Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
reden swV. (546 Belege) Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
dû hâst ime gegeben/ dem lîbe ein ungelîchez leben.’/ sus redetes ofte diu maget./ nu hæte ir muoter ouch gesaget/ ir | |
ie der sin?’/ nu si drî von im under in/ geredeten maneger hande,/ diu künigîn diu sande/ nâch dem künege; der | |
unser iegelîch der weiz daz wol,/ ob man ze rehte reden sol,/ der aller êrst dar kam/ und die zungen dâ | |
mit gemache/ dan ungemach und arbeit/ bî micheler rîcheit.’/ ’ir redet wâr’ sprach Tristan;/ ’swâ man aber gehaben kan/ die rîcheit | |
sîne vrouwen;/ und alse er zuo zir nider gesaz/ und redeten diz unde daz/ von ir beider dingen,/ er bat im | |
dô/ ’war umbe sprâchet ir alsô?/ swaz sô hier an geredet ist,/ daz hœre ich wol, daz ist ein list,/ und | |
im unde dem lande nôt.’/ //’Genâde hêrre’ sprach Îsôt/ ’ir redet getriulîche unde wol;/ sît ich an iu nu wizzen sol,/ | |
ingesinde daz nam sîn/ und sîner vremede grôze war:/ si redeten ime ze leide dar/ vil übele und anders danne wol./ | |
niht mohten hân/ keine state under in zwein,/ daz si geredeten in ein./ ietwederem begunde/ von stunde ze stunde/ herze unde | |
ouch zende kæme/ eintweder abe oder an./ hier über sô redete manic man/ in maneger wîse sînen muot,/ einer übel, der | |
wol vür mich selben sol/ beidiu tuon unde lân/ und reden, swaz ich ze redene hân./ ir iegelîch der rede vür | |
sol/ beidiu tuon unde lân/ und reden, swaz ich ze redene hân./ ir iegelîch der rede vür sich:/ hêrre, ich wil | |
an! wes swîget ir?/ uns wære guoter lêre nôt./ waz rede ich sinnelôse Îsôt?/ //Tristandes zunge und mîn sin/ diu varnt | |
in bin/ reht innerthalp des herzen tôt./ //Weiz got diz rede ich âne nôt;/ mîn leit ist doch gemeine,/ ine tragez | |
eteswaz umb mîn leben erkant./ si mich besande? â waz red ich:/ nu wâ besande si mich/ und wie bevünde si | |
gewaren gelouben her uiríach,/ den leiden tuuil her uirsprach./ alsus redete der keiser constantin:/ "mine dinc die m#;ovzen alle an gote | |
sente siluester,/ waz her drumme tete,/ daz sin můter sus geredit hete./ der pabis sprach dem boten z#;ov:/ "n#;ov sagit constantino,/ | |
dar ne queme nechein man,/ der da icht z#;ov torste reden,/ her ne wolde den hals ze wandele drumme legen,/ wan | |
sweder des niht enlât,/ der ander mîne helfe hât.’/ sus redet er zuo in beiden;/ des wurden si gescheiden./ //Si wâren | |
diu lant alsus varnt/ und sich mit hübscheit bewarnt,/ etwaʒ reden von den wîben/ und die zît hin vertrîben/ mit sprechenne | |
ein sache grimmer nôt,/ der triuwen ein vervälschet lôt.’/ sus redet mîn vater und wil dâ bî,/ daʒ ich immer âne | |
an mîne minne,/ wan du sô rehte schœne bist./ ich red eʒ ân argen list:/ dar nâch als ichʒ gemerken kan,/ | |
in gerne erkennen:/ ern wil sich nieman nennen,/ swaʒ man redet oder tuot.’/ Orphilet der helt guot/ saget von êrst unz | |
vehten wil./ er nimpt eʒ alleʒ zeime spil,/ swaʒ man redet oder tuot./ eʒ enlebet niht mannes sô gemuot./ daʒ kumpt | |
vrowen wille,/ sô swîgent eine wîle stille/ und lânt mich reden fürbaʒ./ ir sprâchent niwelingen daʒ,/ ir enwistent wer ich wære./ | |
daʒ beste wære./ wan eʒ was ein ellich mære/ und retten al die ritter daʒ,/ daʒ eʒ der vremde tæte baʒ/ | |
mê/ so getriuwelîcheʒ scheiden/ als dâ von in beiden./ si retten von ein ander wol,/ als ein getriwer friunt sol:/ wan | |
biten,/ daʒ er im gæbe geleite,/ daʒ er mit gewarheite/ redete swaʒ er gerte./ der künec in dô gewerte,/ daʒ er | |
an Gîoten./ die zwêne wâren die boten,/ wan si wol reden kunden./ die helde in dô befunden/ in kurzen zîten al | |
in niht gewerren/ und eʒ wær in daʒ beste./ dô retten ouch die geste,/ die boten und daʒ lantdiet,/ den fürsten | |
kam volc ze der hôchgezîte,/ daʒ man dâ von ze redenne hât/ die wîle und disiu welt stât./ eʒ ist reht | |
wâren die rede manechfalt:/ es wâre der sezmanne wille,/ daz reiten sie under in stille,/ wie si sich fon ime gezugen/ | |
dô wart ein bote gesendet/ unt saget Philippus, waz man reit/ von ainer sîner untertâner diet,/ von sînen mannen ze Thelemône,/ | |
dar uf nam. obener $t alſe ein fevr bran. do redeten ſi lange. beide mit ein ander. daz muze $t wir | |
in der gůte. mit ſiner devmůte. $t mit gedingen er redete. uil ſchone er ſich inthabete. er ſprah nů wiſ genadic | |
uns uil ſhone. ſine ivngiſte wile. wi er mit gote redete. do er unlange lebete. daz muze wir uirdagen. latine welle | |
ere,/ daz man da von wente/ unde nieman schente./ swer redet grozze unde vromede schante,/ daz sint unantlæzlich sunte./ //Swie wol | |
gerne tætet,/ so sit ir ze spæte./ //Waz mach ich reden mere?/ newelt ir iuch niht becheren,/ so wirt vil lihte,/ | |
mit milte, mit manlîcher tât,/ dâ von man lop ze redene hât:/ sîn lîp nie zageheit erschrac./ manegen ellenthaften slac/ enphienc | |
der stat varen vierzehen tage uz ze sine, als davore geredet $t ist. Unde sůln die anderen die geschicht uzrichten von | |
und sol ez dennoch gefeget und gelutert sin, als v#;eor gerett ist. //Swer auch f#;eurfert, ez si in der stat oder | |
Wer daz bricht und daz f#;euter h#;eoher git, denne do gerett ist, der sol zů pen geben von iedem m#;eoze 2 | |
ders wartet halbe. Von den, die pfel herf#;euren //Auch ist gerett und gesetzt, daz ein ieglich man, der pfel herf#;eurt, sol | |
man s#;eulche messer f#;eunde, der nicht beh#;euset were, als iczunt gerett ist, den wil man daz nemen und wil ime daz | |
sol doch daz br#;eot v#;eor erfullet $t sin, als ietz gerett ist. Geschiht auch, daz ein pfister iemanne einen back verwarl#;eost, | |
oder abe $[sleht$] sleht, in aller der wise, als ietz gerett ist von dem weizze, und auch als von dem weizzin | |
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