Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
dār Adv. (6761 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
verre noch lanc ensī, sō vüege dich ze gote, wan dā sint tūsent jār als der tac hiute. Alsō spriche ich: | |
verhenget hāt, daz der schade dem menschen ist geschehen, der dā wolte und wānde gereht sīn und in doch sō kleiniu | |
ich ein anderz. Ein guot mensche enmac niht gesīn, der dā niht enwil, daz got sunderlīche wil, wan unmügelich ist, daz | |
trsten oder etwaz bezzers dā von und dar ūz machen, dā gotes źre breiter und grzlīcher ane lęge. Doch, swie daz | |
sie bekennent in dem einen bilde, daz got ist und dā sich selben und alliu dinc got weiz und minnet und | |
wil. Und daz lźret uns beten und begern got selber, dā wir sprechen: ’vater unser’, ’geheiliget werde dīn name’, daz ist: | |
daz leit niht līden enwölte. Und daz meinet vil līhte, dā unser herre sprach: ’ez ist bezzer, daz dū komest in | |
ist in der wārheit, und dar umbe muoz man sīn dā gewar werden und anders niergen. Doch sol man wizzen, daz | |
Die meister sprechent: hęte daz ouge dekeine varwe in im, dā ez bekennet, ez enbekente weder die varwe, die ez hęte, | |
daz got niht enist, sō enhāst dū weder hie noch dā | |
und ensmacket dir niht, sō vindest dū beidiu hie und dā trōst. Möhte und künde der mensche einen becher zemāle ītel | |
im selben und von allem dem, daz jenez niht enist, dā ez zuo jaget, und ie unglīcher |
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einen, dar umbe engestillet noch engenüeget niht noch dem, daz dā ziuhet, noch dem, daz dā gezogen wirt, biz daz sie | |
engenüeget niht noch dem, daz dā ziuhet, noch dem, daz dā gezogen wirt, biz daz sie in ein vereinet werdent. Dar umbe | |
Und dar umbe, ź diz her zuo kome, sō ist dā iemer ein rouch, ein widerkriec, ein prasteln, ein arbeit und | |
und hhers sīn und ungeschaffen, āne māze und āne wīse, dā sich der himelsche vater ganze īnbilden und īngiezen und bewīsen | |
üebunge. Diz werk ist got minnen, guot und güete wellen, dā allez daz, daz der mensche wil und wölte tuon mit | |
stein āne underlāz tac und naht. Daz er tūsent jār dā obenān lęge, er enneigete weder minner noch mź dan in | |
dar umbe sprichet unser herre gar merklīche: ’sęlic sint, die dā līdent durch die gerehticheit’. Er ensprichet niht: ’die geliten hānt’. | |
und in im alle, die gotes kint sint, geborn süne. Dā ist ūzvluz und ursprunc des heiligen geistes, von dem aleine, | |
daz unser herre, gotes sun in der gotheit, sprichet: swer dā trinket von dem wazzer, daz ich gibe, in dem entspringet | |
ich gibe, in dem entspringet ein brunne des wazzers, daz dā springet in daz źwige leben, und sprichet sant Johannes, daz | |
sīn sęlicheit, wan alsō sprichet unser herre: ’sęlic sint, die dā līdent durch die gerehticheit’. Noch spriche ich vürbaz ze dem | |
allez, daz er minnet und würket, durch got, den er dā minnet und durch den er würket, sunder er minnet und | |
sunder er minnet und würket ouch durch sich selben, der dā minnet; wan, daz er minnet, daz ist got-vater-ungeborn, der dā | |
dā minnet; wan, daz er minnet, daz ist got-vater-ungeborn, der dā minnet, ist got-sun-geborn. Nū ist der vater in dem sune | |
schōze und herzen, daz suoche nāch dem ende dis buoches, dā ich schrībe ’von dem edeln menschen, der ūz vuor in | |
Dar umbe sprichet aber unser herre wol: ’sęlic sint, die dā līdent durch die gerehticheit’. Ouch, daz unser herre, der sun, | |
der mir volget, der ze mir kumet, daz der sī, dā ich bin. Nieman enkumet eigenlīche ze dem sune, als er | |
er sun ist, dan der sun wirt, und nieman enist, dā der sun ist, der in des vaters schōze und herzen | |
sprichet der vater, ’sol sie leiten in ein einde und dā sprechen ze irm herzen’. Herze ze herzen, ein in einem | |
sprichet der sun: in der gotheit sune in dem vater, dā ich bin, dā sol wesen, der mir dienet, der mir | |
in der gotheit sune in dem vater, dā ich bin, dā sol wesen, der mir dienet, der mir volget, der ze | |
und mensche verderbe. Węger ist ein schade dan zwźne, sunderlīche, dā der eine unglīche grzer węre dan der ander. Ouch sol | |
līdet nāch sīner wīse ź und unglīche mź dan der dā līdet, der durch in līdet. Nū spriche ich: wil danne | |
sol ich gerne und gar billīche mit gote līden, der dā mit mir līdet und durch mich līdet von minne, die | |
daz, dar umbe und durch daz er ez tuot. Der dā būwet und houwet daz holz und bicket den stein dar | |
bitterkeit der zungen ūzerlīche, ź dan der wīn kome inwendic, dā diu sźle bekennet und urteilet den gesmak. Alsō ist, und | |
der mensche würket alliu sīniu werk durch got, sō ist dā got daz mittel und daz nęheste der sźle, und enmac | |
Węrlīche, als got wārheit ist und swā ich wārheit vinde, dā vinde ich mīnen got, die wārheit: alsō ouch, noch minner | |
sō ich vinde lūter līden durch got und in gote, dā vinde ich got mīn līden. Swer daz niht enbekennet, der | |
nütze ist und sęlicheit. ’Sęlic sint’, sprach unser herre, ’die dā līdent durch die gerehticheit’. Wie mac der güete-minnende got daz | |
und sęlicheit. ’Sęlic’, sprach got, diu wārheit, ’sint alle, die dā līdent durch die gerehticheit’. Dar umbe sprichet daz buoch der | |
sint in vride’, in wunne und in sęlicheit. Sant Paulus, dā er schrībet, wie vil der heiligen hānt geliten manigerleie grōze | |
schrībet, wie vil der heiligen hānt geliten manigerleie grōze pīn, dā sprichet er, daz diu werlt des unwirdic was, und daz | |
geschaffen ist in sīner natūre und wie götlich daz ist, dā er zuo komen mac von gnāden und ouch, wie daz | |
geist rętet minne gotes, vröude, vride und alle tugent. Der dā volget und lebet nāch dem geiste, nāch sīnem rāte, der | |
und in gewīset in vröude und in süezicheit und sęlicheit, dā im unmęre ist allez daz, daz dem unglīch ist und | |
kint worden ist. Vürbaz noch hher enist enkein grāt, und dā ist źwigiu ruowe und sęlicheit, wan daz ende des innern | |
niuwen menschen ist źwic leben. Von disem innern edeln menschen, dā gotes sāme und gotes bilde īngedrücket $t und īngesęjet ist, | |
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