Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
hūs stN. (900 Belege) MWB Lexer BMZ Findeb.
orden der brūdere $t des spitāles sente Marīen des Thūschen hūses von Jherusalem des entsebe, daz er in sunderlichen des bābestlichen | |
spitāl heizet, so setzen wir, daz man in dem obersten hūs, oder dā der meister mit dem capitele zu rāte wirdet, | |
aber anderswā, dā man ein gemachet spitāl wolde geben dem hūs mit sīnem gelde, dā mochte der landescommendūr mit dem rāte | |
rāte der witzegesten brūdere daz nemen oder lāzen. In anderen hūseren disses ordenes, die āne spitāl sint, sal man dekeine spitāl | |
wol mit vlīze, sō bescheidenlīche, daz man in dem obersten hūse, daz dā houbet ist des ordenes, $t arzete habe nāch | |
ist des ordenes, $t arzete habe nāch der maht des hūses unde der zal der siechen, unde nāch der rāte unde | |
zal der siechen, unde nāch der rāte unde state des hūses sal man barmherzeclīche die siechen handelen unde ir pflegen lieplīche, | |
sī varent in den landen, dā sī kument in die hūser des ordenes, dā sulen sī dī handelunge der brūdere, die | |
selben zal sulen die brūdere, die dā sint in den hūseren, dā niht conventes ist, ervullen. Jegelich brūder sol alle tage | |
brūder unde der heimelichen unde der gūttźtere unde alle des hūses vrūnde, die lebende sint, zehen messe iźrgeliches sprechen unde zehen | |
$t daz sī dise pater noster vastende sprechen. Zu deme hūs, dā inne der brūder gestirbet, gehōret daz, daz man des | |
die man in dā von Gotes gnāden gibet unde des hūses. An den drīn tagen, an deme sunnetage $t unde an | |
scheident, die mane wir, daz man die mīde. In ir hūseren $t ezzen ouch die brūdere zwźne unde zwźne mit einander, | |
trinken sunderlīche. $t Daruber sal man daz behalten in allen hūseren, dā convent von brūderen ist, daz sint zwelf brūdere unde | |
convent ezzent, unde die brūdere, die dā in den cleinen hūseren sint, dā niht lectien ist, die sulen sich des vlīzen, | |
ir swīgen halden, alsō verre sō sie mugen vor des hūses geschefede, ez ensī dan, daz der oberste durch geste wille | |
pater noster unde zwei ave Maria unde sulen in allen hūseren ordenlīche nāch dem ezzen zu der kirchen gźn oder an | |
ordenes von deme rāte der miltekeit, daz man in allen hūseren disses ordenes, dā man kirchen oder capellen hat, daz zehende | |
zehende teil des brotes, daz man in dem ovene desselben hūses gebecket, gebe den armen, oder daz man an des zźnden | |
eigenschefte, sō wolle wir, daz die brūdere, die in den hūseren sīn, slozze unde malenslozze an den malen unde an den | |
wol vūgent durch ir ambeht willen in gemeineme nutze des hūses. 22. Von den dingen, die zu der ritterschaft hōrent. /Sint | |
bedorfte oder nōter wźre, dan zu anderen cīten, daz daz hūs unde den orden anegienge, wolte sprechen, daz mohte man wol | |
der, zu den sī kument, $t unde sō sī zu hūs widerkument, durch der wāpene oder durch des weges mūdekeit mugen | |
erlouben mac, sunder ouch den, die mit nutzen gescheffeden des hūses sint begriffen. Zu brūtloften unde zu rittersamnungen $t unde zu | |
ist, in den orden entphāhen. 31. Wie man zu des hūses dīneste wībesnamen sule entphāhen. /Uber daz setze wir, daz man | |
āne ergerunge belīben. 32. Wie man zu der heimeliche des hūses, die mit der ź sint, entphāhe. /Daz ouch dirre orden | |
unde nāch des tōde vellet daz gūt gar zu des hūses nutze. Uber daz, swaz sō sie vurbaz gewinnent, nāch deme | |
daz sie entphangen $t sint, daz sol allez an das hūs gevallen. Zu der willekure unde der bescheidenheite des lantcommendūres sī | |
unde ouch dabī, daz dikein brūder dekeinen kneht, der deme hūs umme solt oder in caritāte dīnet, immer geturre geslahen $t | |
offenlīche iht hat getān wider sīner sźlen heil oder des hūses źrsamekeite, des sal er niht lāzen, er en mane in | |
Hie hebent sich ane die gesetzede der brūdere des Dūschen hūses. i. /(a) Āne die gesetzeten cīt sō sulen die brūdere | |
brūdere $t durch andehtekeit zu der kirchen oder in dem hūs noch anderen steten durch līhtekeite willen noch durch kurcewīle niht | |
trinken, sī ensīn danne siech. /(b) Die brūdere in den hūseren sulen āne sunderlichen urlop niht trinken ūzwendic des ezzenes, ez | |
steten, dā unsere brūdere wonent, sal dikein brūder ūzwendic des hūses ezzen, ez ensī denne underwīlen von sunderlicheme urlobe mit prźlāten | |
brūdere oder mźr kument an eine stat, dā wir niht hūses hān, die herbergen $t mit einander, ob ez sīn mac | |
obersten urlop. /(l) Dekein brūder sal heizen machen kirchen noch hūs mit kalke āne des meisteres oder des lantcommendūres urlop. /(m) | |
/(o) Die brūdere sulen niht machen noch trinken in iren hūseren lūtertrank, unde wirt ez in zu prīsante gesant, so gebe | |
der gulde unde der schult, unde welcher ahte sie die hūse oder die ambeht vunden oder lāzen [unde swenne der meister | |
unde wenne die brūdere ir disciplīne sulen entphāhen. /In allen hūseren disses ordenes sō sulen alle die brūdere alle vrītage ir | |
die doch pflegent pfenninge ze tragene umme gemeine gescheffende des hūses. Ez ist wol gezemelich, daz die brūdere $t alsō liep | |
sol sīne schuzelen senden, ez ensī danne in den cleinen hūseren, dā mugen die pflegere ir schuzelen senden den, die sī | |
$t geladet werde. Unde dirre tavelen sal man nāch des hūses staten baz zusehen an der spīse unde doch zu dem | |
sīn, weken. Diz selbe ist ouch zu haldene in den hūseren. 17. Daz in iegelicheme hūse sīn sal die regele unde | |
ouch zu haldene in den hūseren. 17. Daz in iegelicheme hūse sīn sal die regele unde die gesetzede. /In iegelicheme hūs | |
hūse sīn sal die regele unde die gesetzede. /In iegelicheme hūs sal man die regele unde die gesetzede geschrīben hān, darumme | |
dem wīzen tūche mit dem swarcen crūce.] /In eime iegelichen hūs sal man haben ein wīz tūch mit eime swarzen crūce | |
des urlop von sīme obersten erworben. 22. Von der Gotes hūsere reinekeit. /Die brūdere sulen iren vlīz legen daran, daz die | |
muge getūn, so wolle wir, daz man in eime iegelicheme hūse habe die breviere nāch dem ordene von dem ambehte, daz | |
schellen. 25. [Von den schūleren.] /Die schūlere, die mit dem hūs sint, die sulen zu der messe unde zu den gecīten, | |
sī, daz man sie rehte schrībe unde rihte. In allen hūseren sal man die regelen $t unde die gesetzede in dem | |
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