Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
bilden swV. (86 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
ſo uzſpîget ſiu zêreſt daz eitér. Den uûrm ſculen uuír biledon. ſo uuír uuellên drink%/an daz gêiſtlîche uu%/azz#;ear. daz unſ giſcenkét | |
mit gnaden manichvalten./ do der da geherbergote $s der si gebildote,/ also geistlichen si in enphie, $s so wizzet daz diu | |
er des riwe habete $s daz er den menscen ie gebildete./ daz wart uns vergolten $s von sineme gewalte./ wan er | |
guote $s iuch gevestenote./ wider dem tievelichen valle $s ich bildote iuch alle/ in miner magencrefte $s ze dirre herscefte./ Ich | |
dem mer gepirt die wollen, nâch dem gold etswie vil gepildet, und dar umb haizt si auch goltwoll. der wollen varb | |
er schätzet si als sein schatzpær liep, nâch im selber gepildet. nu wizz, welher mensch auf ertreich der flammen ain tail | |
koufman durch der manchvaldekeit dinir werk, tuyr varwe, purpur und gebilte tuch und linwot und syde und alle tuyr ding habin | |
nihte niht gemeine enhânt, in den der mensche nâch gote gebildet ist, in den der mensche gotes geslehte ist und gotes | |
ich sun, daz mich nâch im und in sich glîche bildet und gebirt. Ein sôgetân mensche, gotes sun, guot der güete | |
in got noch ze gote aleine. Stüendest dû in gerehticheit gebildet $t aleine und geborn, wærlîche, dich enmöhte als wênic iht | |
sich kêret ze dem schaden und ze dem leide und bildet daz in sich und sich darîn und sihet daz ane, | |
dar ane und dar inne bewîsen müge und sich darîn bilden. Und dar umbe ist ein inner werk, daz noch zît | |
crêatûre volkomenlîche enpfâhen mac, noch gotes güete enmac in sich bilden. Und dâ von sô muoz etwaz innigers und hœhers sîn | |
si sich niht ganze eröugen noch volle bewîsen noch darîn bilden enmac. Sich üebende wirt si kreftic, und von milte wirt | |
sô ist er gotes sun, nâch gote und in got gebildet, der minnet durch sich selben, daz ist: er minnet durch | |
daz ist, daz er nâch disem noch nâch dem niht gebildet noch gelîchet sî und von nihte niht enwizze, daz man | |
er sîn selbes ûzgegangen ist und in den willen gotes gebildet und geformieret ist. Jâ, ie des mêr ist, ie der | |
den hiez er betten an den man,/ den er erste bilden began,/ an den herren Adamen,/ von dem wir alle chomen./ | |
in die helle sprach/ ze dem allersten man,/ den er bilden began!/ benamen er in do nante./ der viant in wol | |
uon$/ ire. ê ſi trinche. Vvir ſculn die natrun ſus piledon. ſo wir diu heiligen wort trinchen wellen. diu unſ uorgeſcriben | |
ſi mach. Alſo dauid ſprach. daz hûſ der fulice daz pildet der gl%>obige. Der gl%>obige man neſcol irre lere nieht ſuchen. | |
trôst ist mir niht kunt,/ sist mir in dem muot gebildet,/ wol versigelt und beslozzen dâ,/ sam der schîn ist in | |
der welt hie an ze schouwen?/ wâ wart ie bluome gebildet baz/ in welden oder in ouwen/ swaz frühtet meie blüete?/ | |
minne tuo;/ daz muoz diu reinen wîb betrüeben,/ diu wol gebildet sint darzuo,/ daz man vil gerner solte minnen/ ir zuht, | |
wolfe und ouch von fuhse,/ daz sich zeinem luhse/ kan bilden schiere und alzehant:/ daz selbe tier unfrühtec ist, von arte | |
lant./ //Der kunic bizeichinot den got,/ der disi werilt hat gibilidot,/ in des giwalt alliz daz stat,/ daz daz gistirni umbi | |
Wir wellen han ein geschaffen rich, und solt die engel #.[bilden nach mir#.], das si ein geist sin mit mir [und | |
sol #;voch #.[bringen fruht#.]; nu wir wunders wellen beginnen, so bilden wir den mensch na mir; alleine ich grosses jamer vorsihe, | |
lip und sele in unzellicher minne. Adam und Eva waren gebildet und adellich genatúret na dem ewigen sune, der ane beginnen | |
verre úber min wirdekeit. Aber der engel ist etlicher masse gebildet na der heligen drivaltekeit, doch ist er ein luter geist. | |
hat mit ir nature in der sele. Er hat si gebildet nach im selber; er hat si gepflanzet in im selber; | |
die propheten, der dritte dú helige cristanheit. Dú crone wirt gebildet und geblůmet $t mit der gegenwertikeit aller seligen, die an | |
werken, die die patriarchen ie vollebrahten. Der boge wirt #;voch gebildet mit menschlichem bilde, sel und lip. Das erste bilde uf | |
der crone das ist Sant Stephan und alle die martyrer gebildet mit ime, die ie in cristanem gel#;voben ir blůt gegossen | |
sint Sant Peter und alle gottes aposteln mit ime #;voch gebildet; da bi alle die seligen, die der apostelen lere gevolget | |
gevolget habent. Die elichen lúte s#;eon #;voch an dem bogen gebildet sin mit iren kinden, die mit gůten werken gotte gevolget | |
gotte gevolget hant. Der ander boge der crone der wirt gebildet mit allen bebisten und allen geistlichen vettern mit in, denen | |
gebl#;eumet mit cristanlicher lere. Der dritte boge der crone wirt gebildet allerschonost mit der edelen menscheit $t únsers herren Jhesu_Christi und | |
lambe volgen s#;eollent. Sant Johans_Baptiste der wirt da dem lambe gebildet vil nahe und alle die werdent gebl#;eumet bi ime, die | |
cristanen gel#;voben. Das keyserrich sol #;voch an der cronen stan gebildet, gewiret und gebl#;eumet untz an den jungesten geburen, iemer da | |
din erlichen e, da alle dise von sint komen, die gebildet sint an diner crone.» Der ander kor: «Wir loben dich, | |
#.[s#;eollent bliben iemer mere#.]. Die sele ist in dem lichamen gebildet menschen glich und hat den g#;eotlichen schin in ir und | |
gottes minne, die was glich einer edelen keyserinne. Si was adellich gebildet an irme libe, wis und rot in bl#;uejender jugent. Si | |
des er ist ewig sunder falles orden./ die milde lieb gebildet hat in ir rifier./ in dem sich stürn, gebern und | |
eine,/ die allen tieren ist ein schilt, $s die forme bilt/ und reicht in leben unde nar, $s fint sie ir | |
dir sich schephet alle wunn,/ die sich in himel, erde bilt./ laß mich bespiegeln in der minne touwe,/ mins leides nacht | |
vermeit:/ ein bœsez oug sich dran versneit./ mit golde er gebildet was,/ daz zer muntâne an Kaukasas/ ab einem velse zarten/ | |
stuont manc tiwer stein./ dar unde ein wâpenroc erschein,/ //Rûch gebildet, snêvar./ dar_an stuont her unde dar/ tiwer steine gein ein_ander./ | |
sch#;euln auch ze sinem grabe chomen. wie? da sch#;euln wir pilden sein heilig marter, alz er durch uns starp, daz auch | |
pilde gem#;eunsset, nach sein selbes pild hat er den menschen gepildet. daz pilde und diu gelichn#;eusse sines scheppfers het der mensch | |
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