Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
gerihte#’1 stN. (330 Belege) MWB Lexer BMZ Findeb.
man dem kläger wetten swes man im schuldic wirt vor gerihtes; alsô sol man auch dem rihter. Swer des niht entuot, | |
sînem vrumen. //Wirt ein man gevangen umb unreht unde für gerihte brâht, er enmac dehein urteile verwerfen, noch der man der | |
getar er niht bî im belîben, daz er in für gerihte bringe und über in rihte, vor sînes lîbes angeste: kumet | |
vor sînes lîbes angeste: kumet er sunder den tôten für gerihte, unde bekennet er sich, ê man über in klage, unde | |
umbe geboten hât ê. //Bringet man aver den tôten für gerihte, unde klaget man ûf in, er muoz gerihten unde muoz | |
beschirt er sich dar nâch, oder entuot er es vor gerihte niht, wil er sich dar nâch laugen, mac man ûf | |
sich dar nâch laugen, mac man ûf in geziugen an gerihte, der man selbe sibende enes genôze der sich dâ begeben hât, | |
cristenlîchen liute mannes. /Wirt ein man umb ungerihte beklaget vor gerihte dâ er niht zegegen ist, unde wirt im für geboten, | |
die in daz gerihte hœret. Swer aver in dem nideren gerihte veræhtet ist, er enist in dem hœhsten niht veræhtet, er | |
der elter teilen und der junger welen. //Swer sich vor gerihte ze eigen gibet, sîn erbe mac ez wol widerreden mit | |
in daz gerihte hœrent. Unde wirt er in den nidern gerihten ze æhte getân, er ist niht wan in dem einen | |
ze æhte getân, er ist niht wan in dem einen gerihte ze æhte getân. //Swer den æhter hûset oder hovet in | |
selbes phluoc begienc dô er starp. /Swer sîn reht vor gerihte verliuset in einer stat, zehant ist ez überal verlorn, ob | |
verlorn, ob man es an dem gerihte geziuge hât. Des gerihtes geziuge ist aver nieman phlihtic ze bringen in ein ander | |
niht wære noch nieman ane hete, unde wirt ener von gerihtes halben dar în gewîset, ener der die gewer hete mac die | |
diu gewer erteilet, unde wîset man in danne dar în von gerihtes halben, sô muoz man in niht ûzwîsen, man tuo ez | |
durch die wîpheit. //Und daz ander: swaz der man vor gerihte niht entuot, swie wizzenclîch ez sî, des laugenet $t er | |
in ein lit, unde wirt im daz vergolten $t vor gerihte, unde kumet dar zuo daz ez im ab geslagen wirt | |
$t müge. /Swer dem kläger buoze schuldic $t wirt vor gerihte, der ist dem rihter sîner buoze auch schuldic, ob er | |
besitzen driu vogtes dinc. Swaz ein man mit klage vor gerihte erwirbet $t unde mit dem rehten behebt oder ûf in | |
unde vrîheite des stûles von Rôme sî ûzgenomen von werltlichem gerihte, sô ist ouch daz billich, daz dirre heilige orden der | |
vur die tôten. /Umbe die tôten, die iezunt zu Gotes gerihte kumen sint unde des bedurfen, daz man in schiere zu | |
33. Daz die meisterschaft iht zu laz sî an deme gerihte. /Man liset an der alden ê, daz Hely, des eigene | |
versûmunge sîner sune in schult geviel, unde daz Got sîn gerihte uber in têt, wende der sînen sunen die sunde niht | |
orden vur daz vegevûr unde daz sie in des capiteles gerihte, swaz sô in dem vegevûre brinnen solte, daz sie daz | |
muge an in vinden. 34. Von der bezûgunge unde dem gerihte. /Daz ouch unse gerihte sî nâch Gotes willen unde des | |
34. Von der bezûgunge unde dem gerihte. /Daz ouch unse gerihte sî nâch Gotes willen unde des unschuldegen gerehtikeit iht verderbe | |
des obersten unde des capiteles $t bescheidenheite. 35. Von dem gerihte unde der bûze. /Alleine sî daz, daz zu manigerhande schulde | |
brûderen iht ungebûzet blîbe. 36. Hie hebent sich an die gerihte unde die bûze. /Die gerihte der bûze sint in vier | |
Hie hebent sich an die gerihte unde die bûze. /Die gerihte der bûze sint in vier teil underscheiden. $t Hie hebet | |
der hôgegecît. 37. Diz ist von der swêren schult des gerihtes. /Ez ist eine swêre schult: /(1) Ob ein brûder von | |
38. Hie hebet sich ane die swêrer schult unde ir gerihte. /Diz ist die swêrer schult: /(1) Ob ein brûder dekeinen | |
Hie hebet sich ane die aller swêreste schult unde ir gerihte. /Die aller swêrste schult ist: /(1) Ob ein brûder mit | |
welh craft die hantfestin habent die ein vogt uber sin gerihte git oder der burggrafe oder diu stat. (Ob) ein kriech | |
Umbe alle g#;eulte. Wie man phant gehalten sol diu mit gerihte geantwurt waerdent. Umbe allen zins. Umbe aller ehalten lon. Umbe | |
erstem f#;eurgebotte, und chumt er f#;eur, so sol man sin gerihte nemen mit sinen zwain vingren; chumt aver er niht f#;eur | |
si nâch Rômæren/ loys unde lantreht solten wegen,/ wies ir gerihtes solten pflegen;/ und muosen ouch reht alsô leben,/ als in | |
habet getân./ heizets alle mit iu gân/ und sitzet anz gerihte;/ envürhtet iu ze nihte:/ lât den truhsæzen clagen/ und sagen, | |
si dô,/ der künic in den palas wider:/ an daz gerihte saz er nider/ und mit im vil barûne,/ des landes | |
her umb in./ vür den künec sô gienger hin./ dem gerihte antwurte er sich:/ ’nu hêrre’ sprach er ’hie bin ich/ | |
sâzen ûf den esterîch:/ und aber alsô, daz iegelîch/ dem gerihte under ougen sach,/ und sâhen, swaz sô dâ geschach./ //Hie | |
oder den rât,/ dâ mite er dirre missetât/ râche unde gerihte næme/ und ir ouch zende kæme/ eintweder abe oder an./ | |
willen zuo./ waz râtet ir nu, daz ich tuo?/ swaz gerihtes man mir ûf geleit,/ des bin ich gerne bereit,/ daz | |
künigîn,/ hier an lâz ich ez wol gestân:/ mac ich gerihte von iu hân,/ als ir uns habet vür geleit,/ sô | |
tuot es uns gewisheit;/ gât her in alrihte,/ vertriuwet daz gerihte/ zem glüejenden îsen,/ als wir iuch hie bewîsen.’/ diu küniginne | |
iuch hie bewîsen.’/ diu küniginne tet alsô:/ si vertriuwet ir gerihte dô,/ als ir dâ wart besprochen,/ nâch den selben sehs | |
bischove und prêlâten,/ die daz ambet tâten/ und segenten daz gerihte,/ die wâren ouch inrihte/ mit ir dinge bereit:/ daz îsen | |
dâ,/ daz man im von in beiden sâ/ reht unde gerihte tæte,/ alsô daz lantreht hæte./ //Nun was ouch daz sô | |
dem hæten, als diu istôrje saget,/ sîn umbesæzen starke/ sîn gerihte und sîne marke/ verurliuget unde benomen./ si hæten in gar | |
mit handen nam in der heilie man/ vnde sazzen aniz gerichte/ vnde richten eine pachte./ des was der cristenheite not./ der | |
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