Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
mâne swmf (394 Belege) Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
enge gegen den enden. Und deu #;euberschrenkung, durch die der mon weltzzet von mittemtag gegen der pernspitzzen, haizzet dez drakken haubt, | |
dez drakken haubt, aber deu ander #;euberschrenkung, durch die der mon weltzzet von der pernspitzzen gegen mittemtag, haizzet des drakken zagel. | |
ist, haizzet der hindergeer. $[*8*hinderkerer $] Aber wir geben dem monen niht setzze noch aufvert noch hindergenge. Der mon haizzet auch | |
geben dem monen niht setzze noch aufvert noch hindergenge. Der mon haizzet auch niht der sitzzer noch der aufverter noch der | |
sternseher nadyr. Und dar#;eumb, so in dem vollen$/ monen der mon ist in dem haubt oder in dem zagel dez drakken | |
sunnen gegenpunct, so wirt daz ertreich gesatzt $t zwischen den mon und die sunnen, und so velt deu spitz dez erdenschaten | |
sunnen, und so velt deu spitz dez erdenschaten auf den monn. Seit nu der mone kain aigen lieht hat und allen | |
deu spitz dez erdenschaten auf den monn. Seit nu der mone kain aigen lieht hat und allen seinen schein nimet von | |
allen seinen schein nimet von der sunnen, so gepricht dem monen sein lieht, und ist ain gemain scheingeprech $t #;euber al | |
$t #;euber al daz ertreich, ob daz ist, daz der mon in dez drakken haubt ist oder in seinem zagel. Aber | |
in seinem zagel. Aber ez ist ain sunder scheingeprech des monen auf ainem st#;eukke dez ertreiches, ob der mon nahent den | |
scheingeprech des monen auf ainem st#;eukke dez ertreiches, ob der mon nahent den selben steten und doch niht darinne ist. Und | |
– daz ist in igleichem vollen$/ monen -, so der mon geleichs gegen der sunnen sitzt, so der mon niht ist | |
so der mon geleichs gegen der sunnen sitzt, so der mon niht ist in dez draken haubt oder in dez drakken | |
ist niht not durft, $t daz in igleichem vollen$/ monen der mon seinen schein verlise, also, daz er scheingeprechen hab, als wir | |
an die andern praiten dez himels; und dar#;eumb mag der mon seines scheins nimmer beraubt werden. Darzu antw#;eurt wir und sprechen, | |
gesiht. @n:BEDINGUNGEN FÜR DAS EINTRETEN EINER SONNENFINSTERNIS.@n. So aber der mon ist in dem haubt oder in dem zagel des draken | |
oder nahent dapei, und daz geschiht in der samenung des monen mit der sunnen, so mag geschehen, daz der mon k#;eumt | |
des monen mit der sunnen, so mag geschehen, daz der mon k#;eumt zwischen unser gesiht und zwischen die sunnen. Und seit | |
zwischen unser gesiht und zwischen die sunnen. Und seit der mon an im selber ist dikke und tunkel und ist niht | |
gepricht der sunnen lieht von dem zwischensatzze $[*9*zwisacze$] $[*9*zwystant$] des monen. Davon ist uns kunt, $f:(30rb)$f. daz der sunnen scheingeprechen $t | |
der sunnen scheingeprechen $t alle zeit schol sein, so der mon neu ist, oder in der samenung des monen mit der | |
so der mon neu ist, oder in der samenung des monen mit der sunnen. Du scholt auch pr#;eufen, wenne dez monen | |
monen mit der sunnen. Du scholt auch pr#;eufen, wenne dez monen scheingeprech ist, daz der geprech mag geschehen uber al daz | |
paider scheingeprechen nat#;eur in ainer k#;eurzzen und sprach also: ’des monen vil geprechen $t und der sunnen arbait.’ Daz allez pr#;eufe | |
an dem martertag unsers herren Jhesu Cristi, $p do der mon vol was, der scheingeprech $t waz niht naturleich, sunder er | |
Wanne der sunnen scheingeprech schol von natur sein, so der mon neu ist oder nahen dapei. Und davon list man, daz | |
wolt geben. Also lag er da biß nacht, und der mone begund off gan. Da es ein gut wil in die | |
$t sich under den schetten von dem berg, wann der mon schon scheyn. Sie wurden des zu rate das sie so | |
Key reit von im und bereit sich zu jostiern. Der mone scheyn sere liecht, und sie kamen beid zuhauff gerant. $t | |
sie kamen. Der abent ging yn fast zu, und der mon scheyn schone. Sie gingen alle dru fur des koniges pavilune | |
waldes; da was es ferre in die nacht, und der mon begunde schinen. Da sie ein wenig furter in den walt | |
den walt kamen geritten, da sah Giflet off nach dem monen, und ducht yn wie er zwo jungfrauwen off eim baum | |
kamen an dem ersten slaff da sie sin wolten. Der mon scheyn schon, und sie kamen an ein waßer das schmal | |
der rechten hant. Sie thete die @@s@fenster off, und der mon scheyn sere schon darinn. Da hieß sie sie beiten, biß | |
Lancelot; und die nacht ging im vast zu, und der mone begunde schinen. Mit dem hort er ein roß wiehern und | |
uneren. Er warff die glene under den arm, und der mon scheyn heyter, und stach den fördersten durch den buch; da | |
in weſtert. $t Da engegen loufet die ſunne vnde der Mane vnde alleʒ daʒ geſtirne. //[5#’r] Do ſprach der iunger: Wie | |
geſchehen, wen wir ſehen wol, daʒ die ſunne vnde der mane von oſtirt hin in weſtert loufet? Der meiſter ſprach: Daʒ | |
himel iſt ſo creftic, daʒ er die ſunne vnde den manen vnde die ſternen in ir vngewalt mit im hine fůret, | |
himeleſche geſchaft ith ʒerbreche. Wenne enſtrebete die ſunne vnde der mane vnde daʒ geſtirne wider dem himel nith, ſo liefe er | |
drie. Der eine iſt uon der erde vnʒ an den manen. Der andere iſt uon dem manen vnʒ an daʒ geſtirne. | |
erde vnʒ an den manen. Der andere iſt uon dem manen vnʒ an daʒ geſtirne. Der dritte iſt vnʒ obe dem | |
ith? Der meiſter ſprach: Von der erde vnʒ an den manen ſint die ubelen geiſte, die heiʒent cacodemones, id eſt malum | |
nement ſie den lip, ſo ſi vnʒ erſchinent. Von dem manen biʒ an daʒ geſtirne iſt der ether fúrin. Da inne | |
ſtein heiʒet ſilenſ, der weſſit vnde entweſſet $t mit dem manen. //Do ſprach der iunger: Nu ſage mir von dem lande | |
ſprach der iunger: Nu heſt du mir geſeit uon den manin biʒ an daʒ geſtirne daʒ der ether fúrin ſi, vnde | |
[17#’v] meiſter ſprach: Daʒ mer uerwandelt ſine nature mit dem Manen. $t So der mane waʒʒet, ſo gat daʒ mer uʒ | |
mer uerwandelt ſine nature mit dem Manen. $t So der mane waʒʒet, ſo gat daʒ mer uʒ ſiben tage. So der | |
Alſo verre ſo uon der erden iſt vnʒ an den manen, drúſtunt alſe verre iſt uon der ſunnen vnʒ an daʒ | |
Ergebnis-Seite: << 1 2 3 4 5 6 7 8 >> |