Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
bilde stN. (526 Belege) MWB Lexer BMZ Findeb.
die verwāzze,/ dur die ich schiuchen muoz/ Ir wīplich zartez bilde,/ ir mündel rōt, ir wengel schīn./ sol mir daz wesen | |
daz er lęg ūf reinem strou, der triut ir wīplich bilde;/ So ist der ander, der des tōdes dur si gert/ | |
niemin, niewan $t alſo ieglich menniſch erſchīnet, in dem ſelben bilde wirt er erteilet. Nv uolgit dem g#;ovtim $.s$. Paulo, der | |
do lādete er ſī ze diemůte, ze chūſche, daz ſi bilde nāmen von ir můtir, der fr#;vowen Sara, unde ſprach: ‘Alſo | |
von ſinem vater an anegenge, hie von ſiner m#;ovter ane bilde, wan von meigde nie kint ane goteſ ſvn geborn wart. | |
er heiliger goteſ trvt aller kriſtenheit geben iſt ze einem bilde. Do er laige waſ, do het er daz garnet mit | |
in dem templo domini erzaiget $t werden vnde gab vnſ bilde ſiner devm#;ovte, daz er dvrch vnſ arm waſ worden. Dvrh | |
maget#;ovm, vnde alſ ir hivte den heiligen Kriſt in dem bilde iwerſ kerzenliehteſ traget, alſo ſvlt ir hivte in hailant in | |
b#;ovze ſchinent. Mine vil lieben, die zwene vogele ſint ein bilde iwerſ lebenneſ. Wan ir der b#;ovche niht kvnnet, an den | |
iv niht geben aingenote ze dem ezzenne ſvnder ze einem bilde. An diſen zwain vogelen vindet der g#;ovte, waz er ęvern | |
waz er t#;ovn ſol. Noch iſt vnſ div tvbe ze bilde geſetzet, daz ſi an ir hat ſiben groze tvgende. Si | |
vor dem habeche kvnne beh#;ovten, ſo er z#;ov vare. Daz bilde ſvln wir gerne behalten. Wir haben laider ainen gaiſtlichen viant | |
herren, daz ſi da in der alten e vnſ ze bilde taten, daz wir daz gaiſtlichen ervullen m#;ovzen, vnde biten vil | |
‘ain hvſ der gehorſam’. $t Da bi gab er vnſ bilde, ſwer varn wil ze der himilſchen $t Ieruſalem, da der | |
ir ſenfte vnde devm#;ovte ſin, alſ iv der heilige Kriſt bilde hat gegeben. Deſ ſt#;ovl ob den engeln iſt, der r#;ovhte | |
iwer #;ovzze gedwagin, daz ir ein andirn ſam tůt. Daz pilde han ich iv gźbin, daz ir her nach ſām tůt.’ | |
liebin, nu ſchulin wir unſereſ herrin gebot ervollen unde ſin bilde begen, ſol unſir ieglich dem andrn ſine #;ovzze dewāhin. Ieglich | |
lībe, ſo wir hivte ſchīnen. Er gab unſ #;voch ein bilde, daz er in diſe werelt komin waſ mźr durch ſundige | |
Wie grozzi deſ gůtin gebet helfe, deſ hat unſ got bilde gźbin. Ein heiliger man waſ uor Criſtiſ geburte, hiez Helyaſ, | |
warn, die deſ urchunde warn, daz er in deme ſelbim bilde, ſo er ze himile vůr, daz er alſo chunftich iſt | |
upigiv dinc, da min trehtin mit erbźlgit wirt. Wir ſoltin bilde nemin, wie mīneſ trehtineſ heiligin daz himelriche $t garntin mit | |
ſęhen, ſo wrden ſi geſunt. Waz unſer herre mit diſme bilde wolde erzeigen, daz hat er eroffenōt in dem euuangelio. Sicut | |
daz er goteſ trūt under den uier euangeliſten mit menneſlichen bilde geſcriben $t iſt. Unſer herre der almahtige got do er | |
vier uihe glinuſſe ire antluzzeſ. Daz erſte iſt eineſ menneſſcen bilde. Daz ander iſt gelich eimme lewen ze der zeſwen der | |
waren die vier euuangeliſte $t unde in der vier evuangeliſte bilde bezeichent waren alle goteſ erwelten, dannan iſt reht, daz wir | |
