Belegarchiv/Konkordanz
Die hier aus dem elektronischen Belegarchiv ausgegebenen Stellen bilden den durch halbautomatische Lemmatisierung von digitalisierten Volltexten gewonnenen Kern einer umfassenderen Beleggrundlage, die für die Ausarbeitung des Mittelhochdeutschen Wörterbuchs verwendet wird. Bei der Benutzung des elektronischen Belegarchivs ist stets zu beachten, dass es Stellen enthalten kann, die anderen Stichwörtern zuzuordnen sind.
name swM. (732 Belege) Lexer Lexer-Nachtr. BMZ Findeb.
mannís uorchte kindis scame./ Iz ist eín groz dínc mannís name:/ Eín sulch dínc zů gescehínde,/ Daz eín magít, zů sehínde/ | |
genennín kan,/ Diez also wol da tâtín/ Als die da nâmín hâtín./ Der herzoge uon pîse/ Was în geuarn nach prîse/ | |
wir wol adil mochtín habin./ Mit rôt guldínín buochstabín/ Lât unsin namín scrîbin,/ Daz wir also belîbín/ Daz níemín uns zů scheide./ Swen | |
in Galilea was ein guot man, $s Zacharias was sin nam/ bi der burch ze Nazareth, $s sin wip hiez Elizabeth./ | |
Helyas./ du solt des gewis sin: $s Johannes ist der name sin."/ Der herre ime furhten began, $s er sprach: "ich | |
namen $s von den, di dar quamen./ si sprachen: "der name ist seltsæn, $s in deme geslahte ist niemen so geheizzen."/ | |
die selben husgenozze $s die namen in mit loze./ sin name der hiez Mathias, $s vone gote er dare erwelt was./ | |
ainem iegleichen tier aigencleichen, und des êrsten von den, der nam sich ze latein anhebt an ainem A, dar nâch an | |
dem tier paideu nâtûr und nâtürleich siten und auch der nam verändert. Pei dem tier verstên ich ainen iegleichen jungen menschen, | |
haizt ydros wazzer, von den zwain worten kümt der gesament nam cilydros. wâ diu slang auf die erden gêt, dâ macht | |
wan emach in kriechischer sprâch haizt pluot, dannen kümt der nam emorois und dâ von kümt auch daz wort emoroides, daz | |
ordnung haben, daz wir des êrsten von den sagen, der nam sich ze latein an ainem A anhebt, und dar nâch | |
man ir kreft pezzer, und wellen an den anheben, der nam sich ze latein an ainam A anvâhet und dar nâch | |
phagos haizt ezzen: von den zwain worten kümt der gesamnet nam sarcophagus. //VON DEM SAMI. /Samius ist ain stain, den vindet | |
an gemant,/ daz ez dir gename si./ durch die dine namen dri/ habe uf dines zornes slach,/ den wir arnen naht | |
zaller zit bedenken daz er geheizen iſt. vnd deſ merern namen^. eruollen mit den werken. Man gloubet daz er kriſt verwes | |
der ſol furſichan gedenchin wie er genemt wirt. vn2de deſ namen ſo er treit mit dien werchin irvullin. wand wir gl#;ioben. | |
gar ein besigelt brunne./ durch waz her gebe ir den nam,/ des bescheide ich uch alsam./ der iste garte was unbeslozzen,/ | |
vil note ich daz vorgeze./ swester ist ein vil turer nam./ di zwei heizen swester alsam,/ di an der nature sin | |
sulcher geselleschaft,/ daz si von wundere sprachen da/ in eime namen: quae est ista./ wer dise hoe brut ware,/ daz sage | |
touwes vlut./ Den tyeren wilden, zamen,/ Wie ez heize bi namen,/ Dem ist ez eine spise./ Tegelich sine wise/ Setit ez | |
menschen hant/ Jerlichen, wen ire zit/ Rechte rifende gelit./ Bi namen ich ir nicht enkan/ Gantz genennen sunder wan./ Idoch wil | |
in quam gen/ Danyel, den man versten/ Sal Balthasar mit namen,/ Den ich an allez schamen/ Im gab nach mime gote./ | |
