Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
gehren swV. (227 Belege) Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
21. Von slozzen. 22. Von den dingen, die zu ritterschaft gehōren. 23. Von dem geiegede. 24. Von den siechen brūderen. 25. | |
der ritterschaft unde zu den siechen unde zu den armen gehōret, haben varende gūt unde erbe in dem gemeinen namen des | |
senden sule. /Sīt daz sō grōze kost zu den siechen gehōret, $t sō mac man von der verlīhunge der prīvilźgien des | |
den salmen unde an anderen dingen, die zu dem ambehte gehōrent der phaffen, $t sprechen wollent mit urloube, die sint erlāzen | |
vastende sprechen. Zu deme hūs, dā inne der brūder gestirbet, gehōret daz, daz man des tōten brūder $t beste cleit unde | |
man die brūdere mac cleiden unde waz zu ir bettegewande gehōret. /Den brūderen disses ordenes ist mugelich, daz sie līnīn tūch | |
under den brūderen ist an den dingen, die zu ritterschefte gehōrent, an bestien, an wāpenen, an knehten unde an anderen dingen, | |
sīchen brūdere. /Wenne sunderlich vlīz unde sorge zu den siechen gehōret, sō wolle wir, daz man sich des vlīze, wie man | |
ze koufene unde umme die gescheffede, die zu ir ambehten gehōrent, doch fūget sich daz wole, daz sie daz tūn zu | |
stat vāhen vor der capellen, dā er Gotes dīnst muge gehōren, unde ob diekein brūder nahtes oder tages Gotes dīnest verslźfet, | |
sint, sie deste ofter, als hie nāch geschrīben ist, mugen gehōren unde gelernen. /18. Die brūdere, den die gescheffede bevolhen $t | |
dem ambehte, daz zu dem tage unde zu der naht gehōret, nāch deme man sich vlīze ze haldene unde nāch ze | |
Gotes dīnste unde vremede dinc, die zu unserem ordene niht gehōrent, underwegen lāzen. 24. Diz ist von unsers hźrren līchamen. /Unsers | |
geben an dem urteiles tage eines iegelichen mūzigen wortes, sō gehōret ez vil mźr zu begebenen lūten, daz sie in disem | |
ob in demselben $t hūse niht convent ist, darzu sie gehōrent, unde sulen doch die vremeden lūte ūzwendich des capiteles lāzen | |
den heiden, oder der die unreine sunde tūt, dā en gehōret dekeiner $t hande gnāde noch rāt zu, wende daz sī | |
des priores stat dā sitzet, die būze, die er dā gehōret, dem brūder pfaffen setzen, nāch dem daz die būze dem | |
warten sule. /Alle die brūdere, die der wāpene pflegent, die gehōrent zu dem marschalke unde sulen ime undertźnic sīn nźhest dem | |
unde den sal er geben alles, des zu den wāpenen gehōret, pfert unde mūle, wāpen unde coverture, $t hutten, die dā | |
die anderen dinc, die zu dem ambehte des marschalkes $t gehōrent, bezzere unde vurdere. Der marschalc mac ouch von dem trisore | |
dem marschalke sīn an den dingen, dī zu deme harnasche gehōrent, unde zu den cīten, sō man ūze ist mit den | |
commendūr den capitel halden; sō sie dāheime $t sint, sō gehōret deme commendūre zu, daz er voregź unde den capitel halde. | |
den brūderen teilen. 28. Was zu des grōzen commendūres ambehte gehōret. /Zu des grōzen commendūres ambehte gehōret $t der schaz unde | |
des grōzen commendūres ambehte gehōret. /Zu des grōzen commendūres ambehte gehōret $t der schaz unde daz getreide, die schif unde alle | |
dem meistere. $t Mac aber der meister der rechenunge niht gehōren, sō neme der commendūr die brūdere, $t dī gūt sīn | |
