Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
vihe stN. (194 Belege) Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
man den wurm mite der di phert bizet oder ander uih. so man ez uf den wetagen bindet. Dise salbe ist | |
Alexander reit in alliz nâh./ und slûch si nider alsein vê./ si schrûwen ach unde wê./ //Dô daz mêre dô quam/ | |
in baz danne sumer ê./ Man slecht nû so manig vê,/ des vint man/ guotiu krœsiu, houbt und vüezze/ und och | |
gegeben wan daz beste phärt, ez sî ros oder ein vihe. Ist ein eigen man ritter, er enmac niht mêr gegeben | |
enmac niht mêr gegeben $t denne ein ros oder ein vihe; noch der kaufman mac niht mêr gegeben wan alse hie | |
er sînem wîbe geben ze morgengâbe zehen marc und ein vihe oder ein ros und anders niht. Der gebûre der vrî | |
$t belîbet daz ist sînes nâchgebûres schaden. //Nieman sol sîn vihe ze dem hûse lâzen daz dem hirten gevolgen mac, âne | |
herter lôn lobet von der huobe unde niht von dem vihe, daz lôn enmac nieman enthalten, durch daz daz dorf niht | |
müge mit zwein mannen, er muoz ez gelten. //Belemet ein vihe daz ander vor dem herter, unde schuldiget man den hirten | |
schuldiget man den hirten dar umbe, er muoz bewîsen daz vihe daz den schaden hât getân unde muoz dar zuo des | |
muoz dar zuo des swern, sô sol ener des daz vihe ist gehalten $t daz gewundete vihe in sîner phlege, unz | |
sol ener des daz vihe ist gehalten $t daz gewundete vihe in sîner phlege, unz ez wol ze velde müg gân. | |
sînen gesatzten rehte. //Schuldiget man den hirten, daz er ein vihe niht habe ze dorfe brâht oder ze stat, getar er | |
dar zuo tuon, er ist ledic darane. Swer aver sînes vihes vermisset unde zehant ze dem herter gât und in dar | |
herter niht dâ für geswern, wan er muoz im sîn vihe gelten. Saget aver der hirte daz ez für in niht | |
herre der gotiſ ſun geborn wart, wachente unde hůtinde ir viheſ umbe mitti naht. Allin gaheſ ſt#;ovnt der heilige engel $.s$. | |
wart er geleit in eine krippe, daz er ælliv ſæligen vehe loſen wolte mit ſinem heiligen lichenamen. Do erſchain ein engel, | |
Do erſchain ein engel, $.s$. Gabriel, den hirten, die ir viheſ h#;ovtten, vnde kvnte in, daz geborn wære der hailant. Daz | |
gebôt ubir alli ſine ſtat, daz niemin wâre, lûte noch vîhe, alte noch ivnge noch div wenigin kindelin, dei nivbôrin warn, | |
alte unde ivnge unde div wenigin chint ſundir alliz daz vêhe, daz in der ſtat waſ. Daz waſ ein wnderlich $t | |
ſtat waſ. Daz waſ ein wnderlich $t ſache, daz daz vihe vaſtete wr die ſunti der ſvntlichin ſtête, vnde iz deheine | |
uon unſ chêre. Swelch criſtin menniſche daz uerlat, daz ein vihe durch der lûte heil in Ninnivê têt, der iſt tvmbir | |
lûte heil in Ninnivê têt, der iſt tvmbir den ein vîhe. Der iſt an der heiligin ſchrift z#;ov einim vêhe gezalt, | |
ein vîhe. Der iſt an der heiligin ſchrift z#;ov einim vêhe gezalt, der daz niht verſtên chan noch wil, waz imi | |
weſ im dûrft ſi. Der iſt #;voch boſir den ein vihe, wandi ein vihe, ſo iz eine grůbi indir ſiht, ſo | |
ſi. Der iſt #;voch boſir den ein vihe, wandi ein vihe, ſo iz eine grůbi indir ſiht, ſo get iz vmbe | |