gebende und mîn nemende. Noch sol man wizzen, daz der name oder daz wort, sô wir sprechen ’guot’, nennet und besliuzet | |
got selber, dâ wir sprechen: ’vater unser’, ’geheiliget werde dîn name’, daz ist: dich bekennen blôz aleine; ’zuokome dîn rîche’, daz | |
allem dem, daz, joch in einem gedanke und in einem namen aleine, einen wân oder einen schaten keines underscheides lîdet, und | |
des vröuweten, daz sie wirdic wâren, daz sie durch gotes namen pîn liten. Nû sî der rede genuoc, wan ich in | |
herre: ’ein mensche gienc ûz’. Mensche in der eigenschaft sînes namen in dem latîne meinet in einer wîse den, der sich | |
bî im weiz. Daz ist volliu und eigeniu dêmüeticheit; den namen hât er von der erden. Dar abe ich nû niht | |
danke got in in, und gibet er dirz, in gotes namen, sô nimz; engibet $t er dirz niht, sô solt dû | |
sô diu sêle dâ zuo kumet, sô verliuset si irn namen und ziuhet sie got in sich, daz si an ir | |
dâ rinnet ein wazzer nâhen bî,/ zwâr daz ist niht names vrî,/ daz wart Tuonouwe genant,/ als ez noch hiut ist | |
genant,/ der ist noch manigem wol bekant,/ wan sich der nam verkêret hât/ ze Wienne in der guoten stat:/ ê hiez | |
man,/ den al diu werlt geleisten kan./ er sprach: ‘sîn nam heizt Liupolt,/ er ist rittern und schœnen vrouwen holt./ ich | |
alsus./ im ran ein schœnez wazzer bî,/ daz was dannoch names frî./ dem wart sîn nam bekant:/ Chana sô wart ez | |
het genomen, daz gewan er./ Cosdrôas was er genant./ sîn name ist wîten bekant/ von den, die diu buoch lesen./ deste | |
er dô neic,/ er sprach ‘genædeger trehtîn,/ gelobet müez dîn name sîn/ des dû ze mir hâst getân.’/ vernemt, ich wil | |
geriuwen selten,/ ob er mich sô hôhe koufet.’/ ‘mit waz namen bistû getoufet?’/ ‘Eraclîus wart ich genant,/ dô mich der briester | |
gezemen:/ sie koment her ûf den wân,/ daz sie den namen suln enphân/ durch die êre und durch den fromen./ swenne | |
wahs und wart zetriben,/ sie wurden versigelt und überschriben/ mit namen nâch ir rehte./ do gewunnen sie die knehte/ und die | |
unde reht./ Eraclîus, der junge kneht/ gewan des tages rîters namen./ des dorfter sich niht schamen,/ wan im wol wâfen was | |
sît daz ir got niene gan/ grôzer êrn und grôzes namen:/ die wîle sie lebt, muoz sie sich schamen./ noch behaltet | |
sie doch erkennent,/ wie in der gwalt wart benomen,/ der name, diu êre mit dem fromen./ ich nenne iu wol den | |
sînem schepfære,/ daz er im genædec wære,/ als ez sînem namen zæme/ und im ze helfe quæme/ als er wol bedorfte,/ | |
mich des immer schamen/ rit ich mit euh in dem namen/ daz ich euch ritters namen jehe./ so uns danne chumen | |
geist. aber si gepirt einen svn. vnd dv rüeffest sinen namen ihesum. wan er machet behalten sin volk von irn sünden | |
dem leib vnd gepirt einen svn. vnd si rüeffent sinen namen emanvel. daz ist in der bedütvnge got ist mit vns. | |
biz daz si gebar irn erstegeborn svn. vnd hiez sinen namen ihesum. II.capitel. Darvmb do ihesus geborn was in bethlehem ivde | |
vnser der du bist in den himeln. gehiliget werd din name. zvchöm din riche. din wille geschech. avch in der erden | |
da zu yn: ‘wem daz gezimt,/ daz er in mime namen nymt/ daz kint enphangen hin an sich,/ der wisze, er | |
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