Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
conscienzje swF. (20 Belege) Lexer BMZ Findeb.
und ist gekr#;eonet mit miltekeit. Das tepet ist die helige conscientie, die ist gekleidet mit gůtem willen und ist gekr#;eonet mit | |
und nach dem minnenden gebote/ girec unde hungeric was./ der consciencien palas/ belucht wirt und enprant,/ wand darin wirt gesant/ daz | |
zum ersten brinnen/ wol veste in gotes minnen/ durch der consciencien tur,/ di sie wol berigeln vur/ und an der wite | |
heiz di innekeit,/ di was nu laz unde kalt./ di consciencia in nicht schalt,/ wand si was witer worden./ umb den | |
kunden,/ daz beide hi und ouch da/ in im di consciencia/ murmelte an der ruwe,/ und daz wart dicke nuwe/ mit | |
beliben sint; wie sint die so unwússent selig! Owe, lutrú consciencie, lediges, vries herz, wie ist dir so unkunt, wie es | |
ein vries wolgemůtes luter herze geben und ein rein ungestrafet conscienci machen. Sag mir, waz ist in aller diser welt, daz | |
und einikeit der meinunge. Und alsus wolte ich mit gůter concienzien einem [250#’r] daz heilge sacramente geben nach allen notdurftigen minnewercken, | |
in sich und werdent in also wesenlichen das sú enkeine conciencie darumbe nút enhant noch enkeine ahte. Dis sint starcke grosse | |
ze hindernisse. Wannan ab kumet denne dis straffen in dise consciencie, sit es von Gotz geiste kumet, und straffent doch und | |
were denne unmúgelich das do iemer stroffen in geviele oder consciencie. Und solt sich ein geistlich mensche billichen des schamen das | |
als er m#;eochte: ich wolte dem selben menschen mit gůter consciencie alle zit úber den anderen tag unsers herren lichamen geben | |
als verre als ir múgent. Aber wissent: umbe sicherheit úwer consciencie so ist von gebottes wegen genůg das man die wort | |
wir von ime gessen; sin essen ist das stroffen unser conciencien, das bissen der conciencien’. Got will nút alleine stroffen, er | |
bewiset sich mit maniger wise, mit lidunge, mit bissen der conciencien; daz wellent sumliche uswúrcken mit bihtende – das du tusentwerbe | |
irrender bescheidenheit böse si. Ez ist zesagen, sit daz die concientie etwaz gedihtunge ist der bescheidenheit, so ist etwaz zuofüegunge der | |
bescheidenheit si böse, unde ouch daz man fraget ob die consciencii der bescheidenheit binde. Nach dem daz etlich gesprochen habent, daz | |
Unde also so sprechent etlich, ob die bescheidenheit oder die consciencie etwaz sag, daz etwaz zetuon ist, daz guot si von | |
daz übele. Aber unde ist, daz die bescheidenheit oder die consciencie etwem saget, daz dü ding, dü da übermitz sich selber | |
umbe, unde leit man für alse böse von einre irrender consciencien oder bescheidenheit, wirt in daz braht als under einer reden |