Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
erſchal, do chomen hincʒe dem charchare viercʒich tůſent menniſche, peideu criſten vnd heiden, vnd ſprachen ʒe dem cheiſer: #.,Was haſtu dem | |
chomen/ oder wer sie uns hât genomen./ sie habent die christen/ nahtes mit zouberlisten/ den wahtæren verstoln./ die selben unser scholn/ | |
irretuomes verdrôz,/ daz si sich dâ von chêrten/ und der christen orden mêrten./ Ez geschach in churzen stunden/ daz aber die | |
sich gân.’/ Ez stuont unlange dar nâch,/ – wan den christen was gâch –/ daz si die herren brâhten./ dô si | |
sagen, hie sî niht geschehen/ wan daz uns aber die christen/ mit ir zouberlisten/ wolden hân verchêret,/ ir irretuom gemêret./ des | |
ist und kainen stern hat. Und ob dem setzen die kristen und die juden ainen himel, der haizzet der $f:(1vb)$f. feurein | |
sittherre mit gút darzu bracht mit gottes hilff das sie cristen wurden und große that mit den wapen darnach daten. Und | |
schuld, er were als böse als ein heiden, wann er cristen solt syn und uncristlichen $t thete. "Darumb’’, sprach er, "wil | |
gescheiden werde,/ wan #;ivwer hineuart/ gnedicliche wart gespart/ in der cristine fride./ noh sit ir in deme selben site/ den martereren | |
[di] mit der ware gotis crefte/ undir siner meisterscefte/ in der cristinen joh sint gewetet,/ daz si diner gute nah treten/ uze | |
orden,/ di mache einualdic,/ indime gebote éhaldic./ geruche di armen cristen/ indime gebote steten unde fristen/ vnde heile di ungesunden/ vnde | |
entfreidit./ der vil suzze wege wist/ la$/ nit gnedige crist/ di cristin nah dir geheizin sint./ samene herre dines uater kint/ in | |
ʒe fogeteige dem heiligen geiſte. So ſin wir erſt uolle criſten. //Der iunger ſprach: Waʒ betutet daʒ ambt, ſo men den | |
enphahent in mit micheler antheiʒe. Die ſelbin iuden werdent alle criſten von der predie helye vnde enoch vnde werdint uil nach | |
uor gotiſ gebúrte an ir e ſúndetent, vnde die %/vbelen criſten, die mit úbelin werken gotiſ hant verlókenent, ʒe den ſprichet | |
hette gewant,/ und darzü auch recht erchant/ das sy ein christin was,/ vor laider minn er chaum genas./ do in die | |
wer erstorbenn./ do das dem richter wart gesait,/ daz ein christin was dy mayd,/ er hiezz sey für sich pringen;/ er | |
wie Agatha were/ der schonisten maget aine/ und damit ein christinn raine./ er gedacht wie er sey gesähe,/ seit man %:ir | |
si het iren sinn zü Got gechert/ und was ein christenn wordenn./ sy behielt wol Gottes ordenn/ mit almusenn, ch%:irchgang und | |
potenn wider ander stet/ saittenn dem richter,/ das sy ein christinn wer:/ sy wer im wider czeme/ davon und ungeneme./ __Do | |
die frawen er fragt,/ Beatricem die säldenbëre,/ ob sy ein christin wëre./ und do er daz erchant/ daz sy sich an | |
czü hant:/ ‘nün ist d%:ir wol erchant/ das ich ein christin pin./ ich wil nicht opphern in./ daz werleich tiefel sind./ | |
worte:/ dir cham ein chint,/ frouwe, dur din ore,/ des cristin judin unde die heidin sint/ und des ginade ie was | |
Moyses lere, so weren wir nit verdampnet alsus sere.» Die cristan klagent noch mere, das si die grossen ere von můtwillen | |
da versluket er mit eime zuge sines atemes inne die cristan, juden und heiden. Dennoch hant si iren vollin lon in | |
Von der leien oppfer na ir statten |
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aber harte fri, so man es gibet. |
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vier dingen Hie nach lerte mich got, wie sich die cristane s#;eont halten gegen den juden: Man sol ir e nit | |
und kint, gedenkent nit an mich, mere gedenkent, das ir cristan sint und oppfernt got einen lip, so scheiden wir úns | |
m#;eogent leben. So volgent inen die andern aber, die heimlich cristan sint, wan si erkennent das von gotte wol, das si | |
trut it #.[múge begraben#.] dur das er wil, das die cristane alle versachen. Dar an ist er betrogen, wan alle, die | |
von dem |
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die werdent gebl#;eumet bi ime, die under sinen |
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heiden bekanten min nit, die juden wellent min nit, die cristane vehtent mich an.» Do bettete ich fúr die cristanheit; da | |
nie mere./ aresmatica und loica,/ aller doegent astronomia,/ was konste kristen adir heiden/ ie gemachten, der wil ich bescheiden/ si wol | |
denne quarta sabbati, quinta sabbati unde sexta sabbati. Aber die cristen die sprechint dem sunnentage, den siu da virent, Dominica $t | |
/ uß kummers bande wie ^+gerifft / die heiden, juden, cristen sin,/ die sunder zwivels wan/ trost ein an dir gesuchet | |
des povels ruf/ und rute gruntlich und verschart./ was Dioclecianus Cristen etzte,/ Galerius und Julianus letzte,/ die phlanzte ie und setzte/ | |
todes ser; / wie der geloube stat/ den heiden, juden, cristen hat,/ was lons uß guten werken gat,/ das ist theologien | |
/ uß der heidenschaft/ erst den Juden und darnach den cristen./ als uns seit die schrift,/ priester orden $s worden/ funden | |
und heilte sie mit solcher list./ Codrus, in warer forme crist,/ der truwe spiegel trug./ Ach, das des glückes ünde / | |
$s und des toufes niht enhân?/ sô ist diu vrouwe kristen: $s dâ von sô lobt sis niht./ ez müese sîn | |
die küenesten recken, $s von den ie wart vernomen/ under kristen und under heiden: $s die wâren mit im alle komen./ | |
den wegen/ vor Etzelen rîten $s manigen küenen degen,/ von kristen und von heiden $s vil manige wîte schar./ dâ si | |
began./ Si sungen ungelîche, $s daz dâ vil wol schein,/ kristen unde heiden, $s die wâren niht enein./ dô wolden zuo | |
sichirlîch bestrittin./ Von disin wortin wart vil gar/ gecreftigit der cristnen schar./ Hîvon sî sich ûf machtin/ und nach den vîendin | |
vil manchin slâhinde./ In der vreise gâhinde/ wart zustroit der cristnen schar/ ûf dem velde her und dar,/ als sî zuzôch | |
dirre unt jener wære,/ daz wurden wîtiu mære,/ solt der kristen und der Sarrazîn/ kuntlîche dâ genennet sîn./ //Wer was Clinschores | |
onde ſo du iemer gneſeſt in deme iungeſten urdeile. da criſtenen onde ivden erſten ſolen. daz du unſhuldik biſt. deſ dich | |
N$. altêre unt ich lâze dich frî." dô sprach der cristin, daz er des gerête wêre. diz wart getêdingit wande biz | |
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