Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
ane adv_prp (6504 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb. Findeb.
mohte: wā ist dīn got?’ Wan neigen ūf ūzerlicheit und an untrōste trōst vinden und dā von mit lust gerne und | |
solte er sich schamen vor guoten liuten, daz sie des an im gewar würden. Ein guot mensche ensol niemer schaden geklagen | |
leides in im gewar wirt. Die meister sprechent, daz unden an dem himel ist viur vil wīt und sunder mittel und | |
und dar ūz machen, dā gotes źre breiter und grzlīcher ane lęge. Doch, swie daz sī: in dem aleine, daz ez | |
in gotes willen. Wil got geben, des ich beger, dar ane sō hān ich ez und bin in wunne; enwil got | |
in der natūre, daz ein mensche grzer ist und schner an bilde, an varwe, an wizzenne, an künsten dan ein ander. | |
natūre, daz ein mensche grzer ist und schner an bilde, an varwe, an wizzenne, an künsten dan ein ander. Alsō spriche | |
ein mensche grzer ist und schner an bilde, an varwe, an wizzenne, an künsten dan ein ander. Alsō spriche ich ouch, | |
grzer ist und schner an bilde, an varwe, an wizzenne, an künsten dan ein ander. Alsō spriche ich ouch, daz ein | |
dā von bekennet ez alle varwe. Diu want hāt varwe an ir, und dar umbe enbekennet si weder ir varwe noch | |
und dem durchvluzze und der wunne sich niht glīchen enmac an lust und an wunne. Dar umbe sprichet unser herre gar | |
und der wunne sich niht glīchen enmac an lust und an wunne. Dar umbe sprichet unser herre gar merklīche: ’sęlic sint | |
der varwe und enpfenclich aller varwen, alsō der arm ist an dem geiste, der ist enpfenclich alles geistes, und aller geiste | |
vergęze aller sīner natūre, und ītelkeit trüege in ūf biz an den himel. Alsō treget blōz, arm und ītel aller crźatūren | |
glīch dem lūtern viure, daz āne allez mittel haftet unden an dem himel. Alzehant vergizzet und verzīhet er vater und muoter, | |
muoter, bruoder und swester ūf der erde und jaget ūf an den himelischen vater. Vater hie niden des vunken ist daz | |
gestillet noch geswīget noch genüeget niemer weder viure noch holze an keiner wermde noch hitze noch glīchnisse, biz daz viur gebirt | |
ez selbe aleine minnet, als der munt in dem und an dem wīne suochet und minnet den smak oder die süezicheit. | |
ist und niht ledic der crźatūre, gote unglīch und kalt an götlīcher minne. Noch ist aber ein ander sache; swer die | |
die merken und bekennen wölte, sō würde er billīche getrstet an ūzerlīchem schaden und leide. Ein mensche vert einen wec oder | |
ze swęre ist noch grōz genuoge, daz si sich dar ane und dar inne bewīsen müge und sich darīn bilden. Und | |
und alle zīt glīche gegenwertic - und |
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ganzen willen in allen guoten werken, hāt iezent getān, dar ane ouch glīch gote, von dem schrībet Dāvīt: allez, daz er | |
getān und geworht. Dirre lźre hān wir ein offenbāre bewīsunge an dem steine: des ūzer werk ist, daz er nider valle | |
ein tac, ein stunde. Ouch ist daz inner werk dar ane götlich und gotvar und smacket götlīche $t eigenschaft, daz, ze | |
in alle die eigenschaft götlīcher natūre. Nū ist ein eigenschaft an gote nāch Salomōnes worten, daz alliu dinc got würket durch | |
durch got und līdet durch got. Dar umbe und dar ane sō ist er gotes sun, nāch gote und in got | |
verre er guot ist, hāt gotes eigenschaft niht aleine dar ane, daz er minnet und würket allez, daz er minnet und | |
edeln menschen, der ūz vuor in ein verrez lant nemen an sich ein rīche und wider ze komenne’. Ouch sol man | |
natūre niderwert ze tal, und ouch liget sīn wesen dar ane. Doch von īndrucke und von īnvluzze des mānen in dem | |
Augustīnus: «der ist gar gītic und unwīse, dem niht engenüeget an gote», und sprichet anderswā: «wie mac dem menschen genüegen an | |
an gote», und sprichet anderswā: «wie mac dem menschen genüegen an gotes gāben ūzerlīche oder innerlīche, sō im niht engenüeget an | |
an gotes gāben ūzerlīche oder innerlīche, sō im niht engenüeget an gote selben?» Dar umbe sprichet er aber anderswā: herre, wīsest | |
verbrant und verderbet von des viures hitze, ź dan ez an den himel kome. Alsō spriche ich: allez, daz man līdet | |
daz wort, daz man sprichet ’durch got’, wan ez enkumet an daz herze niemer dan durch gotes süezicheit vliezende, in der | |
vil wīse ein guot mensche allenthalben getrstet wirt in līdenne, an leide und würkenne. Ein wīse ist, ob er līdet und | |
in ertrīche allez, daz er tuon wolte, ouch glīch dar ane gote. Nū mac man bekennen und wizzen gropheit der liute, | |
wie sich ouch trsten sol und mac ein guot mensche an sīnem leide, wie man daz vindet an den werken, niht | |
ein guot mensche an sīnem leide, wie man daz vindet an den werken, niht aleine an den worten guoter und wīser | |
leide, wie man daz vindet an den werken, niht aleine an den worten guoter und wīser liute. // man liset in | |
minne und ich ouch siech sī, dan ob ich gesunt an dem lībe węre und mich got niht enminnete. Daz got | |
iemer gewar würde. man schamet sich sō vaste eines gebresten an dem antlitze, daz die liute sehent ūzerlīche. Waz wil ich | |
morder lībes und guotes dicke vert und līdet grōzen gebresten an spīse und trankes, slāfes und anders ungemaches und doch alles | |
maniger grop mensche sol sprechen, daz vil wort, diu ich an disem buoche und ouch anderswā geschriben hān, niht wār ensīn. | |
dem bilde guoter und heiliger liute und aber noch gāt an den stüelen und heltet sich nāhe bī den wenden, labet | |
in der sźle. Und daz ist, daz unser herre meinet an disen worten, dā er sprichet, daz ’ein edel mensche vuor | |
daz doch niht sęlic węre, doch enliget diu sęlicheit dar ane niht; wan daz źrste, dā sęlicheit ane geliget, daz ist, | |
diu sęlicheit dar ane niht; wan daz źrste, dā sęlicheit ane geliget, daz ist, sō diu sźle schouwet got blōz. Dā | |
daz ez aleine varwe habe, dā liget allez sīn wesen ane. Alsō spriche ich, daz der edel mensche nimet und schepfet | |
und schepfet allez sīn wesen, leben und sęlicheit von gote, an gote und in gote blōz aleine, niht von got bekennenne, | |
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