Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
brennen swV. (346 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
Die zuhtmeisterin das ist die helige gewonheit. Die sol iemer brennen als ein kerze unverl#;eoschen in der himmelschen |
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und nagent, swenne ein minnendú sele, die von g#;eotlicher minne brennet, von diser welte scheidet Wol dem gůten menschen, das er | |
benomen. Das ist únser gr#;eoster schade. Alle ir gůten werk branten enbinnen von gotlicher minne, wan si tet alle ir gůten | |
der selen einú werden, dú von gotlicher minne so sere brennet, da mit w#;eolte ich mich selber cr#;eonen und w#;eolte mir | |
Das was únser cristan gel#;vobe, der was vúrig inbinnen und brante alles von gotlicher minne. Mit allen disen tugenden diente er | |
wol gevar./ dâ wirt manic weise,/ diu lant wil ich brennen gar./ Mîner vrowen rîche,/ swaz ich des bestrîche,/ daz muoz | |
tumm da was sin eseli!/ sin übermut in großem zorne brante,/ die oren uß der hüte fri/ im wurden: dabi in | |
din bilde er entworfen fant./ des er in minnen füre brant/ und sachte durch dich alle ding,/ du heiles wurz und | |
die gimm entzunte gotes hant,/ das sie in geistes füre brant/ und sider nie verleschet wart./ du bist der stein, des | |
leschet menschen sin./ ich wen, von Troi her Paris nie gebrante/ als ich, da er den aphel Venus sante./ sin not | |
wold in dienstes phat,/ flamm sins zornes jo ie witer brante./ dabi die Romer merkten,/ das Hanibal nicht meinte dann ir | |
demi gidrowit is^. Weri abir daz di man undir des brenti^. von unglucki von umi ſelbin, edir daz in ein andir | |
unglucki von umi ſelbin, edir daz in ein andir man brenti, die umi gram weri, bin dir ſelbin drowi alſi umi | |
wandi he gutir luiti ratis nicht volgi in=woldi nach tu^. Brenti abir bin des di man^. von unglucki von umi ſelbin | |
ſelbin edir von ſinimi giſinde^. edir daz in iman andiris brenti uffi di ſelbin drowi, di iz nicht bikinni woldi^. giſcit | |
swaz er dâ vant;/ die stat man ûz der erden brant/ und tet, swaz man dâ moht getuon./ sus beleip ez | |
sîn selbes bluot,/ ob mich der helle gluot/ immer solde brennen!/ sol mich ein solher nennen,/ swie sô im gelust?’/ ûf | |
getân,/ ir hetet zwêne hôhe man/ in einem turne heizen brennen:/ der hôrt ich einen_._._. nennen/ –_–_–_–_–_–_–/ –_–_–_–_–_–_–/ ich wæn der | |
er dô beit,/ herzog Heinrichen/ begund er sterclichen/ rouben unde brennen./ er gap wol zerkennen,/ daz er sich wol getorste wern./ | |
irer zungen/ von irem unreht betwungen/ ze kristen gelouben/ ân brennen und ân rouben./ mich dunkt in mînem sinne,/ daz die | |
wurde./ dô erteilt man im die hurde,/ darûf man in brennen solde./ kunic Ruodolf niht enpern wolde,/ man tæt im sîn | |
man dhein wîze an dir siht,/ sît dich daz fiwer brennet niht?’/ der vater sprach an dem worte:/ ‘mit dînes vingers | |
sinn und witze wâren vol:/ die sâhen daz wol,/ ân brennen aleine/ sô was der schade kleine,/ den man dâ mohte | |
die im der abt sande,/ und daz er roubt und brande/ und verwuoste über al/ in dem Lavental/ und an aller | |
kuntlich geseit,/ daz ez in niht vervienge,/ ob er in brande oder hienge/ oder swie er in vêht:/ ez wær Venediær | |
getân./ wand er durch mîn lant/ sô dicke roubt und brant,/ daz ich die smæchlichen nôt/ dem kunic Ladizlâ enpôt/ und | |
Unger und die Valben/ emziclich hin randen/ und sô sêre branden,/ daz daz selbe fiwer/ und der rouch ungehiwer/ datz Wienen | |
dinc irren wolde,/ den selben man solde/ für einen ketzer brennen,/ wand man möht an im erkennen,/ daz er kunftigez leit/ | |
in die herberge/ bî der naht rennen,/ slahen, vâhen und brennen,/ swaz man in des möht erzeigen,/ dâmit solde man si | |
fruo/ Kernden daz lant,/ dem ir ze herren sît benant,/ brennet unde roubet/ und mit urliuc betoubet./ darzuo sît ir ze | |
unz daz er ach unde wê/ mit roub und mit brennen begie./ dô er verderbet die,/ dô kêrt er âne twâl/ | |
die fursten mit irn scharn/ für den Gretzen gevarn/ und branten daz untûr/ unz an die rincmûr./ der kunic dô zehant/ | |
nâch der stunde/ einen Juden dâ funde,/ der sold in brennen oder hâhen/ oder zuo tôde slahen./ daz môneit gap er | |
jach offenbâr,/ er wolt mit wildem fiwer/ holz und gemiwer/ brennen ûz dem grunde./ dem wart in kurzer stunde/ alliu diu | |
en yn, daz icht her vore vare; dar na nym gebrantes hirteshorne, wyrouche vnde mastix, strouwe ez dar vf, dar der | |
rebeizte drab. ein marc er vant:/ des grâles wâpen was gebrant,/ ein turteltûbe, an sînen buoc./ Lähelîn zer tjoste sluoc/ drûffe | |
di bere odir der essik odir di asche der wynreme gebrant ist, das man heyst wynasche, $t ist gut widir di | |
vorsucht von meystir Doncampano. Vnd ouch wyn gesotin $t odir gebrant, gemischt czu dem moste, machit den wyn stet. Ouch ist | |
di hevin in den grunt. Jst abir, das der leym gebrant ist, so ist her bessir, wen her den suze. So | |
mochtis kumen. Ouch sint svmeliche, di asche von eychin borken gebrant lozen in das vas mit eyner rorin. Sumeliche di stozin | |
dikke slahin unt villin unt ce jungist in deme fûre brennin." aldâ die diebe sâzin, dar quam s$. Nic$. gegangin in | |
gesehent in auch. daz fiur daz get vor im und brennet alle die im niht dinen wolten. also daz wazzer wilen | |
ch#;eumet, so les man daz unchraut und bint daz ze brennen; den sch#;eonen waitz legt in minen stadel.’ also ir nu | |
danne die snitær daz unchraut ze samme pinten, daz man daz brenne und den waitze in minen stadel f#;eure.’ diu wort s#;euln | |
so haizze ich daz unchraut ze samme pinten, daz man iz prenne, den waitzen haizze ich in minen stadel legen.’ daz snit | |
daz unchraut sin gewesen daz dem feur ertailt ist, daz prennen selb ab uns mit rewe, mit chlage, mit emtzichlichem weinen | |
er, ettelichen beraubet er, ettelichen bewillet er daz wip, ettelichen brennet er daz haus, er beget auch ander s#;eund vil manig | |
Petrus, swie si gehaubt $t wurden sam Paulus, swie si gebrennet wurden sam Laurencius, iedoch heten si die zůversicht der ewigen | |
also, daz wir die veint icht sein die daz fiur brennet daz nimmer erlischet. die unsæligen, $t die verworchten, die sprechent, | |
swerten./ si můzen einen waren got irkennen./ heiz brechen un(de) brennen/ ir uile unreine betehus:/ die tuvele muzen dar uz/ uber | |
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