Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
nemmen swV. (891 Belege) Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
wân/ wirt dir gemach von mir getân./ got getorst er nennen niht./ der wunde man sprach: "der geschiht,/ daz dû mich | |
geræte,/ daz er den übel tæte,/ die Krist ze gote nanden/ und diu abgot niht erkanden./ sie kêrten alle enwiderstrît/ an | |
man sâ/ mit der vürsten lêre aldâ:/ Jôsaphât wart ez genant./ got leite sîne süeze hant/ an daz reine kindelîn/ und | |
solher êre./ er hiez, daz sie dekeine nôt/ dem kinde nanden und den tôt/ im niemer vürgeleiten/ unde im dâ von | |
lande gân/ kristen, die durch valschen list/ ze einem gote nanden Krist./ dô hiez er in daz rîche sagen,/ swer nâch | |
sî." "daz sagen wir,/ vil lieber junkherre, dir./ //Alter ist genant ein zît,/ an dem vil jâre menige lît./ swie des | |
mit des gelouben râte/ dem jungen Jôsaphâte./ //Barlââm was er genant./ der selbe gotes wîgant/ hât ê ze manegen stunden/ dicke | |
wandels hân behuot./ der stein ist bezzer danne guot;/ ich nenne ein teil der sîner kraft./ wirt mit dem tiuvel behaft/ | |
rât,/ der guotes niht geschehen lât./ rîcheit, wîp, vriunde, kint/ genennet zuo den dornen sint,/ von den vil kûme selten iht/ | |
den sâmen hin lâst tragen/ die vogele, die ich hân genant:/ sô bin ich sô niht ûz gesant,/ daz ich in | |
sprach Jôsaphât. "nû solt dû sagen,/ wie dîn herre sî genant,/ der dich hât alher gesant,/ der dich die rede lêrte/ | |
ie jach,/ wildû den erkennen,/ sô wil ich dir in nennen,/ und wîsen sînes namen sus:/ mîn herre Jêsus_Kristus,/ daz einborne | |
mîn herre Jêsus_Kristus,/ daz einborne gotes kint,/ nâch des namen genennet sint/ ich und alle kristen,/ der hôhe ob allen listen/ | |
sînem rippe, daz sîn hant/ von im nam, diu was genant/ unser aller muoter Evâ./ den beiden gap sîn witze sâ/ | |
dô er von himele wart gesant,/ unde ein tiuvel wart genant./ der selbe tiuvel Lucifer,/ vil hôher sünden ein gewer,/ von | |
wîp genâsen bî./ aller lebenden dinge kint,/ swie sie uns genennet sint,/ beliben in der arke sâ/ gezweiet unde genâsen dâ./ | |
wart im sâ ze gote erkant,/ swie sîn name was genant./ disiu grôze tobeheit/ wart in den landen alsô breit,/ daz | |
landen alsô breit,/ daz niemen got erkande/ noch zeinem gote nande./ der rehten werke liehter schîn/ muoste gar verdorben sîn./ der | |
daz niht in dirre welte was,/ wan daz geschephede was genant/ von eines schephæres hant./ von herzen und von sinnen/ begunde | |
den suohter, biz daz er in vant./ Abraham was er genant,/ des vleischlich ouge sich lie sehen/ und bezeichenlîche spehen/ drîvalten | |
gesiht,/ den sîn lop und sîn vergiht/ dâ zeinem gote nanden,/ swie sie in drîvalt erkanden,/ der got, des gotlîcher rât/ | |
diet./ der andern süne nît verriet/ ir einen, was Joseph genant,/ daz in Egyptum daz lant/ verkouften sîne bruoder in./ dô | |
wart von im sîn tôt erkant./ Og ein künic was genant,/ ein rîcher heiden von Basân,/ und al diu rîche in | |
mêrte./ Jeptê unde Gêdêôn,/ Mânûê und Samsôn/ und einer, was genant Samgar,/ die wâren rihter dirre schar./ got was in mit | |
den gab er in sâ zehant:/ Saul der selbe was genant./ niht wol er gotes gebot behielt,/ unz er in von | |
