloube erkant,/ daz ûf dis erde wart gesant/ daz hœheste wort von | |
zühten er dô sprach:/ "meister, wândestû, daz ich/ solde niht erkennen dich?/ dîn name ist mir vil wol erkant,/ dû bist | |
solde niht erkennen dich?/ dîn name ist mir vil wol erkant,/ dû bist niht Barlââm genant./ dû wær mir wol erkant | |
erkant,/ dû bist niht Barlââm genant./ dû wær mir wol erkant hie vor,/ dû bist der zouberær Nachor./ nû muoz mich | |
kranker muot/ die sinne von im wante./ swie wol ich erkante/ sîne gotlîche kraft,/ dô kêrte ich mîne meisterschaft/ niht wan | |
mit gâbe von des küneges hant,/ sô disiu veste wart erkant,/ dan ander zît al durch daz jâr./ daz ervorhten sie | |
was./ er sprach mit vreuden zehant:/ "herre, mir ist wol erkant,/ wes die von Gâlilêâ jehent./ des ir sinne sich versehent,/ | |
gewin,/ die in der künec mit sîner hant/ vrœlîche tet erkant./ nû giengen ûf den palas/ der rîche künec und Thêodas./ | |
dar zuo wîp,/ wâfen, ors, rîch gewant,/ vil tiere wunderlîch erkant/ und manigerhande wunder./ an einen rinc besunder/ hiez man gân | |
sâ,/ wie iegelîchez wær genant./ dô wart im vil schiere erkant/ mit sînem namen diz unt daz./ dô vrâget er aber | |
sô verstuont er sich zehant,/ daz gotes helfe im wart erkant/ und daz gestætet wart sîn sin./ nâch dem gebete liezen | |
minneclîchesten lîp/ dâ hâte in dem lande:/ nieman ein wîp erkande/ bî der zît sô minneclich./ diu begunde trœsten sich/ ir | |
an ein schœne velt,/ dâ manegerhande vreuden gelt/ sînen ougen wart erkant./ daz velt er gebluomet vant/ sô wünneclîche, daz er jach,/ | |
unde gewære,/ rein, reht, unwandelbære,/ der wîse ist unde süeze erkant,/ der diu wârheit ist genant,/ der milte mit dêmüete phligt,/ | |
sprâchen seiten/ wîte in vremeden landen./ des sie ê niht erkanden,/ daz wart in schiere wol erkant,/ dô gotes geist in | |
des sie ê niht erkanden,/ daz wart in schiere wol erkant,/ dô gotes geist in wart gesant./ sie sint, von den | |
gestâst,/ wandels dû sie niht erlâst./ an in wirt wandelunge erkant,/ sie veraltent als ein gewant,/ und als ein decke gar | |
goten gewæres,/ ze rehte unwandelbæres?/ //Die iu ze goten sint erkant,/ die wâren menschen genant/ und wâren mit des tiuvels kraft/ | |
den vîent an im überwant./ als im sîn schulde wart erkant,/ si rou in alsô sêre,/ daz er die gotes lêre/ | |
diu bilde wurden gar verbrant./ swâ im ein apgot wart erkant,/ den gotes zorn er an im rach:/ ir betehûs er | |
gotlîchen ruom/ vil gemachet überz lant./ sich tet diu kristenheit erkant/ vil wîte in dem rîche./ den liuten kristenlîche/ von dem | |
kleiner liehtes schîn/ in mînem muote enbrennet,/ von des glaste erkennet/ daz herze mîn die missetât,/ die mîn lîp gevrumet hât./ | |
gebot im werde kunt/ durch mînen sinnekranken munt,/ daz er erkenne dîn gebot/ und daz er dich, vil milter got,/ mit | |
er dich, vil milter got,/ mit des gelouben gebote/ rehte erkenne zeinem gote./ gib alsolhe lêre mir,/ daz ich in ze | |
liehtes schîn/ in sînem muote enbrennen,/ daz er wol künne erkennen,/ daz dû got, vil gewære Krist,/ ân urhap unde ân | |
