Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
halten stV. (957 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
des obersten capiteles willen. 18. Welhe cīt man grōz capitel halde. /Zu des heiligen crūces messe nāch deme Ougeste sō sal | |
Ouch sulen dī landescommendūre iźrgeliches zu einem māle grōz capitel halden unde von ir undertānen ūfnemen ir ambeht in dem selben | |
marschalc sal voregźn, $t sō man ūze ist, unde capitel halden, dā der meister niht selbe ist noch niman an sīner | |
der marschalc dā niht, sō sal der commendūr den capitel halden; sō sie dāheime $t sint, sō gehōret deme commendūre zu, | |
gehōret deme commendūre zu, daz er voregź unde den capitel halde. Ist aber der commendūr dā niht, sō sal in der | |
der commendūr dā niht, sō sal in der marschalc $t halden. 23. Von den marschalkes ambehte, swaz er tūn sule unde | |
deste baz pflegen, doch sal man an susgetāner ladunge māze halden. 27. Diz ist von des marschalkes ambehte unde von der | |
32. Waz dem brūdere mūzlich sī, der des meisteres stat heldet. /Der brūder, der an des meisteres stat ist, mac sīnen | |
vūren, er sal ouch sīne stat an der tavele niht halden noch in der kirchen. Wirt er siech, sō endarf er | |
tūn in der māze. 34. Waz cleidere mūzlich sīn zu haldene eime iegelichen brūdere. /Ein igelich brūder sal haben zwei hemede, | |
commendūr sal alle vrītage oder an eime anderen tage capitel halden mit den knehten, die under ime sint, oder ettewer an | |
vūter mźren. Alle vrītage sal er mit den knehten capitel halden oder er mac ez vristen an einen anderen tach, sō | |
niht gegeben $t einem anderen. 47. Wie sich die brūdere halden sulen, dā sie in der schar rītent. /Ist daz zwźne | |
$t irresal muge getrenken. 49. Wie sich die brūdere sulen halden, ob sich ein schal erhebet oder ein gerūfede. /Ist daz | |
in die nźhesten sint, wecken. Diz selbe ist ouch zu haldene in den hūseren. Nāch dem sō geherberget ist, sō sulen | |
oder dem gesinde des hūses. Desselben sal man doch māze halden, daz man sie niht zu vil gemūwe; $t mit urlobe | |
swaz der rūfet vur gebot, daz sal man vur gebot halden unde entphāhen. 55. Von deme ambehte des commendūres von der | |
der ambehtlūte, daz sie die gemeinde $t an den brūderen halden. /Der marschalc unde die brūdere, dī der ambehte pflegent, die | |
$t sal, sō glīche igelicheme teile, daz man die gemeinde halde unde sunderlicheit vermīde. Des hūten ouch die brūdere sich, daz | |
an sīner stat ist, oder in des marschalkes hutten, unde halde dā die gewonliche būze, alse ob er seze in dem | |
iār sprechen vigilie mit drīn lectien, als man des nahtes heldet nocturne, hie ūz ist genumen gehucnisse der heimelicher vrūnde unde | |
dem ābende, als man an dem anderen tage nūn lectien heldet, unde in der octaven zu wīnahten unde in der octaven | |
gar grōze hōgcīt heldet, $t unde sō man halp hōgcīt heldet. [Daz ist ouch zu behaltene, daz man an dem vrītage, | |
ōsterābent die metten, prīme, tercie, sexte unde nōne sal man halden, als an dem karvrītage mit den venien. Daruber als dicke | |
knien vur den meister oder vur den, der den capitel heldet an sīner stat, unde in biten durch Got, daz er | |
bīhter rźtet.] /Swer aber die probacien willekuret, der sal sī halden in den cleideren nāch deme rāte des meisteres unde der | |
//Got wolti daz cruci in vir spaltin,/ disi werilt alli gihaltin./ do wart er unschuldig irhangin./ er habiti vir enti dirri | |
wol tet erz, als wirz han vernomen;/ gen dem so hielt her Wigoleis,/ der was den froun ze dienste komen./ /Tristan | |
muote./ swie tumb ich si, ich funde da, der mich gehielte schone./ ich waere e iemer ane guot, e$’ch schiede von | |
noch ergetze, $s wer tuot nach im daz beste?/ wer haltet, als er toren tet, $s so wol die stolzen geste?/ | |
vil selten missetuot./ Die sprüche sint von grozer zuht,/ die halten sol der edele man,/ und sint von manger ungenuht,/ die | |
wenne zwei sśllent eins werden, so můs sich daz eine halten lidende und daz ander wśrckende; sol min ouge enpfohen die | |
nśt die dinen; was er nśt in dir enwurcket do enhaltet er nśt von. Nu ist eine gar bitter mirre die | |
abgesnitten, und daz enbrichet weder h#;vobet noch arm noch bein. Halt stille daz messer untz daz du besihest waz du sniden | |
alle ding also haltent also sś Got in uns wil gehalten haben in arm#;eute unsers geistes, also sant Paulus sprach: ‘also | |
edel tugent daz sś sich kunnent gelossen und geliden und haltent sich fśr daz sś sint, und lident ire krangheit, ire | |
ir bette und sint gesunt. Der sich in diseme gevengnisse hielte und nśt e uz enbreche bitze daz in der herre | |
Die schriber daz warent die wisen die von iren kśnsten hieltent, und die pharisei das worent die von irre geistlicheit hieltent, | |
hieltent, und die pharisei das worent die von irre geistlicheit hieltent, und die stundent uf iren wisen in iren ufsetzen. Hiebi | |
das sint die geistlichen die sich fśr gůt hant und haltent von in selber und stont in iren ufsetzen und wisen | |
get śber alle bevindende gebrśchlicheit, so man sich do in hielte in gelicher gelicheit. – Nu sprichet das ewangelium: ‘die juden | |
#;euben, mer man sol nśt daruf buwen noch daruf sich halten. So haltent soliche sere denne ob sś habent herin hemde | |
von diseme kouffe und von sus und aller wisen do halt Got in siner ewikeit also vil abe also er wil. | |
solte man einen welen, der die grosse edel stat solte halten do Judas abgevallen was, das er solte sin der gezśg | |
nśt, entů des nśt, engang dar nśt!‘ so manet er: ‘halte dich also, wśrcke do und lo dich do und vertrag | |
und welich er si und wie er sich hie inne halten kunne. Hie wurt er rechte zů grunde gelossen, das er | |
not diser goben, daz er von disem rate kunne sich halten also Got von ime wil; und śbermitz diser goben so | |
er dise gelassen, wan sś habent sich im gelassen und haltent sich an daz eine und an den ursprung. Noch denne | |
herren Jhesu Cristi, und wil ein iegliches doch sine wise halten und diser dinge enkeines lossen und enbevindet Gottes noch sins | |
trostes nśt, des lossent sś wol sin und kerent und haltent sich an ir ding, an die creaturen, und verblibent also | |
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