waſ unde redelich mit gote, der wart da nach dem uihe gelîch. Alſo $.s$. Dauît ſprichet: Homo, cum in honore eſſet, | |
nith, daz er mit êren waſ; nû iſt er dem uihe gebenmazzet, deme iſt er gelîch.’ In michelen êren waſ der | |
er nith. Do er do geſunte, do wart er deme uihe gelîch uon den ſcantlichen ſunden. Ez waren zwo goteſ geſcephede, | |
alſ wir hiute begen. Er iſt #;voch under den uier uihen, div der heilige wiſſage $.s$. Ezechiel in dem himelriche uor | |
geben deſ heiligen geiſteſ ſint geſcriben ze bizeichenunge vier geuidertiv uihe alſ uogele. Daz wart darumbe getan, daz unſ div tieffe | |
ipſorum quatuor. Div wort ſprechent ze tûte alſo: ‘Der vier uihe glinuſſe ire antluzzeſ. Daz erſte iſt eineſ menneſſcen bilde. Daz | |
ander iſt gelich eimme lewen ze der zeſwen der vier uihe. Daz dritte gelichet eimme ohſen ze der winſteren. $t Daz | |
vierde iſt gelich eimme aren, ûf erheuet uber div vier uihe. Daz div vier geuidertiv vihe die heiligen .IIII. euangeliſtaſ bezeichen, | |
ûf erheuet uber div vier uihe. Daz div vier geuidertiv vihe die heiligen .IIII. euangeliſtaſ bezeichen, daz urchundent div heiligen euangelia | |
ſiner trûte. Uon div iſt gebizeichent z#;vo den uieren geuiderten vihen der eingeborne $t goteſ ſun. Der heilige Chriſt iſt uon | |
ein herer adelâre. Uon div allez, daz uon den uier vihen geſcriben iſt, daz iſt got. Von ſiner geburt wart er | |
div daz wir ê ſprachen, daz mit diſen uieren geuiderten vihen bezeichent waren die vier euuangeliſte $t unde in der vier | |
uieren euangeliſten gebenmazzet ſîn. Dannoch iſt uon den ſelben uier vihen geſcriben: Et facieſ animalium $t et penne eorum extente deſuper. | |
penne eorum extente deſuper. ‘Div uier antluzze der heligen uier uihe unde ire geuidere ſint zallen ziten ûf gerecchet uber ſi.’ | |
#;voch mere merchen. Ê ſeiten wir îv, daz der uier uihe antluzze unde ire geuidere ûf gerecchet ſî, nu ſprichet div | |
div uier uetech ſint vier tugent, die ein îegelich geuiderotez uihe hat. Daz ſint div den erwelten menneſſcen ûf u#;vorent z#;vo | |
rihtare wirt braht. Uon diu, mine uil lieben, div uier vihe ſint niezzende vier uetech. Mit der minne unde mit dem | |
gradiebatur. Daz ſprichet div heilige ſcrift uon den ſelben uier vihen, daz ir iegelichez gê uor ſimme antluzze. Daz ſint ſeltſaniv | |
gel#;voben, ze g#;votem gedingen, zallen g#;voten dingen. Von den uier vihen iſt noch mêre geſcriben: Et erant animalia plena oculiſ ante | |
uenturuſ eſt. Daz ſprichet div heilige ſcrift uon den uier uihen, daz ſi uolliv #;vogen ſîn uore unde hinden unde ſi | |
et qui venturuſ eſt. Si ſculen r#;vofen alſe div uier vihe, die heiligen uier euangeliſte: ‘heiliger uater, heiliger ſun, heiliger geiſt.’ | |
holden den ſcauen, wan alſe luzzel ſo div ſcaf deheimme uihe ſcadent, ſame luzzel ſcadent die goteſ trvte deheimme $t menneſſcen. | |
unde wie ſi h#;vorlichen geleben; ſo getane ſint gebenmazzet dem uihe, wan alſ daz uihe dorret uf dem miſte, alſo uûlent | |
geleben; ſo getane ſint gebenmazzet dem uihe, wan alſ daz uihe dorret uf dem miſte, alſo uûlent ſi in ir ſunden, | |
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