Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
engel stM. (801 Belege) MWB Lexer BMZ Findeb.
alse der gotis holde/ daz opfer segenen solde,/ do quam der engil here/ vffe daz altare/ vn̄ brachte ime gotis botis boteschaf./ | |
alse der tot./ do neic ime der gotis trut./ der engil uůr ce hiemile./ den brief her $p/ ob her sine | |
hiemele wolde her in haben/ z#;ov eineme turen gebin./ den engel hiez her ime sagen/ daz is zit were/ daz her | |
do uirschiet der gotis schalc./ do wart sin sele/ uon engelen den heren/ uile wole intfangen/ mit herlicheme gesange./ die uůrten | |
gůte man/ sin ende genam,/ do horten die muniche der engele sanc,/ den hiemelischen antfanc./ sumeliche da waren/ die den hiemil | |
//Do irbarmot iz doch/ den alwaltintin got./ do santer ein eingil voni himili,/ der kuntiz deri vrouwin hi nidini:/ ‘nu stant | |
vil wunnechlich, $s die guoten sint dem sunnen gelich./ die engel vuorent scone $s daz criuce unde die corone/ vor Christe | |
ein sicherheit,/ ir minne vil innechliche, $s si sint der engel geliche./ daz habent si ane ende: $s nu weset vil | |
$s mit micheler guote./ do sah der altherre $s einen engel here/ zesewenthalben sin stan, $s er sprach ze deme heiligen | |
wie mag ich gelouben $s diu grozzen gotes tougen?"/ der engel sprach zuo den stunden: $s "din zunge si gebunden,/ ez | |
Darnach wart ze ware $s an deme sehsten manode/ der engel gesant, $s Gabriel der wigant,/ in di burch ze Nazareth, | |
der chuniginne, $s si ist aller wibe wunne./ do der engel in gie, $s also er iz an gevie./ er sprach: | |
diu rede duhte si harte seltsane, $s di ir der engel brahte./ si gedahte mit diemuote, $s do erchom diu guote./ | |
gedahte mit diemuote, $s do erchom diu guote./ do der engel daz gesach, $s sus er ir zuo sprach:/ "niene enfurhte | |
triwen $s also mit rehte siner frouwen./ Do wart der engel gesant $s ze Galyle in daz lant,/ (diu burch hiez | |
hailige man./ er wolt tougelichen $s der frouwen geswichen./ der engel ime zuo sprach $s in dem slafe, da er lach./ | |
$s daz er gebot daz muose werden./ do erscein ein engel also her $s an dem velde ze Betlehem./ er sagete | |
nach pi einer wile $s do sahen si scinen/ der engel ein vil michel craft, $s si wurden da dienesthaft/ mit | |
do gebeteten, $s eine naht si sich enthabeten,/ ein sconer engel in erscein, $s er zeiget in einen anderen wech hine | |
ware $s sibentehalp jare,/ unze Herodes versciet: $s der heilige engel daz geriet,/ daz si den gotes werden $s fuorten widere in | |
hin nider von mir, $s niene wirret iz dir./ di engel her gahent, $s scone si dich enphahent./ ja sprichet der | |
got herren altersainen:"/ do liez er in da, $s di engel dieneten ime sa./ da wart der tievel gescendet, $s da | |
Juden niene sæhen./ Do funden si da sizen $s ein engel wizen/ mit liehtem gewate, $s si sahen ouch ein roten./ | |
antluze scein scone, $s vil harte si des erchomen./ Der engel sprach ze den wiben: $s "ir nedurfet niht zwivelen./ den | |
diu mære, $s daz er erstanden ware:/ "uns chunten die engele $s die gotes urstende!"/ die boten iz gerne horten, $s | |
si waren./ mit amere sahen sie ime nach, $s ein engel in zuo sprach:/ "der von iu gevaren ist, $s der | |
lere/ von disseme ellende $s ze den himelisken landen:/ die engel da waren, $s in sinem dienest si fuoren./ neheiner helfe | |
gotes lop chunden,/ daz der heilige Crist $s under sinen engelen ist/ in dem hohisten himele $s in eines mennisken bilede./ | |
in daz tieffiste tal./ also gevalte diu hochvart $s den engel, daz er wære ein hellewart./ er warf den mennisken zware | |
unde sibenzech namen des almehtigen gotes unde bî den vier engelen Michahel, Gabriel, Raphahel, Antoniel, bî den vier êwangelisten Johanne, Matheo, | |
werlt, wan in dem menschen ist vernunft als in dem engel und kain ander crêatûr hât vernunft ân den engel und | |
dem engel und kain ander crêatûr hât vernunft ân den engel und den menschen, und dar umb ist kain tier gelernich | |
verderbt wein und korn), reht als der ainen ungestalten menschen engel hieze. der stern ist von seiner kraft kalt und trucken | |
und dâ mit si derhœht ist über die kœr der engel. diu êrst wirdichait diu ist, daz si käusch gelobte in | |
in der antwurt zuo dem englischen gruoz, wan dô der engel sprach: sich, dû zuogefæchst und gepirst ain kindlein, dô sprach | |
daz si raineu magt swanger was. dar umb sprach der engel zuo ir: der hailig gaist der kümpt in dich, als | |
si gesæliget ist mit allen tugenden, dar umb sprach der engel: gegrüezt pist dû voller genâden, und spricht auch Salomôn von | |
wann er wont auf der erden sam got und die engel auf dem himel. diu erd enpfæht den menschen in seinr | |
und grimm, ê er mensch würd, wider die hôchvart der engel und wider die ungehôrsam der läut auf erden. den vieng | |
ain süezer anplick ist der gemainschaft aller hailigen und aller engel. hilf muoter, hilf raineu mait, dû hâst oft geholfen, daz | |
dich vor gewarnt haben gewisser gelaiter, daz sint die heiligen engel, die dich sicherleichen füeren vor den hellischen häbichen, daz sint | |
guoter strâf und weiser lêre, sô haizt er denn ain engel oder engellisch. aber sô er gewehset und sein selbes ist, | |
dann ain teufel. von dem spricht der gemain spruch: junger engel, alter tiefel. //VON DEM MERFRAZ. /Achime mag ze däutsch haizen | |
diu aller gnâden vol, wan si ist erhœht über all engel auf dem himel unz in diu wolken der götleichen gnâden | |
vol adels, daz alle diu werlt und besunder die himelischen engel fräude dâ von habent. wan wizz, daz reht käusch sich | |
ist genâden vol got und den menschen und auch den engeln und tregt an ir daz pild unsers herren Jêsû Christi, | |
sô scheint si reht schôn über all crêatûr, ez sein engel oder himel oder andreu dinch. und dar umb, wie man | |
mac’. Er ensprichet niht ’den gerehten menschen’ noch ’den gerehten engel’ noch diz noch daz. Er sprichet ’den gerehten.’ Swaz des | |
werke der gerehticheit $t dan er oder joch der oberste engel wunne hât und vröude in sînem natiurlîchen wesene oder lebene. | |
menge, der man doch und noch vindet in den obersten engeln natiurlîche, noch, der ez wol bekennen wil, entriuwet der güete, | |
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