Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
niht adv_prn (6920 Belege) BMZ BMZ BMZ Lexer Findeb.
sich nie noch engibet sich niemer in deheinen vremden willen. Niht engibet er sich dan in sīn selbes willen. Swā got | |
mźr wir in disem gewęrlīcher werden. Dar umbe enist im niht genuoc, daz wir ze éinem māle ūfgeben uns selber und | |
dingen. Ouch ist ez sźre nütze, daz im der mensche niht lāze genüegen dar ane, daz er hāt die tugende in | |
liuten werden geüebet und versuochet. Wan dā mite enist ez niht genuoc, daz man tuo diu werk der tugent oder die | |
kein warumbe - denne hāt man die tugent volkomenlīche und niht ź. Als lange lerne man sich lāzen, biz daz man | |
ź. Als lange lerne man sich lāzen, biz daz man niht eigens enbeheltet. Al gestürme und unvride kumet zemāle von eigenem | |
zemāle von eigenem willen, man merke ez oder enmerke ez niht. man sol sich selber und mit allem dem sīnen in | |
man sich ouch gotes süezicheit williclīche erwegen? Enmac daz denne niht ouch wol komen von trācheit und von kleiner minne ze | |
hier inne allez daz tuo, daz man dā tęte, und niht minner, und daz man sich als abegescheidenlīche halte von allem | |
stāt, daz er genzlīchen wil allez, daz er vermac - niht aleine nū, sunder, sölte er leben tūsent jār, er wölte | |
liebest und wirdigest $t sī, und enwelle und enmeine dā nihtes des sīnen dan aleine den liebesten $t willen gotes und | |
sīnen dan aleine den liebesten $t willen gotes und anders niht. Swaz im danne got zuovüege, daz neme er āne mittel | |
in éiner wīse sol man nemen alle guote wīse und niht die eigenschaft $t der wīse. Wan der mensche muoz ie | |
wīse. Wan der mensche muoz ie einez tuon, er enmac niht alliu dinc getuon. Ez muoz ie einez sīn, und in | |
und ahte, daz si von gote genomen sī, und beginne niht hiute einez und morgen ein anderz und sī āne alle | |
in dem iemer ihtes versūme. Wan mit gote enmac man niht versūmen; als wźnic als got ihtes versūmen mac, als wźnic | |
dar īn ziuch allez guot. Ist aber, daz ez sich niht wil vertragen, daz einez daz ander niht enlīdet, daz sī | |
daz ez sich niht wil vertragen, daz einez daz ander niht enlīdet, daz sī dir ein gewis zeichen, daz ez von | |
daz sī dir ein gewis zeichen, daz ez von gote niht enist. %/Ein guot enist wider daz ander niht; wan, als | |
von gote niht enist. %/Ein guot enist wider daz ander niht; wan, als unser herre sprach: ’ein ieglich rīche, daz in | |
muoz vergān’, und als er ouch sprach: ’wer mit mir niht enist, der ist wider mich, und wer mit mir niht | |
niht enist, der ist wider mich, und wer mit mir niht ensamenet, der zerströuwet’, $t alsō sī dir ein gewis zeichen: | |
welhez guot daz ander guot oder līhte ein minner guot niht enlīdet oder zestret, daz daz von gote niht enist. Ez | |
minner guot niht enlīdet oder zestret, daz daz von gote niht enist. Ez solte bringen und niht zerstren. Alsō wāren kurze | |
daz daz von gote niht enist. Ez solte bringen und niht zerstren. Alsō wāren kurze rede, die hie īnvielen: daz dā | |
im aller besten. Dō wart gevrāget, war umbe denne got niht ennęme die liute, die er kennet, daz sie ūz der | |
wan er von in erkennet, daz sie sölten vallen und niht wider ūfstān - daz węre ir bestez? Dō sprach ich: | |
- daz węre ir bestez? Dō sprach ich: got enist niht ein zerstrer deheines guotes, sunder er ist ein volbringer! Got | |
zerstrer deheines guotes, sunder er ist ein volbringer! Got enist niht ein zerstrer der natūre, sunder er ist ein volbringer. Ouch | |
er ist ein volbringer. Ouch diu gnāde enzerstret die natūre niht, si volbringet sie. Zerstōrte nū got die natūre alsō in | |
beginnenne, sō geschęhe ir gewalt und unreht; des entuot er niht. Der mensche hāt einen vrīen willen, dā mite er gekiesen | |
herre aller sīner werke und unzerstret und ungetwungen. Gnāde enzerstret niht die natūre, $t si volbringet sie. Diu glōrie enzerstret niht | |
niht die natūre, $t si volbringet sie. Diu glōrie enzerstret niht gnāde, si volbringet sie, wan glōrie ist volbrāhtiu gnāde. Alsō | |
si volbringet sie, wan glōrie ist volbrāhtiu gnāde. Alsō enist niht in gote, daz dehein dinc zerstre, daz iht wesens hāt, | |
welle ze im selber. Ist aber, daz sich der mensche niht wil ze einem werke ziehen und sichs niht anenemen, sō | |
der mensche niht wil ze einem werke ziehen und sichs niht anenemen, sō sol man sich brechen in ein werk, ez | |
werk, ez sī inwendic oder ūzwendic, $t - wan an nihte ensol sich der mensche lāzen genüegen, swie guot ez schīnet | |
würke, daz der mensche dā lerne mitewürken mit sīnem gote. Niht, daz man dem innern sül entgān oder entvallen oder vermeinen, | |
dā aleine genüeget den menschen und ouch der tugent und niht ź. Ein vrāge: wie sol got den menschen ouch mit | |
nein! Er sol sich selber nidern, und daz selbe enmac niht genuoc sīn, got der entuo ez; und er sol erhhet | |
sīn, got der entuo ez; und er sol erhhet werden, niht daz diz nidern einez sī und daz erhhen ein anderz; | |
nidert, der wirt erhhet!’ Wan allez unser wesen enliget an nihte dan in einem niht-werdenne. ’Sie sint rīche worden in allen | |
benemen. Jā, in der wārheit, des enwil got deheine wīs niht, daz wir als vil eigens haben, als mir in mīnen | |
gegap er nie deheine anders, dan er wölte, daz wir niht eigens enhęten; und dés enhāt er niht gegeben noch sīner | |
wölte, daz wir niht eigens enhęten; und dés enhāt er niht gegeben noch sīner muoter noch keinem menschen noch keiner crźatūre | |
muoter noch keinem menschen noch keiner crźatūre in deheine wīs niht. Und durch daz, daz er uns lerne und uns dis | |
līplich und geistlich guot; wan daz eigen der źre ensol niht unser sīn, sunder aleine sīn. Mźr: wir suln alliu dinc | |
alliu dinc haben, als ob sie uns gelihen sīn und niht gegeben, āne alle eigenschaft, ez sī līp oder sźle, sinne, | |
węre, dā alliu guot ūf gebūwet möhten werden, der enwęre niht āne diz. Daz wir uns blōz halten der dinge, diu | |
der kisten hāt, oder sīn selbes ie wart. Nie enwart nihtes sō eigen, als got mīn sol sīn mit allem dem, | |
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