was mensch unde got genant./ er tet im die kunft erkant,/ sô got zer jungesten zît/ al dirre welte ein ende | |
schame,/ daz der gewære gotes name/ alsô grôz im wart erkant,/ daz er nie wart von im genant/ volleclich durch sînen | |
sünden gotes namen/ selten ie genande./ sô daz sîn sun erkande,/ sô gap er im trœstlîchen wân/ und hiez in allen | |
ouch vuogte got der guote,/ daz iu sîn lêre wart erkant/ und ir sît sîniu kint genant;/ des lêre sult ir | |
dem wege gân/ ûz gotes gelouben. minnet got!/ als ir erkennet sîn gebot,/ dar nâch lebet und anders niht,/ wan als | |
brief und in niht vant./ dô wart ez in êrst erkant./ //Nû wart von der vürsten schar/ ein michel zuolouf aldar./ | |
sînen vriunden in sîn lant./ noch wart im grœzer vreude erkant:/ ez dûhte sînes herzen muot/ ein ellende der welte guot;/ | |
niht wan wurzel unde krût./ diu wüeste was sô dürre erkant,/ daz er dâ wênec wazzers vant./ den zâdel und die | |
tet er vor im dô./ als im daz zeichen wart erkant,/ des tiuvels spil verswein zehant./ dar nâch was er vor | |
vervilzet unde lanc./ //Dô sîn meister in gesach,/ sîn wort erkanter, als er sprach;/ sîn lîp was im niht erkant,/ wan | |
wort erkanter, als er sprach;/ sîn lîp was im niht erkant,/ wan er in gar verwandelt vant./ sîn meister güetlîch in | |
sint,/ der sî gelobet des an dir,/ daz dir ist erkant von mir/ sîn geloube und sîn gebot./ nû gebe dir | |
sach er gên im schône gân/ engel schœne und lieht erkant,/ die truogen alle in ir hant/ vil wünneclîchen schône/ die | |
bereit,/ wan im diu gotes wârheit/ mit dîner lêre wart erkant./ dir ist diz himelische lant/ behalten, daz wil dir got | |
sâhen,/ diu dâ von in geschâhen,/ in wart der geloube erkant/ und touften sich dâ zehant./ dar kam vil heidenischer diet,/ | |
wan des ich geschriben vant./ swaz mir diz mære tet erkant,/ daz hân ich iu gar gesaget/ und der wârheit niht | |
__Do si uf der erde alsus beliben,/ al menschliche wart irchant/ Adame do sin wip zehant,/ so das si menshliche wart/ | |
wart Cain/ gezeichint swar er wande,/ das man in wol irchande/ bi des zeichins undirscheit/ das Got hate an in geleit./ | |
gescheidin/ tútschú lant von windeschin landin./ die al die erde irchandin,/ die hant úns sus mit warheit/ der lande geleginheit geseit/ | |
ane wisin sin/ das do nieman undir in/ minte noh irchande Got/ und nieman leiste sin gebot:/ nieman Gotis lere behielt,/ | |
man noh wip/ virbar noh meit des andirn lip./ davon irchande man noh wip/ noh dekeinin menschin lip/ wer im ze | |
vromden keme/ in einim vrómdim lande,/ da man sin niht irchande./ durh das jach er und hiez si jehin,/ swa si | |
sol vor dir varn und bi dir sin./ ih han irchant mit namen dich:/ du hast genade umbe mich/ gedient, dú | |
dich:/ du hast genade umbe mich/ gedient, dú dir wirt irkant.’/ do sprach der Gotis wigant:/ ‘ob ih genade denne an | |
und erfůrin disu mere alda,/ ob ir geslehte wolde Got/ erkennen unde sin gebot/ oder ob si decheinen/ andern got woldin | |
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