gotes trût,/ al sîne vînde überwant./ sîn sun was Salomôn genant,/ der nâch im truoc die krône./ got zeiget an Salomône/ | |
daz wider machte allez der,/ den ich hân hie vor genant./ mit gewalteclîcher hant/ phlâgen dirre schar nâch im/ Abîût unde | |
unde Elîachim/ und manic ander grôzer man,/ den ich niht nennen wil noch kan./ noch wil ich dir der nennen mê,/ | |
niht nennen wil noch kan./ noch wil ich dir der nennen mê,/ die dô in der alten ê/ daz guote israhêlsche | |
erkant:/ im was Assyrîâ daz lant/ undertân und Nînivê./ noch nenne ich gotes vînde mê/ mit kuntlîchen worten hie,/ an den | |
worten hie,/ an den ouch gotes kraft ergie./ //Olofernes was genant/ ein vürste, der mit sîner hant/ betwanc vil künicrîche,/ daz | |
selben tagen/ wâren die gotes wîssagen./ die wil ich dir nennen./ dû solt ir wort erkennen,/ wan sie got in ir | |
sinne vurt/ ein man von Kristes geburt,/ der was Bâlââm genant:/ "von Jâcobe wirt erkant/ ein sterne, der hât liehtez prehen./ | |
disiu maget wære,/ des hœre gewæriu mære:/ si was Marîâ genant,/ sô reine und alsô kiusche erkant,/ daz älliu disiu erde | |
er saget ir, daz Emanûêl/ (daz "got mit uns" wære genant)/ ir ze kinde wurde erkant./ der reine bote gewârhaft/ saget | |
ein name unde ist im erkant:/ der wunderlîche ist er genant,/ der râtgebe, der starke got,/ des vrides vürste. sîn gebot,/ | |
verjach/ er selbe, dem ez wart erkant./ der was Jôhannes genant,/ des gewære urkünde uns seit/ die gotlîchen wârheit./ //Dô sîn | |
ruom,/ er habe den gotes wîstuom./ den gotes sun er nennet sich."/ ir übel sin vil tumplich/ die wîsheit hazzet unde | |
sî las,/ und sît ein erweltez vaz/ von gote wart genant, durch daz/ er mit sîner lêre was/ der kristenheit ein | |
nim des war,/ daz got unser herre Krist/ der briutegome genennet ist./ swer sich niht gên im bewart/ und rehtiu werc | |
geborn./ die got danne hât erkorn/ und sîne erwelten sint genant,/ die stânt ze sîner zesewen hant./ die übelen, die verworhten,/ | |
im wol nâhen;/ die gote gar versmâhen,/ die dise heiden nennent gote/ nâch des tiuvels gebote,/ die sint gegozzen unde gesniten./ | |
doch sint ein und ein gewalt./ dû solt sie sunder nennen,/ doch zeinem gote erkennen/ und anbeten zeinem gote,/ und daz | |
und dirre welte willen lân/ der guote sanctus Paulus./ er nennet die houptsünde sus:/ weltlîch gelust, unreinekeit,/ nît, zorn, haz und | |
werden rât,/ ob er sie durch got niht lât./ //Sô nenne ich dir die reinen vruht/ der rehten werke: daz ist | |
manege swære,/ sie wurden marterære/ doch von ir grôzen nôt genant/ und nâmen von der gotes hant/ den balmen und die | |
si ir jâr ze künegen hât./ //Die burger wil ich nennen./ dû solt daz wol erkennen/ daz ez die leiden tiuvel | |
getân,/ die man sol des endes gân."/ "got mit gelouben nennen,/ mit werken wol erkennen/ sîne kraft, und daz Krist/ ein | |
gir/ daz leben iht verliese mir,/ dem niht endes wirt genant./ dû tæte mir hie vor bekant,/ daz got behalten habe | |
daz stêt gar in sîner hant,/ des ist er schepher genant./ âne in möhte niht gestân;/ wolt erz niht geboten hân,/ | |
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