Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
abgot stN. (91 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
kunic hiz Nabuchodonosor./ den richin got den virkos er,/ sinu abgot er worchti/ ani gotis vorchti,/ eni sul guldin/ widir demo | |
irvultin alli sin gibot,/ si giloubtin vil vasti an du abgot./ //Do luitin simo zisamini/ mid trumbin joch mid cymbilin,/ mid | |
got jahin./ du dru kint sprachin vor demi vuri:/ ‘dinu abgot sint ungihuiri;/ wir giloubin ani den Crist,/ der gischuf alliz | |
di erdin;/ sin ist al der ertrinc./ kunic Nabochodonosor, dinu abgot sint ein drugidinc!’/ //Der kunic hiz di heidini gen zisamini,/ | |
dru kint also sampfti irlosti./ Der kunic Nabuchodonosor undi sinu abgot/ wurdin beidu zi Babylonia gilastirot./ // //[E]in herzogi hiz Holoferni,/ | |
di erdin;/ sin ist al der ertrinc!/ kuninc Nabuchodonosor, dinu abgot sint ein drugidinc!’/ //Do sprach abir einir/ der selbin burgæri:/ | |
ſolihe uuarin di der eriſt criſt petiton. un after diu abgot beginen. Daz bézêichenet di$/ der neuuedir noh ungeloubige noh rehte$/ | |
sterchen./ do daz chint in daz lant reit, $s nehein apgot ganze nebeleip./ da dinoten si im ze ware $s sibentehalp | |
haiden, die mit irm opfer antwürt wolten paiten von den abgötern, sich legten auf des paumes pleter, dar umb, wenn si | |
klagpaum, wan als Isidorus spricht, die alten haiden heten ir abgötter in den aichen, und wenn si in iren kumer klagten, | |
wenn si in iren kumer klagten, sô antwurtten in diu abgötter auz den paumen. daz aichein holz erfault niht gern die | |
ein gegraben wæren, und under dem ze mittelst was der abgot Apollo, der het ain härpfen in der hant. //VON DEM | |
/Ez ist ain prunn in dem land Africa gegen des abgots tempel, der Hamo haizt, der macht die erden hert und | |
sîniu scâf sceren./ Rachel sîn tohter $s stal ime sîniu abgoter./ /Jacob sînen ôheim verswîgete $s daz er von ime îlte./ | |
was,/ Beide rede vn2de rete,/ Was im geheizze1n hete/ Sin abgot appollo./ Anchilles wart der rede fro./ Zv herberge1n er in | |
ez in was ergange1n,/ Daz ich die rede kvrtze,/ Des abgotes entwurte,/ Sin gebot vn2de sine1n rat,/ Als ir hie gehort | |
deme hiwiſke iuda. Damit bezechinot er. dů effraim dîenote den abgoteren. daz bůzte got alſer iſt. Mit miſſlichem wiſtůme ſcinet got | |
nach durch gluſt und durch hůr. ſo ůpten ſi diu abgotir. Ouch bezeichinot diu hîna. diu gîrgin die noch den abgoteren | |
abgotir. Ouch bezeichinot diu hîna. diu gîrgin die noch den abgoteren dienent dirre werlte. Diu fulica iſt ein unreine uogil. ſi | |
mohte, der ſprach ʒe ſant Silueſter alſo: #.,An beteſtv den apgot niht, ich hæiʒ dich t#;eoten.#.’ Do ſprach ſant Silueſter ʒe | |
er criſten was, do n#;eot er in, das er die apgoter ane bete. Do der heilige herre ſant Sebaſtian des niht | |
heiligen crůces ere. Do beſant er alle die ewarte der apgote vnd fragete ſi, wer der got were, des cʒeichen ſo | |
herre vnd riche; der note den ſvn, das er div apgot ane pete. Des ne wolte ſant Vite niht entůn. Do | |
ſin vater, wie er den ſvn vberch#;eome, das er den apgoten vntertan were; des ne maht in nieman vberchomen. Das vernam | |
in praht wart, do not er in, das er diu apgot ane pete. Do er des niht wolte tůn, do hieʒ | |
