Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
lêren swV. (973 Belege) Lexer BMZ Findeb.
in gedult./ Des pellicanus art / von der naturen wirt gelart, / das er sins herzen phort verschart / und sinen | |
phort verschart / und sinen kücheln leben tut. / sus larte got sin kint,/ da uns gefangen hielt der fint,/ verstricket | |
Der louwe hat dri art / von milde der naturn gelart. / sin welf er von des todes part / erweckt | |
Noe zu spotte wart / von tranke Loth ouch wart gelart,/ das er beslief sin tochter zart./ nu sich, was fülle | |
verswindet./ wib, kint, knecht ist verblindet,/ die bi dem steine leren nicht./ Gib ere dinem man,/ o wib, und bis im | |
wiltu din leben sparen/ und dich von hunger scharen;/ sus leren uns die meister klar./ Ouch strit cometa düt, / das | |
keine kunst./ der dritte vil unsalden hat,/ der rechtes wirken lert zu allen stunden/ und doch sin selbes werk wirt anders | |
ir reren/ in rechter zit den hunden brot./ Gramatica die lert / buchstaben, silben unde wert, / das icht das latin | |
/ ab war, ab falsch die rede sta, / das lert erkennen loica, / und wie das red uß rede gat, | |
kerbt / und strichet gar die grobe dann. / ouch leret sie die kint,/ wie das der farben sechzig sint;/ den | |
uß der octaven wie zutal/ die wise louft diapason,/ das leret gar uns musica die frie,/ wie in der hant man | |
han / und was ir hoes wirken kan, / das lert astronomien wachs, / und wie antarticus/ gein suden stat nach | |
gar, / uß ir flüßt aller künste mar. / die leret, wie ein himel si / swer, lichte, warm noch kalt;/ | |
wiltu vermiden pine,/ mit ir in allen dingen hil./ Nigromancia lert, / wie fremde forme unversert / der mensche nimet unde | |
und zu rede stan/ geladen uß der flammen grund./ Vacca_Platonis leret solche sache;/ gerst du der kunst, der selben buch ^+inwache./ | |
tür / astronomie nach der kür / gesanges, als ich lere die? / er wirt vor mir ein kint,/ e das | |
genzlich sunder wank. / welch tier darinne wart/ geborn, das lert die künste hart./ ouch lang es blibet unverschart./ sin ougen | |
$s früchtig/ des gesanges hort./ wortes kraft die sele eine leret./ sam ein tavel ist/ ungeschriben $s bliben,/ sus der sele | |
und des senats baner obe swebte,/ die Romer zuhant/ wolden leren, $s meren/ unde tun bekant,/ das ein ander ouch nach | |
und weckt der helde wafen./ ach got, das ir nicht leret/ der Romer tat, ir richen,/ und tucht der edeln meret!/ | |
art / ganz uf erden $s werden, / wiser man, gelart, / das du in erkennest von gesichte? / der sangwineus | |
ruwe findet./ du kristen, merk in truwe,/ straß diß gelouben leret:/ der dir inschenket ruwe,/ der selb die sünde teret./ Lazarus | |
strafer, sprich:/ $s ‘zu mir nu sich,/ mins werkes spiegel leret dich’./ nach dem dich richte unde brich,/ so mag ich | |
lere min./ Über alle gimme reine,/ wib, ere dinen man./ ler bi dem agetsteine;/ wie der ist undertan/ dem adamas, dich | |
Kriemhilt $s dar nâch vil manigen tac./ die site si lêrte Herrât, $s diu ellende meit./ diu hete tougenlîche $s nâch | |
und%..e ander mîn gewæfen: $s ir sît ein künegîn./ daz enlêrte mich mîn vater niht: $s ich wil selbe kamerære sîn.«/ | |
