Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
houbet stN. (1367 Belege) MWB Lexer BMZ Findeb.
nim ein welf unde bint ez alsô warmez umbe daz houbet, sô muoz daz gesüht fliehen, unde salbe die nase innerhalp | |
smalz unde siut die wurz dâ mit unde salbe daz houbet, sô wahset daz hâr. //Nim epich und brenne | in | |
den dû mir gechlâget hâst. Der brief ist von dem houbet, von der brust, von dem bouch, von der blâter. Swenne | |
der blâter. Swenne deme menschen dehein siehtuom wirret in dem houbet, daz merch bî disen ceichen. Im sint die oberen brâ | |
lange dâ inne, unze diu bôsiu fiuhte alliu ûz dem houbte entslîphe; want die weil duz in dem munde hâst, sô | |
sibenstunt, | des dritten tages niunstunt, unde decke danne daz houbet vaste, daz ez niht erchalt, unde huote dich, daz dû | |
iht slintest, daz ist dir guot. Dir wirt aver daz houbet gesunt baz danne von getranch. Nemugestû des niht gewinnen, sô | |
habe diu zwei in dem munde: diu furbent dir daz houbet, als ich dir gesaget hân. Swer siech in dem houpt | |
houbet, als ich dir gesaget hân. Swer siech in dem houpt ist, enphleget er dirre dinge niht, dem werdent diu ougen | |
die an dem menschen sint, und des êrsten von dem haupt. Des menschen hirnschal ist auz hertem pain gemacht, dar inn | |
nât die umbgeit daz antlütz. iedoch ist etswenn ain menschen haupt gesehen, dâ nindert ain nât an was, und daz bedäut | |
druckt sich diu hirnschal zesamen und wirt dik. der kindlein haupt sint niht volkomen ê daz si redent, als wir her | |
hirnschal hât dreu kämerlein. daz ain ist vorn in dem haupt, und in dem ist der sêl kraft, die dâ haizt | |
sich samnet. daz ander kämerlein ist ze mittelst in dem haupt und in dem ist der sêl kraft, die dâ haizt | |
ist vernunft. daz dritt kämerlein ist ze hinderst in dem haupt und in dem ist der sêl kraft, die dâ haizt | |
gedæchtnüss verleust, wenne ez sêr gewunt wirt hinden in daz haupt, oder daz ez sein beschaidenhait verleust, wenne ez gewundet wirt | |
wenne ez gewundet wirt oder hart geslagen vorn an daz haupt. Aristotiles spricht, daz ain iegleich tier hab ain hert hirnschal | |
daz ist ain verkêrter paum, wan der mensch hât sein haupt gekêret gên dem himel und die füez auf dei erd; | |
die füez auf dei erd; sô hât der paum sein haupt gekêret in die erd und die füez gegen dem himel. | |
in die erd und die füez gegen dem himel. Daz haupt ist oft siech von mangerlai sachen und sunderleich von hitz | |
mach daz prunnwazzer kalt mit stahel, dâ mit küel dein haupt. ist aber daz haupt siech von kelten, sô wasch ez | |
mit stahel, dâ mit küel dein haupt. ist aber daz haupt siech von kelten, sô wasch ez lang und wol mit | |
nasen und den munt, daz dir der dunst in daz haupt gê. ist aber daz haupt siech von vasten und arbait, | |
dir der dunst in daz haupt gê. ist aber daz haupt siech von vasten und arbait, sô scholt dû oft ezzen | |
an der stat, dâ sich der hals veraint mit dem haupt. Plinius spricht, daz kain tier slâf, daz niht hirns habe. | |
hirns habe. //VON DEM HAR. /Des menschen hâr auf dem haupt wechst auz irdischem grobem rauch und haizem, der mit zæher | |
überigem gepresten der kost oder von fauler fäuhten in dem haupt oder in dem leib, als wir sehen an den au%\zsetzigen | |
denn ain ander. der mensch hât mêr hârs auf dem haupt denn anderswâ, dar umb, daz sein hirn verhüllt sei vor | |
der rauch, der auf gêt von dem magen in daz haupt, betrüebt die gaist, daz der sêl kreft si nicht gewaltigen | |
andern glidern des leibes. daz gesiht ist vorn in dem haupt, wan daz tier schol sehen waz vor im ist. ain | |
an den tiern, die ir ôrn erhebt habent von dem haupt. iedoch hân ich ainen menschen gesehen, der sein ôrn wegt | |
gesehen, der sein ôrn wegt und die swarten auf dem haupt. Diu vorgenant sidel des gehœrdes ist gegen dem hindertail des | |
Diu vorgenant sidel des gehœrdes ist gegen dem hindertail des haupts, dar umb daz daz selb tail vol lufts ist und | |
nâtûr ist sinbel gesetzet vil nâh ze mitelst in dem haupt; dar umb hœrt der mensch die stimm, von welhem satz | |
er wechst von rauchiger überflüzzichait als daz hâr auf dem haupt, und ist grœzer part an den haizen mannen dann an | |
dem herzen; aber die andern drei sinn sitzent in dem haupt, und ist diu smeckende kraft der sêl ze mitlist zwischen | |
scaurus. /Aristotiles spricht, daz alliu tier, die hörner auf dem haupt habent, mangeln der zend an dem obern kinpacken, dar umb | |
ain pain ze mitelst durchhölert an der stat, dâ daz haupt veraint ist mit dem hals. daz pain scheint aller maist | |
//VON DEM HALS. /Der hals ist ain säul, diu daz haupt aufhelt und veraint daz haupt mit dem leib. der hals | |
ist ain säul, diu daz haupt aufhelt und veraint daz haupt mit dem leib. der hals ist auz kruspelischem flaisch gemacht | |
pluot von dem herzen und von der lebern in daz haupt und in die sideln aller sinnen und aller kreften der | |
diu melancoli ain oberhant nimpt und sich zeucht zuo dem haupt, sô kümpt dem menschen sweigen und betrahten, und swærikait, wainen | |
tierlich dar umb, daz ains iesleichen tiers sinn in dem haupt sint, und daz der gaist ain wägenlein ist, dar auf | |
âdern durch die rœrloten mitten der prust unz in des hauptes spitzen und von der spitzen gênt wider ab durch die | |
arm drei fäuht âdern mit pluot, diu ain von dem haupt und diu haizet diu hauptâder und ze latein cephalica; diu | |
aber die pantâdern niht. kain pantâder ist in des menschen haupt, si sint aber in den henden und in den füezen. | |
zaichen ist, daz diu wünschelruot oben trucken ist an dem haupt und daz si die muoter vast seugt. daz dritte zaichen | |
frawen diu haut kräuselt und daz ir swindelt in dem haupt. daz dreizehend zaichen ist, daz etleicher frawen diu augen vinster | |
auch daz kindel in die werlt des êrsten mit dem haupt. aber ez gêt wider auz der werlt des êrsten mit | |
kint zuo der porten niht kümpt des êrsten mit dem haupt, sô kümpt ez gar swærleichen in die werlt und mit | |
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