chriſtene got, wil du an in gel#;voben $t vnd den apgoten widerſagen, ſo git dir der heilige Chriſt din liecht widere.#.’ | |
got gemartirt wart, daʒ iſt niht beſſir, wen alſe eʒ abgoten ſi gegeben. //Der iunger ſprach: Sehent die iuden got iht | |
gerechtikeit,/ davon des buches lere seit/ und widerret unsteten mut;/ apgöte ret das buch versmehen sere,/ von Cristi zukunft saget ouch | |
/ des wissagen hern Daniel. / das saget, wie der apgot Bel/ von Daniel gestöret wart;/ wie er drißig tag alt/ | |
versloß / den tempel gotes er verkos/ und bette die apgöte an;/ Sampson geblendet wart./ die minn hat der sirenen art:/ | |
stat unt begonde die cristenheit ce twingene, daz sie die abgote ane bettin. dâ widir sazte sich s$. Andrêas unt sprach: "ez | |
dû den obiristen richtêre hetis vor ougin unt liezis die abgote unt anebettis //den, der himil unt erdin geschûf." des antwerte | |
die biscoffe heidinische, den daz leit was, daz man die abgote cebrach, die gerietin daz er gehoubit wart. unt alsô vûr | |
und dehain rechtes werch worchten und heten sich mit den apg#;eotern und mit vil maniger unreincheit bewollen. ir antwurt habt ir | |
gegend gegangen waz, diu bezaichent diu hiligen christenheit diu die apgot und die heidenischen s#;eunde lazzen scholt und an den waren | |
die Sarracein, die ir schepfærs niht bechennent $t und diu apgot an betent, die sint von dem b#;eosen gaist vil hart | |
junger und der minner sun der bezaichent die die den apg#;eoten dienten. der junger sun, alz ir vernomen habt, der bat | |
auch gebunden waren mit grozzen s#;eunden, $t do si die apgot an betten und des waren gotes niht erchanten. diu waren | |
die verre von got waren, wan si an betten diu apgot. wir sein die die verre chomen sint, wan unser vodern | |
und bechanten des waren gotes nicht, si an betten die apgot. nu hat uns der heilig Christ mit sinem heiligen blůt | |
emmer #;eols solt gelten, der bezaichent die heyden die diu abtgot an betten, den waz micheler genaden durft, daz si da | |
si buzze und riwe heten dar umb, daz si diu abtgot an gebet heten. der herre lobt den amman daz er | |
got nie gelobten und im nicht dienten, si dienten den apgoten. so waren toren, wan si horten daz heilig gotes wort | |
auz der menige, daz bezeichent daz er in von den apgoten ledigt und bracht in zů dem heiligen gelauben, daz si | |
gotes dinist man/ uon Yspania uernam/ wie unkusclichen si lebeten,/ die apgot an betten,/ daz si got nine uorchten,/ harte sich uirworchtin,/ | |
storent,/ daz lút si hin furent/ unt opherent si den apgoten;/ daz ist des tuvelis spót./ ir martir der ist uil:/ | |
di cristinhait./ Haiden di uerworchten,/ di got nine uorchten,/ ir apgot si uf huben,/ mit grozer hochuart si furen./ si uielen | |
erhaben/ al$/ nach der chůnige gebot./ da waren siben hundert apgot:/ Machmet was der herest unter in./ dar cherten si allen | |
an in niêt./ uertiliget ist ir name/ (si beten di apgot ane)/ uon der lebentigen erde:/ irne mac niemir rat werde;/ | |
heidenlîche:/ durch des tiuvels gebot/ kêrt er sich an diu abgot,/ den er vil manegen dienest tet/ und alle stunde sîn | |
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