Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
sô adv_k_prn (8476 Belege) Lexer BMZ Findeb.
des gewis sîn, ob er daz lîdet durch got gedulticlîche, sô hât er allez daz vor gote ze dem minsten, dar | |
enbern umbe tûsent oder umbe sehs tûsent mark oder mê, sô hât er vor gote und in gote im behalten sicherlîche | |
Sant Augustînus $t sprichet: hebe ûf diz und daz guot, sô blîbet lûter güete in ir selber swebende in sîner blôzen | |
niht enwære, er wölte es gerne enbern in gotes willen, sô wære im gar reht und würde sicherlîche getrœstet in lîdenne. | |
trôst ist: man envindet vil lîhte nieman, der niht ieman sô liep enhabe lebenden, daz er niht gerne enwölte enbern eines | |
von dem tôde, der doch in kurzen jâren sterben muoz, sô sol er gar billîche und gerner enbern zehen oder zwanzic | |
und von güete aleine geborn und ein bilde der güete, sô ist im allez daz unmære und ein bitter leit und | |
wiltû ganze vröude und trôst haben und vinden in gote, sô sich, daz dû blôz sîst aller crêatûren, alles trôstes von | |
die wîle daz dich trœstet und trœsten mac diu crêatûre, sô envindest dû niemer rehten trôst. Sô dich aber niht trœsten | |
trœsten mac diu crêatûre, sô envindest dû niemer rehten trôst. Sô dich aber niht trœsten enmac dan got, wærlîche, sô trœstet | |
trôst. Sô dich aber niht trœsten enmac dan got, wærlîche, sô trœstet dich got und mit im und in im allez, | |
allez, daz wunne ist. Trœstet dich, daz got niht enist, sô enhâst dû weder hie noch dâ | |
crêatûren, vliezent und loufent wider in irn begin. Dar umbe sô ist von nôt wâr, als ich gesprochen $t hân: glîchnisse | |
’vater’ ist ’aller’ ’in dem himel und in der erde’. Sô spriche ich danne, daz glîchnisse, geborn von einem, ziuhet die | |
wan daz meinet ein. Des hân wir ein offenbâr angesiht: sô daz lîplîche viur enbrennet daz holz, ein vunke enpfæhet des | |
swenne daz viur würket und enzündet und enbrennet daz holz, sô machet daz viur alsô kleine daz holz und im selben | |
noch mê. Und dar umbe, ê diz her zuo kome, sô ist dâ iemer ein rouch, ein widerkriec, ein prasteln, ein | |
prasteln, ein arbeit und ein strît zwischen viure und holze. Sô aber alliu unglîcheit wirt benomen und abegeworfen, sô gestillet $t | |
und holze. Sô aber alliu unglîcheit wirt benomen und abegeworfen, sô gestillet $t daz viur und geswîget daz holz. Und ich | |
die süezicheit. Hæte wazzer den smak, den der wîn hât, sô minnete der munt den wîn niht mê dan daz wazzer. | |
noch glîchnisse wirt vunden und erschînet zwischen viure und holze, sô enist niemer wârer lust noch swîgen noch rast noch genüegede. | |
ich nû gesprochen hân, daz meinet, daz unser herre sprichet: ’sô diu vrouwe gebirt daz kint, sô hât si leit und | |
daz unser herre sprichet: ’sô diu vrouwe gebirt daz kint, sô hât si leit und pîn und trûricheit; sô aber daz | |
daz kint, sô hât si leit und pîn und trûricheit; sô aber daz kint geborn ist, sô vergizzet si leides und | |
und pîn und trûricheit; sô aber daz kint geborn ist, sô vergizzet si leides und pîn’. Dar umbe sprichet ouch und | |
werde, und sant Philippus sprach: ’herre, wîse uns den vater, sô benüeget uns’; wan vater meinet geburt und niht glîchnisse und | |
aber ein ander sache; swer die merken und bekennen wölte, sô würde er billîche getrœstet an ûzerlîchem schaden und leide. Ein | |
wec oder tuot ein werk oder læzet ein ander werk, sô geschihet im ein schade: er brichet ein bein, einen arm | |
dû einen andern wec gevarn oder ein ander werk getân, sô enwære dir daz niht beschehen, sô blîbet er ungetrœstet und | |
ein ander werk getân, sô enwære dir daz niht beschehen, sô blîbet er ungetrœstet und wirt von nôt leidic. Und dar | |
vil lîhte ein vil grœzer schade und leit beschehen; und sô würde er billîche getrœstet. Noch setze ich aber ein anderz: | |
setze ich aber ein anderz: dû hâst verlorn tûsent mark, sô soltû niht klagen die tûsent mark, die verlorn sint. Dû | |
besezzen manic jâr und verliuset daz nû von gotes verhencnisse; sô sol der mensche wîslîche gedenken und gote danken. $t Sô | |
sô sol der mensche wîslîche gedenken und gote danken. $t Sô er des schaden gewar wirt und des ungemaches, daz er | |
schaden gewar wirt und des ungemaches, daz er nû hât, sô allerêrst weiz er, waz nutzes und gemaches er vor hâte, | |
vor hâte, und sol gote danken des gemaches, des er sô manic jâr sich hât genietet und nie rehte bekante, daz | |
jâr sich hât genietet und nie rehte bekante, daz im sô wol was, und enzürne niht. Er sol gedenken, daz der | |
lieht gibet si im ze borge; und dar umbe, alzehant sô diu sunne undergât, $t sô verliuset der luft daz lieht, | |
borge; und dar umbe, alzehant sô diu sunne undergât, $t sô verliuset der luft daz lieht, aber diu hitze blîbet im, | |
vater; aber mit der zît, dô er geschuof die crêatûren, sô ist er herre. Nû spriche ich: sît dem mâle dem | |
borge gelihen ist, waz hât er danne ze klagenne, $t sô, der ez im gelihen hât, ez wider nemen wil? Er | |
wil? Er sol gote danken, der ez im verlihen hât sô lange. Ouch sol er im danken, daz er im ez | |
got allez daz, daz er im gelihen hât, wider næme, sô der mensche zürnet umbe daz, daz er im des ein | |
sol man daz sunderlîche merken, wie grœzlîche unreht ich hân, sô ich zürne und klage, swanne ich iht verliuse; wan, als | |
guot, daz ich hân, sî mir gegeben und niht gelihen, sô wil ich herre sîn und wil gotes sun natiurlîche sîn | |
sol man wizzen, daz âne zwîvel ouch natiurlîchiu menschlîchiu tugent sô edel und sô kreftic ist, daz ir kein ûzerlîchez werk | |
daz âne zwîvel ouch natiurlîchiu menschlîchiu tugent sô edel und sô kreftic ist, daz ir kein ûzerlîchez werk ze swære ist | |
noch gotes güete enmac in sich bilden. Und dâ von sô muoz etwaz innigers und hœhers sîn und ungeschaffen, âne mâze | |
ez gotes wille und gotes êre, daz er gotes enbære, sô wære im als lîht tûsent jâr oder joch êwiclîche als | |
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