Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
veste Adj. (1061 Belege) Lexer BMZ Findeb.
der gůte/ gehalf den lantluten,/ daz in di gnade geschach,/ uaste her des iach,/ daz iz sin wirt g#;ovte/ al mit | |
gedachte iz ime z#;ov sunden./ do iageten die hunde/ uile uaste an die stat/ da daz gemerke was/ daz sie do | |
manic Walch/ sprach daz ich wůte./ swer ce dinen g#;ovten/ uaste gedinget,/ wie selden den betwingent/ des tuuelis liste!/ io was | |
ir heilæri,/ si irvultin alli sin gibot,/ si giloubtin vil vasti an du abgot./ //Do luitin simo zisamini/ mid trumbin joch | |
ſo beginnet ez damíte ſpílen unde béuuindet diu hóren ſo u%/aſto daz ez ſîh nîeht erlôſen némag. So kûmet der uuêidæm%/an | |
vor bundin/ Den schilt an den hals ge nv%-m/ Im was ein ueste sper kv%-m/ Do was an ein banier./ Athene schiualier./ Riefin | |
ge sellin/ Durch ir vil baldis ellin/ Nach im ge uarin quamin/ Veste sper sie namin/ Un̄ slugin sporn zu sitin/ Aimon in ander sitin/ | |
sie starke strítín,/ Des hers in beidín endín/ Daz uolc uaste swendín;/ Die beídínthalb sich wertín/ Mit spern un̄ mít swertín/ | |
tíere/ Warín beide íngesnítín./ Als manlich truoch nach sínín sítín/ Vaste an ein andír,/ Kolibas un̄ alexandír/ Mít allín den die sie | |
vn̄ starc./ Mitme schild er sich barc/ Vnd hielt ot uaste den uanín./ Die romer drungín an ín,/ Uil maníc notueste | |
march mâlin./ Sín helm brûn lutir stâlín/ Mit lîstin wol gezierit/ Vnd uaste gebarbierit/ UvoR d#;vogin vnd vůrz antlitz:/ Nach den aldin sitín | |
genendigin zorne./ Die sper sanctin sie uorne,/ Die u% |
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not, $s in diu wazzer er si senchet./ owi, wie veste si sint, $s daz liden al diu goteschint./ So ers | |
daz ewige lieht, $s neheines siechtuomes nieht./ da ist diu veste winescaft, $s diu milteste trutscaft,/ diu chunechlich ere, $s die | |
Johannem,/ er linete uf sinen brusten, $s sin minne was feste,/ daz er in erfuore, $s welher iz ware./ do sprach | |
sich sciere./ do viengen si im die hende $s mit vestem gebende,/ under diu ougen si spiren, $s owi, wie lute | |
hevelein vnd giuzz ein wazzer dar an vnd misch es vast vnder einander vnd lazz es gevallen, das das wazzer lauter | |
die hende uber daz houbet unde zucket die füeze wol faste zuo sich, der genist wol. Sô der sieche allengâhes daz | |
dâ wider ist, daz man den menschen mit der faust vast hinden auf den hals slach, unz daz daz ezzen her | |
sint praiteu pain dünneu dar umb, daz si daz flaisch vast halden auf den achseln, und sint dar umb mæzicleichen dünne, | |
trucken ist an dem haupt und daz si die muoter vast seugt. daz dritte zaichen ist daz vest besliezen des mundes | |
si die muoter vast seugt. daz dritte zaichen ist daz vest besliezen des mundes an der muoter, wan der munt wirt | |
des mundes an der muoter, wan der munt wirt sô vast beslozzen, daz ain nâdelspitz niht dar ein möchte. daz vierd | |
sachen, von derschrecken, von slegen, daz man die swangern frawen vast sleht, und von grôzen sprüngen, die die frawen tuont, von | |
hât, der ist træg, und welher mensch tief augen hât vast hin ein gesetzt in daz haupt, der ist kündig oder | |
der dritt himel haizt ze latein firmamentum, daz ist der vest himel, dar umb, daz er ain vest und ain grunt | |
daz ist der vest himel, dar umb, daz er ain vest und ain grunt ist aller gesteckten stern. der welzt widerwarts | |
mônschein. des menschen haupt und sein hirn verwandelnt sich auch vast nâch des mônen lauf, als wir sehen an den, die | |
sint dar inne. daz feur, enprant in grüenem holz, prennet vester wann in dürrem, wan ez muoz sêrer arbaiten in grüenez | |
wann in dürrez. alsô tuot der hailig gaist, der arbait vester in die sêl der jungen läut, die sich in der | |
si gleich starch sint, sô ringent si mit ainander sô vast, daz si paid zuo der erden vallent und varnt in | |
dunst sich ändert an im selber. sô nu diu kelten vast arbaitt in daz wolken, sô entsleuzt ez sich in wazzer, | |
snell hin wider, sô stœzt den dunst diu kelten noch vester her wider. daz geschiht sô lang, unz daz er sô | |
schadet. daz ist dar umb, daz der dunst niht sô vast vert, daz er dem menschen schad; seind aber er prinnet | |
winter diu hitz niht sô grôz ist, daz si starken vesten rauch aufgeheben müg sam zuo dem donr gehœrt, und mag | |
fleuzt nâch der lengen des mers und stinkt ez dann vast von den erdischen gepranten dünsten, die ez in dem luft | |
niht auz geprechen, zehant sô schütelnt si doch daz ertreich vast. daz schüteln ist zwairlai. daz ain ist, daz daz ertreich | |
inwendich sandig ist und molwik und daz ez oben ain vest stark rinden hât, diu den dunst haltet und besleuzt, daz | |
danne wider nider. alsô geschiht oft under den wazzern, diu vest gründ habent, und sô ir gründ erhebt werdent, sô vleuzt | |
mêrt in dem tier, sô minnert sich daz pluot ie vester in dem tier. welhez mensch vil pluotes hât, daz altet | |
erden und mag man ez niht leiht auf pringen, wie vast man ez sleht, man leihter im dann die pürd, dâ | |
vorpfaffen, die über die andern gesetzet sint, die mit irm vesten stæten leben habent iriu hörner in sich gekrümt. wenne si | |
Eufrates, und sô ez sich dâ gehengt, sô schreit ez vast. wenn ez dann der jäger hœrt, sô vâhet er ez. | |
môn aufnimt, und nimt ab, sô der môn abnimt, alsô vast, daz man kain smalz in im vint, sô der môn | |
dem helfanden. wenn man in zämt, sô sleht man in vast, und wer in dan von den slegen erlœst, dem ist | |
daz tier hât ain sô hertez ruckpain und ainen sô vesten hals, daz ez daz haupt niht umb gereiden mag, ez | |
perg und zeucht den luft in sich und schreit sô vast, daz andreu tier dar ab erschreckent. //VON DEM WUNDERTIER. /Onocentaurus, | |
eiskaltez wazzer auf ir aller sterz. welhez dann daz wazzer vast von im schütt, daz ist stark; welhez aber des niht | |
in die hirten vil salzes in dem ezzen, daz si vast trinken und vil milich gewinnen. Isidorus spricht, daz der wider | |
si auz ainem prinnenden haus füeren wil, der muoz si vast halten oder si laufent wider in daz feur. wenne diu | |
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