tragen wir unſeriv liehtuaz uor unſeren ebenchriſten; ſo ſi danne bilde bī unſ nement, ſo choment ſi ane zwiuel z#;vo dem | |
alter unde betete ze dem almahtigen gote unde gab unſ bilde, wie wir beten ſolten unde weſ wir biten ſcolten. Er | |
offenen, wie ſi ſculen leben, unde ſculen wir in daz bilde g#;voter werche uor tragen. Iſt auer, daz wir iv daz | |
daz er t#;vot, daz iſt ein trugeheit. Vnde nemet deſ bilde uon dem heiligen Moyſe. Do den unſer herre in Egiptum | |
sich h#;evten, daz er ieman mit worten oder mit l#;evsem pilde erger. Nimmer b#;eose wort, avch daz minst vnnvtze wort sprechen. | |
gehīnc durch uns an dem crūce. Er hat uns ouch bilde der gehōrsam gegeben, wande er gehōrsam $t was sīme vater | |
sō gūtes lebenes sīn, daz sī iht mit ir bōsen bilde, alse Helyes sune tāten, die lūte von Gotes opfere unde | |
sī gźn slāfen. 28. Wie die brūdere geben sulen gūt bilde den lūten. /Swā dī brūdere an ir wegeverte sīn oder | |
ūzwendich wīsent, daz sie ouch den lūten daz mit gūten bilde der werke unde nutzen worten beweren, daz Got mit in | |
alle ist unde geben sal an ime selben allen brūderen bilde gūter werke, der sol ouch berefshen die ungerūwegen unde sal | |
lūten, mit den sī iht ze tūne hānt, gūtes lebenes bilde geben und rehtvertekeite unde zuhte. 7. Daz die brūdere wurze | |
commendūr sulen gūtes rātes volgen. /Wir hān des lźre unde bilde von den apostelen, $t daz daz heilsam ist, daz man | |
lźrere hōrte unde vrāgete unde sīnen nāchvolgeren dāmite lźre unde bilde hat gegeben, daz sī gerne gūte lźre hōren unde rāt | |
wider got und die ere lebent/ und niht wan b#;eosiu bilde gebent./ swie vil man den selben g(e)it,/ daz lęt der | |
Lucifer giheizzin,/ der was als ein insigili/ nach demo vroni bilidi./ sini herschaf, gigebin ime durch guot,/ di keriter alli in | |
irwart durch in./ er habiti in allin gischephidon/ wunni odir bilidi odir herzindum./ unsir chunftic ellendi/ was er mit disin allin | |
ein līp/ got unde der werlde wāren,/ des si guot bilde bāren/ beidiu der werlde unde gote,/ wan si wol nāch | |
samet dar an,/ daz beidiu, īsen unde man,/ geworhten schner bilde nie./ swie wol daz aber schīne hie,/ ez schein doch | |
ors gesaz/ und sper ze handen genam,/ dō was daz bilde lussam,/ dō was der ritter lobelīch,/ ob dem satel und | |
man sach ez inne(n) und ūzen/ und innerthalben lūzen/ daz bilde, daz diu Minne/ an lībe und an dem sinne/ sō | |
zwei, gedręt unde genęt,/ diun vollebrāhten nie baz/ ein lebende bilde danne daz./ gevedere schāchblicke/ die vlugen dā snźdicke/ schāchende dar | |
valsche hūsgenōz./ ich meine daz zer valscheit:/ der vriunde vriundes bilde treit/ und in dem herzen vīnt ist,/ daz ist ein | |
vāre/ besetzet unde bevangen:/ uns gānt zwźn eiterslangen/ in tūben bilde, in süezem site/ smeichende alle stunde mite:/ vor den habet | |
her sich san./ d#;ov hiez her sinen capelan/ sente petirs bielede vnde sente paulses dar uor tragen/ vnde liez den kuninc | |
unseren wīstům. dō wurdin wir geschafen. $t er gab uns bilde an deme tieuile dc wir gestůndin. dō giuielin wir dar | |
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