anderen gemach iht betrūbe. 33. Waz zu des trapieres ambehte gehōret. /Zu des trapieres ambehte gehōret die traperīe, $t wāpenrocke, spaldenīre, | |
Waz zu des trapieres ambehte gehōret. /Zu des trapieres ambehte gehōret die traperīe, $t wāpenrocke, spaldenīre, knīlinge, vanen, wāpenhūben, wāpenhentschen, gurtele | |
$t cleidere, dī sal der trapier den brūderen geben, daz gehōret zu sīme ambehte. Die alden cleidere, die er nāch dem | |
in zubrichet an den dingen, die zu sīme ambehte $t gehōrent. 41. Von dem ambehte des brūderes von der cleinen smitten. | |
mit den cleinen riemen. Daz aber zu den grōzen riemen gehōrent, des sal man niht trossen, ź danne ez wirt geheizen. | |
stat vāhen vor der capellen, dā er Gotes dīnest muge gehōren, unde ob dikein brūder nahtes oder tages Gotes dīnest verslźfet, | |
ez wirt in dem here, oder die clocken niht mugen gehōren, unde ob man ir līhte bedorfte, daz man ir niht | |
ez ensī zu den, die bī dem hūse ligent unde gehōrent zu der schar oder dem gesinde des hūses. Desselben sal | |
eine quarte. 59. Von der undertźnekeit des spīsecommendūres. /Der spīsecommendūr gehōret zu des grōzen commendūres ambehten unde sal an in warten | |
an in warten āne der dinge, die zu den wāpenen gehōrent. Der commendūr von der spīse sal den brūderen $t niht | |
tut erz dar#;euber, so ist er schuldick eines phundes, und gehoert daz allez in den graben. #.! 9. Swan ouch ein | |
daz machet mir alles des bůz,/ daz zu dem lachen gehoret./ daz ist gar von mir gestoret./ an miner winstern siten/ | |
stęte bi,/ so wirt diu schar zestoret,/ diu zeder hohfart gehoret./ gesigt er an den scharn,/ so endarf er niht zehelle | |
gisuni vili duri,/ von den luftin hohirin,/ daz er mag gihorin,/ von den nidirin, daz er gistinckin mag,/ von dem wazziri | |
giloubin habin joch gidingi/ zi der cristinlichin minni,/ gotis wort gihorin, als iz imo gizemi,/ so wir in bitin, daz ouch | |
zwśschent zit und ewikeit. Nu mit irem obersten teile so geh#;eort sś in ewikeit, und mit irme nidersten teile so geh#;eort | |
geh#;eort sś in ewikeit, und mit irme nidersten teile so geh#;eort sś in die zit, mit iren simelichen vihelichen kreften. Nu | |
niemer kein varwe; oder hat daz ore ein get#;eone, so geh#;eort es niemer enkein get#;eone; so welich ding enpfohen sol, das | |
mirren, die ist bitter und meinet die bitterkeit die darzů geh#;eoret das der mensche Got vinde, also der mensche zů dem | |
wesenliche arm#;eute, zů dem alle gůte menschen in der worheit geh#;eorent und daz Got von in wil, und so daz sś | |
neme und es werffe den hunden’. Do dis fr#;vowelin dis geh#;eorte, do sprach sś: ‘doch, herre, alleine daz ist wor, so | |
schriberlichen wisen so behende daz wir kume eine bichte kunnent geh#;eoren, und ist der behender funde also vil, sś blibent also | |
h#;eorent Gottes stimme, des der ungest#;eume und zornige mensche niemer geh#;eort; wenne der wint stśrmet und die venster und die tśren | |
venster und die tśren klapperent, do enkan man nśt wol geh#;eoren. Solt du daz vetterliche verborgene heimliche wort in dir h#;eoren | |
frogen weles die wisen und die wege sint die do geh#;eorent zů der lutersten und der h#;eohesten und der vollekomensten worheit. | |
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