Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
ane adv_prp (6504 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb. Findeb.
von der wir sehen; wan diu natūre beginnet irs werkes an dem krenkesten, aber got der beginnet sīner werke an dem | |
werkes an dem krenkesten, aber got der beginnet sīner werke an dem volkomensten. Natūre machet den man von dem kinde und | |
bekennet, doch enwelle got des niht, daz mīn sęlicheit dar ane lige! Dem anders genüeget, der habe ez im selber, doch | |
gehōrsame des sīnen ūzgāt und sich des sīnen erwiget, dā an dem selben muoz got von nōt wider īngān; wan sō | |
dar umbe muoz mir got wellen, und versūmet er mich an dem teile, sō versūmet $t er sich selber. Alsō in | |
er mir, dā ich mir niht enwil? Dā ich mich ane lāze, dā muoz er mir von nōt wellen allez, daz | |
dū heltest dich unordenlīche in den dingen. Dar umbe hebe an dir selber an ze dem źrsten und lāz dich. in | |
Die liute, die vride suochent in ūzwendigen dingen, ez sī an steten oder an wīsen oder an liuten oder an werken | |
vride suochent in ūzwendigen dingen, ez sī an steten oder an wīsen oder an liuten oder an werken oder daz ellende | |
ūzwendigen dingen, ez sī an steten oder an wīsen oder an liuten oder an werken oder daz ellende oder diu armuot | |
sī an steten oder an wīsen oder an liuten oder an werken oder daz ellende oder diu armuot oder smācheit, swie | |
die armen des geistes’, daz ist des willen. Und hier ane ensol nieman zwīvelen: węre dehein bezzer wīse, unser herre hęte | |
sich sīn selbes ze dem źrsten’; dā liget ez allez ane. Nim dīn selbes war, und swā dū dich vindest, dā | |
liute ist wźnic, die des rehte war nement und dar ane bestānt. Ez ist rehte ein glīch widergelt und glīcher kouf: | |
daz wesen und den grunt guot mache. Der grunt, dar ane daz liget, daz des menschen wesen und grunt guot sī | |
von den liuten und węren alles gerne aleine, und dar ane lęge ir vride, und daz sie węren in der kirchen, | |
in der wārheit, sō muoz er unsriu werk würken, und an allen sīnen werken enmac in nieman gehindern, weder menige noch | |
nieman genemen noch sīnes werkes enmac in nieman gehindern. War ane liget nū diz wāre haben gotes, daz man in węrlīche | |
daz man in węrlīche habe? Diz węrlīche haben gotes liget an dem gemüete und an einem inniclīchen vernünftigen zuokźrenne und meinenne | |
habe? Diz węrlīche haben gotes liget an dem gemüete und an einem inniclīchen vernünftigen zuokźrenne und meinenne gotes, niht an einem | |
und an einem inniclīchen vernünftigen zuokźrenne und meinenne gotes, niht an einem stęten anegedenkenne $t in einer glīchen wīse, wan daz | |
er alliu dinc götlīche nimet und mźr, dan diu dinc an in selber sint. Triuwen, hie zuo gehret vlīz und minne | |
mit vliehenne, $t daz er diu dinc vliuhet und sich an die einde kźret von ūzwendicheit; $t sunder er muoz ein | |
er die kunst künnen, er muoz sich vil und dicke an den werken üeben, swie sūr und swęre ez im doch | |
enmugen die crźatūre niht stat gehaben noch vinden; mźr: dar ane ensol uns niht genüegen; $t wir suln uns alliu dinc | |
reht und niht ź, und niemer ensol der mensche hier ane ze ende komen, er enmüge hier ane āne underlāz wahsen | |
der mensche hier ane ze ende komen, er enmüge hier ane āne underlāz wahsen und mźr gewinnen in einem wāren zuonemenne. | |
vlīz gehren und muoz kosten allez, daz man geleisten mac an sinnen und an kreften, sō wirt den liuten reht und | |
muoz kosten allez, daz man geleisten mac an sinnen und an kreften, sō wirt den liuten reht und nement got in | |
oder unglīches würke, mźr: swaz im von ūzwendigen dingen zuovellet an sehenne und an hrenne, daz sol er ze gote kźren. | |
mźr: swaz im von ūzwendigen dingen zuovellet an sehenne und an hrenne, daz sol er ze gote kźren. Dem got alsō | |
got alsō gegenwertic ist in allen dingen und sīner vernunft an dem obersten gewaltic ist und der gebrūchende ist, der weiz | |
menschen: $t der ein mensche sī alsō, daz kein gebreste an in stōze oder wźnic; aber der ander ist alsō, daz | |
in stōze oder wźnic; aber der ander ist alsō, daz an in stōzent die gebresten. Von der ūzern gegenwerticheit der dinge | |
würken $t und swaz dū erdenken maht. Gebrichet dir niht an dem willen dan aleine an der maht, in der wārheit, | |
erdenken maht. Gebrichet dir niht an dem willen dan aleine an der maht, in der wārheit, vor gote hāst dū ez | |
ir niht enpfinde $t noch gewar enwirde, als ich sihe an vil liuten, die bewīsent grōziu werk, und vinde an in | |
sihe an vil liuten, die bewīsent grōziu werk, und vinde an in grōze andāht und wunder, der ich niht enhān? Hie | |
ich niht enhān? Hie solt dū zwei dinc merken, diu an der minne sint: daz ein ist ein wesen der minne, | |
sie līhte niht als vil vüelennes und enpfindennes und dar ane schīnet wol, daz sie minne hānt, ob sie āne solchen | |
enist ez doch daz aller beste niht; daz schīnet dar ane: wan man sol solchen jubilus underwīlen lāzen durch ein bezzerz | |
und alsō. Daz enist niht ein guoter wille. man sol an gote suochen sīnen aller liebesten willen. Des rāmet got in | |
mit bitterkeit, in der wārheit, swie süeze der wīn sī an im selber, er muoz ie bittern von dem, durch daz | |
selber, er muoz ie bittern von dem, durch daz er an mich kumet. in der wārheit, der mensche, der des sīnen | |
enmöhten berüeren, sie enrüerten got ze dem źrsten, und swaz an in komen solte, daz müeste durch got an in komen; | |
und swaz an in komen solte, daz müeste durch got an in komen; dā nimet ez sīnen smak und wirt gotvar. | |
dū daz līden, daz got līdet und durch in kumet an dich, sō wirt ez billīche gotvar, ez sī smācheit als | |
vinsternisse als daz klęrste lieht: ez nimet allez sīnen smak an gote und wirt götlich, wan ez erbildet sich allez nāch | |
wirt götlich, wan ez erbildet sich allez nāch im, swaz an disen menschen kumet, wan er meinet niht anders und im | |
umbe deheine wīs niht lāzen. Des vinden wir ein bilde an sant Bernhart und an vil andern heiligen. Solcher īnvelle enmac | |
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