Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
got stM. (7085 Belege) MWB Lexer BMZ Findeb.
enhān ich des niht, sō sol ich sīn enbern durch got und in gotes willen. Wil got geben, des ich beger, | |
niht, sō sol ich sīn enbern durch got und in gotes willen. Wil got geben, des ich beger, dar ane sō | |
ich sīn enbern durch got und in gotes willen. Wil got geben, des ich beger, dar ane sō hān ich ez | |
ane sō hān ich ez und bin in wunne; enwil got niht geben, sō nime ich ez enbernde in dem selben | |
geben, sō nime ich ez enbernde in dem selben willen gotes, als er enwil niht, und alsō nime ich enbernde und | |
nemende. Wes gebristet mir danne? Und sicherlīche: eigenlīcher nimet man got enbernde dan nemende; wan sō der mensche nimet, sō hāt | |
envindet noch enweiz man niht, des man sich vröuwe, dan got und gotes willen aleine. Ouch ist aber ein ander trōst. | |
enweiz man niht, des man sich vröuwe, dan got und gotes willen aleine. Ouch ist aber ein ander trōst. Hāt der | |
sol er des gewis sīn, ob er daz līdet durch got gedulticlīche, sō hāt er allez daz vor gote ze dem | |
līdet durch got gedulticlīche, sō hāt er allez daz vor gote ze dem minsten, dar umbe er daz niht līden enwölte. | |
umbe sehs tūsent mark oder mź, sō hāt er vor gote und in gote im behalten sicherlīche allez daz, dar umbe | |
mark oder mź, sō hāt er vor gote und in gote im behalten sicherlīche allez daz, dar umbe er den schaden | |
zwein ougen verlorn werden’. Daz meinet ouch vil līhte, daz got sprach: ’swer lęzet vater und muoter, swester und bruoder, hof | |
hundertvalt und źwic leben.’ Sicherlīche getar ich daz sprechen in gotes wārheit und bī mīner sęlicheit, daz, swer durch got und | |
in gotes wārheit und bī mīner sęlicheit, daz, swer durch got und durch güete lęzet vater und muoter, bruoder und swester | |
und aleine dā von, daz er noch niht lūterlīche durch got und durch güete aleine genzlīche gelāzen enhāt vater und muoter, | |
hāt dér vater und muoter, swester und bruoder gelāzen durch got, der sie noch ūf erden vindet in sīnem herzen, der | |
der noch wirt betrüebet und gedenket und sihet an, daz got niht enist? Wie hāt dér alliu dinc gelāzen durch got, | |
got niht enist? Wie hāt dér alliu dinc gelāzen durch got, der noch ahtet und anesihet diz und daz guot. Sant | |
in ir selber swebende in sīner blōzen wīte: daz ist got. Wan, als ich oben gesprochen hān: diz und daz guot | |
bruoders minner und mź und doch niht vellic werden von gote noch von güete. Doch nāch dem ist er guot und | |
oben geschriben hān: künde ein mensche daz selbe nemen in gotes willen, als verre als gotes wille ist, daz menschlīche natūre | |
mensche daz selbe nemen in gotes willen, als verre als gotes wille ist, daz menschlīche natūre den gebresten habe sunderlīche von | |
wille ist, daz menschlīche natūre den gebresten habe sunderlīche von gotes gerehticheit von des źrsten menschen sünde, und ouch, ob daz | |
ob daz niht enwęre, er wölte es gerne enbern in gotes willen, sō węre im gar reht und würde sicherlīche getrstet | |
von minne der götlīchen gerehticheit, in der und nāch der got wil und sīn gerehticheit, daz der übeltętige gettet werde, sicherlīche, | |
er sich selben źwiclīche sęlic machete und źwiclīche sehende werde got in sīnem götlīchen liehte und in gote sich selben und | |
źwiclīche sehende werde got in sīnem götlīchen liehte und in gote sich selben und alle crźatūren. Aber ist ein ander trōst: | |
güete. Ouch sol ein mensche gedenken in sīnem leide, daz got die wārheit sprichet $t und gelobet bī im selben, der | |
sprichet $t und gelobet bī im selben, der wārheit. Entviele got sīnem worte, sīner wārheit, er entviele sīner gotheit und enwęre | |
worte, sīner wārheit, er entviele sīner gotheit und enwęre niht got, wan er ist sīn wort, sīn wārheit. Sīn wort ist, | |
blōz und ītel werden. Dar umbe, soltū götlīche vröude und got nemen, dū muost von nōt die crźatūren ūzgiezen. Sant Augustīnus | |
und mit nihte niht gemeine enhāt, ennimet niht minner dan got selben in der wīte und vülle des wesens. Und bewīsent | |
der ist enpfenclich alles geistes, und aller geiste geist ist got. Vruht des geistes ist minne, vröude und vride. Blōz, arm, | |
umbe, wiltū ganze vröude und trōst haben und vinden in gote, sō sich, daz dū blōz sīst aller crźatūren, alles trōstes | |
niemer rehten trōst. Sō dich aber niht trsten enmac dan got, węrlīche, sō trstet dich got und mit im und in | |
aber niht trsten enmac dan got, węrlīche, sō trstet dich got und mit im und in im allez, daz wunne ist. | |
und in im allez, daz wunne ist. Trstet dich, daz got niht enist, sō enhāst dū weder hie noch dā | |
blōz, arm und ītel aller crźatūren die sźle ūf ze gote. Ouch ziuhet ūf in die hhe glīchnisse und hitze. Glīchnisse | |
danne, daz glīchnisse, geborn von einem, ziuhet die sźle in got, als er ist ein in sīner verborgenen einunge, wan daz | |
hāt der crźatūren und īteler ist aller dinge, diu niht got ensint, dar nāch nimet si got lūterlīcher und mź in | |
aller dinge, diu niht got ensint, dar nāch nimet si got lūterlīcher und mź in gote und wirt vürbaz ein mit | |
ensint, dar nāch nimet si got lūterlīcher und mź in gote und wirt vürbaz ein mit gote und sihet in got | |
lūterlīcher und mź in gote und wirt vürbaz ein mit gote und sihet in got und got in sie von antlitze | |
gote und wirt vürbaz ein mit gote und sihet in got und got in sie von antlitze ze antlitze als in | |
wirt vürbaz ein mit gote und sihet in got und got in sie von antlitze ze antlitze als in einem bilde | |
leides und pīn’. Dar umbe sprichet ouch und manet uns got in dem źwangeliō, daz wir biten den himelschen vater, daz | |
kumet alles und aleine dā von, daz er verre von gote ist und niht ledic der crźatūre, gote unglīch und kalt | |
er verre von gote ist und niht ledic der crźatūre, gote unglīch und kalt an götlīcher minne. Noch ist aber ein | |
niht klagen die tūsent mark, die verlorn sint. Dū solt gote danken, der dir hāt gegeben tūsent mark, die dū verliesen | |
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