Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
erkennen swV. (1178 Belege) MWB Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
einer cit:/ da mite nerte her sinen lip;/ wander wole irkante/ daz sie ime got sante./ minen trechtin her do lobete/ | |
hornir in d%-e walde,/ die iegere vn̄ die hunde./ do irkante her an der stunde/ uil wole waz ir was./ do | |
siner sele gedechten/ intgegen min%-e trechten./ hie muget ir wol irkenne/ an ime die waren minne/ vn̄ sine grozen demut/ daz | |
ob min in daz fur nanti,/ daz si ir got irchantin;/ ob si daz fuir sahin,/ daz si sinin got jahin./ | |
Vn̄ daz ich armír man sie beide/ Also rechte wol írkenne!/ Vn̄ daz ich ettisswenne/ Liebis so gwaldíc was,/ Da mích | |
mín urunt prophílías/ Alsus uerre abe sciet,/ Der mich hute irkente níet,/ Do er mich so durftíc sach/ Daz mír allis | |
Daz der kůnínc un̄ athís/ Intsamínt uvchtín eínín wic./ Sie írkantin wol írbeídír críc,/ Daz sie geuech warín/ Vn̄ note sich | |
sinne,/ vernunst unde ratio, $s diu edele meditatio./ da mit erchenne wir Crist, $s daz er iz allez ist./ so habe | |
vor gesaget,/ daz ich chint gewinne? $s mannes ich niht erchenne./ von diu hat mich michel wunder, $s sol ich werden | |
mag vergeben, $s der ist gehaizzen daz ewig leben./ des erchennet ir niht, $s ouch bin ich des niht wirdich,/ daz | |
der selbe sterne/ uz ir lande: $s dabi si daz erchanden,/ daz der chunich hailant $s chomen was in unser lant./ | |
guote/ ein rehter prophete, $s alse ich gedaht hete,/ er rechante daz wip, $s ir was vil suntich der lip./ er | |
in allen den enden, $s swa man mine martyr iemer erchennet."/ Da getwalt er die naht $s unze an den anderen | |
iu, $s daz diu minne si under iu,/ daz man erchenne da bi, $s daz ir min jungere welt sin."/ Do | |
daz heizet meditacio./ diu leret denne, $s daz wir got erchennen./ so beginnen wir in minnen $s mit liehteme sinne;/ so | |
den brief dises buoches wil wizen, der sol in alsô erchennen: #.,introductiones et experimenta Bartholomei $t magistri in practicam Ypocras, Gallieni. | |
daz gesicht, daz in den augen sitzet, gibt uns ze erkennen mêr ding denn kain ander auzwendich sin. Aristotiles spricht, daz | |
nase ist ain sidel der smeckenden kraft der sêl, die derkent ainen smach vor dem andern. der nasen nutz ist auch, | |
/Diu zung hât zwaierlai ampt. daz êrst ist, daz si erkennt allez daz, daz versuochen und gerüerd erkennen mag, wann si | |
ist, daz si erkennt allez daz, daz versuochen und gerüerd erkennen mag, wann si erkent warm und kalt, fäuht und trucken, | |
allez daz, daz versuochen und gerüerd erkennen mag, wann si erkent warm und kalt, fäuht und trucken, hert und waich an | |
zerfliezent ir tropfen. von den zaichen allen maht dû wol erkennen, ob diu fraw mit ainem knäblein gê oder mit aim | |
gestalt der varb, wann in der vinster mag niemd varb erkennen, dar umb gibt daz lieht der varb ir gestalt und | |
dô sprach si: wie geschiht daz, seind ich kainen man erkenne? daz ist sô vil gesprochen, sam die lêrer sagent, ich | |
gesprochen, sam die lêrer sagent, ich wil kainen man nümmer derkennen. alsô setz wir oft den spruch der gegenwürtichait für den | |
swanger was, und spricht auch Mathæus, daz Josep si niht erkante und daz si genas ires êrstgepornen suns. daz fünft ist, | |
des menschen sêl und macht, daz der mensch in selber erkennet und andreu dinch. dâ von singt man von dem hailigen | |
hailigen gaist, alsô daz er die üppichait diser werlt niht erkennen wil, der hât zwivältig fräud von ainer gâb des hailigen | |
dingen, sô ist ez edel smeckend und gar schatzpær. man derkennet aber daz lauter von dem unlautern alsô, daz daz lauter | |
elementen. von dem lautern wazzer spricht Galiênus, daz man ez derkenne mit drein sinnen. mit dem gesiht, dar umb, daz ez | |
der smeckenden kraft, diu in anderr sprâch haizt der geruch, derkennet man ez auch, wan ez hât kainen smack, den man | |
noch kainen geruch. Isaac der maister lêrt, wie man schüll derkennen, welhez wazzer leihter sei und welhez swærer sei, und spricht: | |
den grôzen reichtum sô gar versenkent, daz si got niht erkennent noch sich selber. Aristotiles spricht, daz ain iegleich tier, daz | |
daz si oft umb si sterbent. under allen unvernünftigen tiern derkennent die hund allain ir aigen namen, sam Solînus spricht. Jacobus | |
auzrähsen und werdent alsô gesunt. Aristotiles spricht, der hund alter erkenn man niht denn pei den zenden, wan der jungen hunde | |
andern tier hundespluot daz siech ist, ez wirt gesunt. man erkent aines hundes piz alsô, ob er töbig ist oder niht; | |
ist gar ain weis tier, dem liebent hôch perge. ez erkennet gênde läut gar verr, ob si jäger sein oder ander | |
weizen, wenn ez in daz alter gê, und dar umb erkennt man sein alter pei den zenden. an dem pfärd under | |
aber ez menschen gegen im gên, die dêmüetig sint, und erkennet ez ir dêmüetichait mit vliehen oder mit voricht, sô stêt | |
sei und grausam, alsô daz ez alle läut anvall, doch erkennt ez der kind unschult und ir kranchait und fleucht ir | |
spricht, und lüet als oft an dem tag. dâ pei erkent man, daz der selbe tag der naht ebenmæzig ist. sô | |
ain lamp ze latein ist gesprochen ain erkenner, wann ez erkennt sein muoter paz denne andreu tier tuon, oder haizt agnus, | |
dem end trauret ez. Solînus spricht, daz der aff pezzer erkennen hab mit der zungen denn kain ander tier. er ist | |
affen und tuont sam; alsô væht man si. der aff erkent seinen herren über vil jâr wenne er wider kümt. er spilt | |
aiert zwier. er spricht auch, daz man der vogel siechtum erkenne an der flügel geprechen. er spricht auch, daz under allem | |
auf, daz der rauber, der ar, iht köm. diu gans erkent wol den arn vor dem geirn, daz ainem menschen gar | |
mit seinen kinden und hât der witz niht, daz ez erkenne den gauch an der grœz auz seinen klainen vögellein. wenne | |
behend, daz seineu augen zwainhundert augen gleich kreftig sint mit erkennen. er lâgt dem raub vleizicleichen, der nâch im ist gegen | |
in, aber er beschirmt ir niht; er singet niht und erkennt die zeit des tages und der naht niht. die cappân | |
mit wazzer wescht, sô kreftigt er diu kranken augen. man erkent die jungen swalben alsô die den stain habent, wenn si | |
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