dî strîtis ungeûbit wârn/ nâch heidenischin urbarn,/ bî in strîtin lêrtin,/ und dî lêre kêrtin/ vurbaz ouch an ire kint,/ daz | |
contrario. Wo man dat erkennen sal, dat wyl ich kortlychen leren ců d#;eude, alze dy meyster czů latine bescriben. //Utrum homo | |
dar unde dan/ entwîchet unde kêret!/ die vînde er schaden lêret./ Ich sach in strîten schône,/ dâ die Babylône/ Alexandrîe lœsen | |
bietet,/ mîns lebens mit sölhen êren./ ob ich iuch solde lêren,/ sô wær hînt sân an iuch gegert/ eins phlegens des | |
sin./ ___Die sint nu hin gekêret:/ swie mich mîn frouwe lêret,/ als tuon ich mit den mînen./ mîn dienst sol ir | |
(diu riwe was sîn frouwe)/ mit ûf kêrter spitze:/ daz lêrt in jâmers witze./ diu wâpen er rekande./ war umber von | |
nâch jâmers geleite/ zer erden gekêret:/ grôz trûren si daz lêret./ alsus tuont si rîterschaft./ si sint verladen mit jâmers kraft,/ | |
valsches vrîe/ gein dem künege kêrte,/ des tjost in sterben lêrte./ sînen helm versneit des spers ort/ durch sîn houbet wart | |
"dune solt niht hinnen kêren,/ ich wil dich list ê lêren./ an ungebanten strâzen/ soltu tunkel fürte lâzen:/ die sîhte und | |
grüezen bieten./ Op dich ein grâ wîse man/ zuht wil lêrn als er wol kan,/ dem soltu gerne volgen,/ und wis | |
iedoch erwachen./ mit schame al sunder lachen/ diu frouwe zuht gelêret/ sprach "wer hât mich entêret?/ junchêrre, es ist iu gar | |
kunt./ ich sol iu fröude entêren,/ [und] iwer herze siuften lêren."/ ___Diu fürstin an den fürsten sach:/ ir munt dô jæmerlîchen | |
was ein vischære/ und aller güete lære./ den knappen hunger lêrte/ daz er dergegene kêrte/ und klagte dem wirte hungers nôt./ | |
wîn vergôz/ froun Ginovêrn in ir schôz./ underwinden mich daz lêrte./ ob ich schoube umbe kêrte,/ sô wurde ruozec mir mîn | |
knappe wert./ der gurte im umbe ein scharpfez swert:/ daz lêrt ern ûz ziehen/ und widerriet im fliehen./ dô zôher im | |
niht,/ dem man noch snelheite giht./ //___Ywâneten niht bevilte,/ ern lêrte in underm schilte/ künsteclîch gebâren/ und der vînde schaden vâren./ | |
werde fruht gebar nie wîp./ ___grôz müede und slâf in lêrte/ daz er sich selten kêrte/ an die anderen sîten./ sus | |
got und dem wirte sanc./ der wirt zer messe in lêrte/ daz noch die sælde mêrte,/ opfern unde segnen sich,/ und | |
durch den arm und in die brust./ disiu tjost in lêrte flust/ an sölhem prîse, des er phlac/ unz an sîn | |
nider sluoc,/ die funden arbeit genuoc:/ die kunde man si lêren/ zer halsperge gêren:/ die burgær tâten râche schîn,/ si erstâchen | |
was ir bolz:/ ir friwent si gein dem vînde schôz:/ lêrt in strît dâ kumber grôz,/ sus stuont lîht ir gemüete/ | |
was ze Tenabroc/ geworht ûz ringen herte:/ sîn stolzheit in lêrte,/ der îserînen decke dach/ was ein pfellel, des man jach/ | |
vor dem ander./ duc Orilus de Lâlander/ streit nâch sîme gelêrten site./ ich wæne ie man sô vil gestrite./ er hete | |
Lâlant bat er alle kêren./ wan ein rîter solt in lêren/ gein Artûse rîten:/ er bat daz volc des bîten./ ___si | |
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